Ekstrak vanila ialah larutan yang mengandungi sebatian perisa vanilin sebagai bahan utama. Ekstrak vanila tulen dibuat dengan memaserat dan meresap pod vanila ke dalam larutan etanol dan air. Di Amerika Syarikat, untuk mendapatkan ekstrak vanila yang dipanggil tulen, Pentadbiran Makanan dan Dadah A.S. memerlukan larutan itu mengandungi sekurang-kurangnya 35% alkohol dan 100 g biji vanila bagi setiap liter (13.35 auns setiap gelen).[1] Kekuatan sekali ganda dan dua kali ganda (sehingga 20 kali ganda) ekstrak vanila juga boleh didapati.

Ekstrak vanila dalam botol kaca

Ekstrak vanila ialah bentuk vanila yang paling biasa digunakan hari ini. Vanila Mexico, Tahiti, Indonesia dan Bourbon adalah jenis utama. Vanilla bourbon dinamakan untuk tempoh ketika pulau Réunion diperintah oleh raja-raja Bourbon Perancis; ia tidak mengandungi wiski Bourbon.

Perisa vanila semula jadi berasal dari kacang vanila sebenar dengan sedikit alkohol. Jumlah maksimum alkohol yang biasanya hadir hanya 2-3%. Ekstrak vanili tiruan mengandungi vanillin, dibuat dari guaiakol atau dari lignin, hasil sampingan industri pulpa kayu.

Takrifan undang-undang sunting

Peraturan Kanada sunting

Di bawah Peraturan Makanan dan Dadah (C.R.C., 870), produk ekstrak vanila perlu diproses dari kacang vanila: Vanilla planifolia atau Vanilla tahitensia. Untuk setiap 100 ml ekstrak, ia mesti mengandungi sejumlah bahan larut berkadar dengan keadaan semula jadi yang tersedia untuk ekstrak. Khususnya, jika kacang mengandungi kandungan air <25%, ekstrak vanila mestilah terdiri daripada sekurang-kurangnya 10 g kacang vanila; jika kacang mengandungi> 25% kandungan air, ekstrak vanila mesti mengandungi sekurang-kurangnya 7.5 g biji vanila. Ekstrak vanila tidak boleh mengandungi warna tambahan.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Food and Drug Administration (April 1, 2010). "Food and Drugs, Chapter I, Subchapter A, Food for Human Consumption, Part 169—Food Dressings and Flavorings". Title 21 of the Code of Federal Regulations. Department of Health and Human Services. Dicapai pada 14 July 2010.
  2. ^ Branch, Legislative Services. "Consolidated federal laws of canada, Food and Drug Regulations". laws-lois.justice.gc.ca (dalam bahasa Inggeris).