Dojejo (Korea: 도제조; Jawi: دوجيجو) ialah jawatan penasihat atau Pesuruhjaya Tertinggi[1] di Sogamun (屬 衙門; bidang kuasa sivil dan tentera[2]) Yukjo (Enam Kementerian) atau di kem tentera semasa Dinasti Joseon Korea. Di antara bidang kuasa Yukjo pada masa awal Joseon, kemudahan penting yang berkaitan dengan kekuasaan Raja atau hal ehwal negara atau diplomatik telah melibatkan Dojejo dalam memberi nasihat mengenai isu-isu besar seperti personel atau urusan pentadbiran. Walaupun jawatan itu dilantik daripada kalangan penyandang jawatan atau pesara Uijeong (Ahli Majlis Tinggi Negeri Uijeongbu) seperti Yeonguijeong atau Jwauijeong sebagai jawatan serentak, saudara-mara Raja secara juga menjalankan jawatan yang berkaitan dengan Jongbusi (宗 簿 寺, Pejabat Pengurusan Keluarga Diraja) yang menangani aktiviti yang berkaitan dengan istana raja.[3]

Dojejo
Hangul도제조
Hanja都提調
Perumian SemakanDojejo
McCune–ReischauerTojejo

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ James B. Palais (1996). Confucian Statecraft and Korean Institutions: Yu Hyŏngwŏn and the Late Chosŏn Dynasty. University of Washington Press. m/s. 1271. ISBN 0-295-97455-9.
  2. ^ "속아문(屬衙門), sogamun" (dalam bahasa Korean dan English). The Academy of Korean Studies. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2021-02-09.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ 도제조 (都提調) (dalam bahasa Korean). Empas/EncyKorea.CS1 maint: unrecognized language (link)