Enggang Mindoro (Penelopides mindorensis) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae.[3] Ia endemik hutan di Mindoro di Filipina yang terdapat di hutan tanah rendah lembap tropika. Ia pernah dianggap sebagai subspesies Penelopides panini. Ia ialah satu-satunya enggang yang kedua-dua jantina berwarna putih santan dan hitam. Jantina sangat serupa, berbeza terutamanya dalam warna lingkaran mata (putih-jambu pada jantan, biru pada betina). Ia diancam oleh kehilangan habitat, dan akibatnya ia dianggap sebagai Terancam oleh IUCN.

Enggang Mindoro
CITES Appendix II (CITES)[2]
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Penelopides
Spesies:
P. mindorensis
Nama binomial
Penelopides mindorensis
Steere, 1890
Sinonim

Penelopides panini mindorensis

Pemerihalan sunting

EBird memerihalkannya sebagai "Seekor burung yang agak besar di hutan dataran rendah dan kaki bukit di Mindoro. Enggang yang agak kecil. Paruh agak pendek dengan jalur hitam. Mempunyai sayap hitam, ekor kuning pucat dengan hujung hitam, bahagian bawah dan kepala pucat dengan pipi hitam, dan kulit terdedah di sekeliling muka dan dagu. Jantan mempunyai kulit muka jambu, manakala betina berwarna biru. Sukar disilap pandang. Satu-satunya enggang di Mindoro. Seruan ialah salak sengau pendek, wak.[4]

Ia unik dalam kalangan ahli genus Penelopides yang lain, kerana ia tidak menunjukkan banyak sifat dwibentuk jantina berbanding ahli lain dalam genusnya. Kedua-dua jantan dan betina mempunyai kepala dan perut putih dengan satu-satunya ciri fizikal untuk membezakan jantina ialah kulit muka pada betina berwarna biru manakala jantan berwarna jambu.[5]

Seperti semua enggang, ia ialah penyarang rongga dan bergantung pada pokok dipterokarpa besar untuk pembiakan.[5]

Ia utamanya bersifat frugivor, memakan buah ara dan buah beri yang frugivora tetapi mereka juga dikenali memakan serangga, biawak dan haiwan kecil lain.

Habitat dan status pemuliharaan sunting

Ia ditemui kebanyakannya di hutan tanah pamah primer lembap tropika sehingga 1,000 m. Ia juga kelihatan di hutan sekunder dan pinggir hutan tetapi memerlukan pokok besar untuk menyokong tabiat bersarangnya.

Senarai Merah IUCN mengelaskannya sebagai Terancam dengan anggaran populasi 250 hingga 999 individu matang yang merupakan anggaran paling rendah antara kesemua lima spesies Penelopides. Ia diancam oleh kehilangan habitat dengan Mindoro mengalami kehilangan besar hutan dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Menjelang tahun 1988, penebangan hutan yang meluas di Mindoro telah mengurangkan tutupan hutan kepada hanya 120 km2, yang mana hanya sebahagian kecil di bawah had ketinggian atas spesies tersebut. Hutan tanah pamah yang masih kekal sangat berpecah-belah dan masih terancam. Penanaman Kaingin atau tebas-dan-bakar, pembalakan dan pengumpulan rotan terpilih sekali-sekala mengancam serpihan hutan yang masih menyokong spesies tersebut. Letupan dinamit untuk marmar ialah ancaman tambahan kepada hutan di Puerto Galera. Pemburuan haram juga dianggap sebagai ancaman yang ketara.

Ia terdapat di beberapa kawasan perlindungan termasuk Taman Negara Gunung Iglit-Bako, di mana ia berkongsi habitat dengan kerbau Mindoro yang terkenal dan di Gunung Siburan di Sablayan yang telah diisytiharkan sebagai Kawasan Burung Penting.

Tindakan pemuliharaan yang diusulkan termasuklah lebih banyak tinjauan di kawasan yang telah dilaporkan untuk lebih memahami populasi dan mewujudkan perlindungan formal di tapak lain di mana ia ditemui di Malpalon, Puerto Galera, dan Tasik Manamlay.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2020). "Penelopides mindorensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2020: e.T22682491A184680868. doi:10.2305/IUCN.UK.2020-3.RLTS.T22682491A184680868.en. Dicapai pada 13 November 2021.
  2. ^ "Appendices | CITES". cites.org. Dicapai pada 2022-01-14.
  3. ^ Kemp, A. C. (2001).
  4. ^ "Mindoro Hornbill". Ebird.
  5. ^ a b Allen, Desmond (2020). Birds of the Philippines. Barcelona: Lynx and Birdlife Guides International. m/s. 202–203.
  6. ^ International), BirdLife International (BirdLife (2020-09-09). "IUCN Red List of Threatened Species: Penelopides mindorensis". IUCN Red List of Threatened Species. Dicapai pada 2021-09-10.

3. ^Dutson, Guy C.L. Evans, Tom D. Brooks, Thomas M. Asane, Desiderio C. Timmins, Robert J. Toledo, Angela. (1992). Conservation status of birds on Mindoro, Philippines. Bird Conservation International, (2) 4, 303–325.