Death/doom, kadang-kadang ditulis sebagai death-doom, deathdoom ataupun doomdeath, adalah sebuah subgenre ekstrim daripada heavy metal. Ia menggabungkan tempo yang perlahan dan perasaan pesimis atau kemurungan daripada doom metal dengan mendalam vokal growling dan dram sepakan dua kali death metal.[1] Genre ini muncul pada pertengahan tahun 1980-an dan mendapat jumlah tertentu populariti dalam tahun 1990-an, tetapi telah menjadi kurang biasa dengan awal abad ke-21.[1] Sebaliknya, death/metal menimbulkan genre yang berkait rapat dari funeral doom serta gothic metal yang lebih melodik dan romantis.

Sejarah sunting

Genre death/doom berasal pada pertengahan tahun 1980-an apabila leluhur awal seperti Dream Death mula mencampur tradisional doom metal dengan bunyi thrash dan nasen adegan death metal.[2] Rekod awal oleh jugiran-kugiran seperti Paradise Lost, My Dying Bride dan Anathema (juga dikenali sebagai Peaceville Three kerana ketiga-tiga berada di Peaceville Records pada masa itu) gabungan bunyi pertengahan 1980-an Celtic Frost dan Candlemass dengan penggunaan vokal wanita,[3] kibod dan, dalam hal My Dying Bride, biola. Pengaruh kugiran-kugiran ini telah diakui oleh orang-orang seperti Within Temptation, Lacuna Coil, The Gathering, Celestial Season dan Saturnus.[1][4] Tag death/doom seolah-olah menjadi kurang popular pada akhir dekad ini kerana banyak leluhur adegan ditinggalkan bunyi awal mereka untuk memeluk arah yang lebih mudah atau sedap.[1] Walau bagaimanapun, gaya ini berterusan dalam bentuk. funeral doom, genre yang sangat berkaitan yang muncul pada pertengahan tahun 1990-an, terutamanya dalam bentuk kugiran Finland seperti Thergothon, Unholy dan Skepticism.[5]

Di Malaysia, kugiran Modar merupakan kugiran death/doom pertama dan terawal. Ia jarang mempunyai mana-mana kugiran death/doom seperti Heloisa dan lain-lain.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Tracey, Ciaran (March 2006). "Doom/Death: United in Grief" , Terrorizer #142, pp.54-55.
  2. ^ Bardin, Olivier (May 2006). "Forgotten Doom: Raiders of the Lost Art", Terrorizer #144, p.56
  3. ^ Purcell, Nathalie J. (2003). Death Metal Music: The Passion and Politics of a Subculture. McFarland & Company. m/s. 23. ISBN 0-7864-1585-1. Dicapai pada April 2008. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  4. ^ Metal Hammer #173
  5. ^ Hinchcliffe, James (April 2006). "Funeral Doom / Dron Doom: Hearse Play", Terrorizer #143, pp.44-45.