Seorang dang perwara atau istanawati ialah pembantu peribadi wanita di istana, kerabat diraja atau feudal, melayani wanita diraja atau wanita bangsawan berpangkat tinggi. Dari segi sejarah, di Eropah, dang perwara seringnya wanita bangsawan, tetapi berpangkat lebih rendah daripada wanita yang dilayaninya. Walaupun dia mungkin menjadi orang suruhan atau mungkin tidak menerima pampasan untuk layanan yang diberikannya, dang perwara dianggap lebih sebagai setiausaha, istanawati atau pengiring puannya berbanding pelayan.

Tugas sunting

Tugas dang perwara bervariasi dari istana ke istana, tetapi fungsi yang dilakukan mengikut sejarah oleh dang perwara termasuk kemahiran dalam etiket, bahasa, tarian, menunggang kuda, pembuatan muzik, dan melukis yang lazim di istana; memastikan puannya mengikuti aktiviti; menjaga bilik dan almari puannya; tugas kesetiausahaan; pengawasan pegawai, pengurusan perbelanjaan; membaca surat kepada puannya dan menulis bagi pihaknya; dan menghantar mesej secara berhati-hati atas arahan.

Mengikut negara sunting

Jepun sunting

 
Murasaki Shikibu, dang perwara terkenal di zaman Heian, Jepun

Di Jepun, pejabat istana maharaja biasanya dikhaskan untuk anggota bangsawan istana dan dang perwara atau pembantu istana ialah anggota bangsawan yang berpendidikan tinggi.[1]

Joseon Korea sunting

Gungnyeo (secara harfiah "wanita istana") ialah istilah Korea yang merujuk kepada wanita yang menunggu Raja dan raja-raja lain dalam masyarakat Korea tradisional. Singkatan daripada gungjung yeogwan, yang diterjemahkan sebagai "pegawai wanita istana kerajaan". 

Gungnyeo merangkumi sanggung (pengurus istana) dan nain (pembantu wanita istana), yang kedua-duanya memegang pangkat sebagai pegawai. Istilah ini juga digunakan secara lebih luas untuk merangkumi wanita di kelas bawah tanpa pangkat seperti musuri (pembantu rumah paling rendah yang bertanggungjawab atas tugas remeh), gaksimi, sonnim, uinyeo (doktor wanita) dan juga nain dan sanggung.

Kerajaan Uthmaniyyah (Turki) sunting

Dalam Kerajaan Uthmaniyyah, istilah dang perwara sering digunakan untuk menggambarkan wanita-wanita dari harem Imperial yang berfungsi sebagai pesuruh, setiausaha dan peneman isteri, anak perempuan dan saudara perempuan Sultan Uthmaniyyah. Wanita-wanita ini pada mulanya datang ke harem sebagai hamba, yang ditangkap melalui perdagangan hamba Krimea, perdagangan hamba Barbary dan perdagangan hamba putih.[2] Ketika mereka memasuki harem, mereka diberi kedudukan Cariye dan semuanya secara rasmi tersedia sebagai gundik kepada Sultan, tetapi jika mereka tidak terpilih untuk berkongsi tempat tidurnya, mereka bertugas di posisi yang sama dengan dang perwara, melayani isteri, gundik, ibu, saudara perempuan dan anak perempuan Sultan.[3]

Dalam fiksyen sunting

Catatan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Lillehoj date? page? tidak disediakan
  2. ^ Madeline Zilfi: Women and Slavery in the Late Ottoman Empire: The Design of Difference
  3. ^ Madeline Zilfi: Women and Slavery in the Late Ottoman Empire: The Design of Difference

Pautan luar sunting

  • Alchin, Linda. "Lady in Waiting". Elizabethan Era. Dicapai pada 18 April 2017.