Dil Dhadakne Do (Biarkan hati berdegup) ialah filem drama komedi India 2015 arahan Zoya Akhtar, dan diterbitkan oleh Ritesh Sidhwani dan Farhan Akhtar. Filem ini dibintangi oleh Anil Kapoor, Shefali Shah, Priyanka Chopra, Ranveer Singh, Anushka Sharma dan Farhan Akhtar, dengan suara latar oleh Aamir Khan sebagai anjing keluarga Pluto, penyampai filem itu. Pelakon pembantu juga termasuk Rahul Bose, Zarina Wahab, Vikrant Massey, Pawan Chopra, Parmeet Sethi, Dolly Mattdo dan Manoj Pahwa. Filem ini menceritakan kisah Mehras, sebuah keluarga Punjabi yang menjemput keluarga dan sahabat mereka dalam perjalanan pelayaran untuk meraikan ulang tahun perkahwinan ke-30 ibu bapa.

Dil Dhadakne Do
PengarahZoya Akhtar
Lakon layar
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Dikisahkan olehAamir Khan
SinematografiCarlos Catalan
Disunting oleh
  • Anand Subaya
  • Manan Mehta
Muzik olehShankar-Ehsaan-Loy
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehEros International
Tarikh tayangan
  • 05 Jun 2015 (2015-06-05)
Masa tayangan
173 minit[1]
NegaraIndia
BahasaHindi
Bajet830 juta[2]
Pecah panggung1.45 bilion

Akhtar menganggap filem itu sebagai drama keluarga yang berpusat pada hubungan abang-kakak. Beliau ingin menggambarkan hubungan saudara yang lebih realistik berbanding dengan gambaran yang meragukan yang mana Bollywood diketahui. Akhtar kemudian menulis skrip dengan rakannya dan kolaborator lama Reema Kagti. Kebanyakan penggambaran dijalankan di kapal Pullmantur Cruises MS Sovereign sambil berlayar di Mediterranean dan Eropah, dan di tanah di Perancis, Sepanyol, Tunisia, Turki dan Itali.

Lagu ini digubah oleh trio Shankar-Ehsaan-Loy, dengan lirik oleh Javed Akhtar. Filem ini dikeluarkan di seluruh dunia pada 5 Jun 2015 untuk ulasan positif dari pengkritik, yang memuji persembahan Kapoor, Shah, Chopra dan Singh, yang melakonkan ahli keluarga Mehra, serta arahan Akhtar, sinematografi dan pakaian. Filem ini meraih kutipan ₹1.45 bilion di pecah panggung mengatasi belanjawan ₹830 juta, dan memperoleh beberapa penghargaan. Ia menerima lima pencalonan Filmfare, memenangi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik untuk Kapoor. Dil Dhadakne Do juga menerima sembilan pencalonan di Anugerah Skrin 2016, termasuk Filem Terbaik, dan memenangi dua, Pelakon Pembantu Terbaik untuk Kapoor dan Pelakon Terbaik.

Pelakon sunting

Pelakon disenaraikan di bawah:

Rujukan sunting

  1. ^ "Dil Dhadakne Do (2015)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2015. Dicapai pada 27 September 2015.
  2. ^ "Dil Dhadakne Do". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2017. Dicapai pada 19 Ogos 2017.

Pautan luar sunting