Enola Holmes (filem)


Enola Holmes ialah sebuah filem misteri 2020 yang dibintangi oleh Millie Bobby Brown sebagai watak utama, adik perempuan kepada detektif era Victoria yang terkenal , Sherlock Holmes . Filem ini diarahkan oleh Harry Bradbeer daripada lakon layar oleh Jack Thorne yang mengadaptasi novel pertama dalam siri Misteri Enola Holmes oleh Nancy Springer . Dalam filem itu, Enola pergi ke London untuk mencari ibunya yang hilang tetapi berakhir dengan pengembaraan yang mendebarkan, berpasangan dengan tuan muda yang melarikan diri ketika mereka cuba menyelesaikan misteri yang mengancam seluruh negara. Selain Brown, filem ini juga dibintangi oleh Sam Claflin, Henry Cavill, dan Helena Bonham Carter .

Enola Holmes
A young woman in a red dress. A view of London in the background.
Poster rasmi
PengarahHarry Bradbeer
Lakon layarJack Thorne
BerdasarkanThe Case of the Missing Marquess: An Enola Holmes Mystery oleh
Nancy Springer
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiGiles Nuttgens
Disunting olehAdam Bosman
Muzik olehDaniel Pemberton
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 23 September 2020 (2020-09-23)
Masa tayangan
123 minit
Negara
  • United Kingdom
  • United States
BahasaInggeris

Penggambaran bermula pada Julai 2019. Pada asalnya dirancang untuk tayangan teater oleh Warner Bros. Pictures, hak pengedaran untuk filem itu diambil oleh Netflix kerana pandemik COVID-19 . Enola Holmes telah dikeluarkan pada 23 September 2020. Filem ini mendapat ulasan positif daripada pengkritik, yang memuji persembahan Brown. Ia menjadi salah satu tayangan filem asal Netflix yang paling banyak ditonton, dengan anggaran 76 juta seisi rumah menonton filem itu sepanjang empat minggu pertamanya. Sekuel, Enola Holmes 2, telah dikeluarkan di Netflix pada 4 November 2022, untuk ulasan positif secara umumnya.

Plot sunting

Enola Holmes ialah adik bongsu dalam keluarga Holmes. Dia sangat pintar, suka memerhati dan berwawasan menentang norma sosial terhadap wanita pada masa itu . Ibunya, Eudoria, telah mengajarnya segala-galanya daripada catur hingga jujitsu dan menggalakkannya menjadi kuat semangat dan berdikari.

Pada hari lahirnya yang keenam belas, Enola terjaga dan mendapati ibunya telah hilang, hanya meninggalkan beberapa hadiah. Seminggu kemudian, dia bertemu abangnya Mycroft dan Sherlock . Sherlock mendapati dia pintar, manakala Mycroft mendapati dia menyusahkan, dan sebagai penjaga sahnya berhasrat untuk menghantarnya pergi ke sekolah perempuan yang dikendalikan oleh CikHarrison yang tegas.

Kad bunga yang ditinggalkan oleh ibunya mendedahkan mesej rahsia dan membawa kepada wang tersembunyi, yang Enola gunakan untuk melarikan diri menyamar sebagai budak lelaki. Di dalam kereta api, dia mendapati tuan muda Viscount Tewkesbury tersembunyi di dalam beg. Enola fikir dia seorang dungu, tetapi memberi amaran kepadanya bahawa seorang lelaki bertopi bowler coklat (bernama Linthorn) berada di dalam kereta api mencarinya. Linthorn menemui dan cuba membunuh Tewkesbury, yang melarikan diri bersama Enola yang melompat dari kereta api. Tewkesbury mencari tumbuhan dan kulat yang boleh dimakan, dan kedua-duanya kembali ke London dan berpisah.

Dengan menyamar sebagai wanita Victoria yang sesuai, Enola terus menjejaki Eudoria, meninggalkan mesej samar dalam iklan peribadi akhbar itu. Enola menemui risalah dan rumah perlindungan yang mengandungi bahan letupan, dan mengetahui bahawa Eudoria adalah sebahagian daripada kumpulan hak pilih radikal . Dia diserang oleh Linthorn, yang menyoal siasatnya tentang Tewkesbury. Dia melawan balik, menyalakan bahan letupan di rumah selamat dan melarikan diri.

Enola memutuskan untuk mencari Tewkesbury sekali lagi, untuk menyelamatkannya daripada Linthorn. Dia melawat estet Tewkesbury untuk mengetahui lebih lanjut, dan bertemu nenek Tewkesbury. Sementara itu, Mycroft mendapati Inspektor Lestrade dari Scotland Yard mencari Enola.

Enola menemui Tewkesbury menjual bunga di Covent Garden dan memberi amaran kepadanya tentang Linthorn. Membawanya ke tempat penginapannya, dia ditangkap oleh Lestrade dan dikurung di sekolah perempuan Cik Harrison oleh Mycroft. Sherlock melawatnya dan mengakui dia kagum dengan kerja detektifnya. Tewkesbury menyelinap masuk ke sekolah, dan mereka melarikan diri bersama-sama, mencuri kereta motor Cik Harrison. Enola memutuskan mereka mesti pergi ke Dewan Basilwether dan berhadapan dengan bapa saudara Tewkesbury, yang cuba membunuhnya.

Estet itu kelihatan lengang, tetapi Linthorn menyerang hendap mereka. Enola membuatnya tersadung menggunakan jujitsu, menyebabkan kecederaan kepala yang membawa maut. Nenek Tewkesbury didedahkan sebagai kontraktor Linthorn. Sebagai seorang tradisionalis yang teguh, dia tidak mahu dia mengambil tempat bapanya di Dewan Pertuanan dan mengundi Rang Undang-undang Pembaharuan . Dia menembak Tewkesbury, tetapi dia terselamat, setelah menyembunyikan piring perisai di bawah pakaiannya. Sherlock tiba di Scotland Yard dan Lestrade memberitahunya tentang tindakan Enola.

Enola mengucapkan selamat tinggal penuh sebak dengan Tewkesbury. Dia mencuri dengar pertemuan antara Sherlock dan Mycroft, iaitu Sherlock mencadangkan untuk menjadi penjaganya. Apabila kembali ke penginapannya, Enola mendapati Eudoria menunggu di sana. Dia menerangkan sebab dia terpaksa pergi dan dia mesti pergi lagi, tetapi dia kagum dengan keadaan Enola. Enola telah menemui tujuannya—dia seorang detektif dan pencari jiwa yang hilang.

Pelakon sunting

  • Millie Bobby Brown sebagai Enola Holmes, adik bongsu dalam keluarga Holmes yang terkenal.
    • Sofia Stavrinou menggambarkan Enola yang lebih muda.
  • Henry Cavill sebagai Sherlock Holmes, anak kedua tertua daripada adik-beradik Holmes; seorang detektif swasta yang terkenal.
  • Sam Claflin sebagai Mycroft Holmes, anak sulung daripada adik-beradik Holmes; seorang kakitangan kerajaan dan penjaga Enola yang sah.
  • Helena Bonham Carter sebagai Eudoria Holmes, ibu bapa keluarga Holmes.
  • Louis Partridge sebagai Tewkesbury
  • Burn Gorman sebagai Linthorn
  • Adeel Akhtar sebagai Lestrade
  • Susie Wokoma sebagai Edith
  • Hattie Morahan sebagai Lady Tewkesbury, ibu Tewkesbury
  • David Bamber sebagai Sir Whimbrel Tewkesbury, bapa saudara Tewkesbury
  • Frances de la Tour sebagai The Dowager, nenek Tewkesbury
  • Claire Rushbrook sebagai Pn. Lane, pembantu rumah keluarga Holmes
  • Fiona Shaw sebagai Cik Harrison
  • Ellie Haddington sebagai Cik Gregory
 
Brown berkhidmat sebagai penerbit dan membintangi peranan tajuk.

Menjelang Februari 2019, filem adaptasi siri buku The Enola Holmes Mysteries oleh Nancy Springer sedang dalam pembangunan di Legendary Pictures, dengan Millie Bobby Brown menerbitkan dan membintangi peranan tajuk dan Harry Bradbeer ditetapkan untuk mengarah. [1] Filem ini mengadaptasi buku pertama <i>The Case of the Missing Marquess</i> . [2] Brown telah membaca buku itu bersama kakaknya Paige dan segera mahu memainkan watak Enola, tetapi belum cukup umur untuk memainkan watak itu. Dia kemudiannya memberitahu bapanya bahawa mereka harus membuat filem itu dan bekerjasama dengan Legendary Pictures, syarikat yang sama dia pernah bekerja dengan Godzilla: King of the Monsters . Brown dan Bradbeer membincangkan filem itu dan mahukan tenaga, emosi dan kesipian sebagai elemen utama filem itu. [3] [4] Brown berbincang dengan penulis Jack Thorne bagaimana dia mahu memecahkan tembok keempat . [4] [5] Bradbeer bersemangat tentang skrip itu kerana ia menggabungkan minatnya dalam cerita tentang "keluarga yang tidak berfungsi yang saling memahami satu sama lain" dengan cintanya terhadap Sherlock Holmes . [3] Brown mengambil peluang untuk membuat improvisasi, sesuatu yang dia tidak akan lakukan pada siri televisyen Stranger Things, yang banyak skrip dan kerana watak Enola Holmes membenarkannya. Merakam detik-detik itu dan mengikuti Brown terbukti mencabar untuk penarik fokus . [4]

Pada Jun 2019, Henry Cavill, Helena Bonham Carter, Adeel Akhtar dan Fiona Shaw menyertai pelakon, [6] [7] [8] dengan Sam Claflin, [9] Louis Partridge, [10] Susie Wokoma dan Burn Gorman menyertai pada bulan Julai kerana penggambaran bermula di London. [11] [12] [13] Adegan kereta api telah difilemkan di Worcestershire di stesen kereta api Arley, stesen kereta api Kidderminster Town dan Jambatan Victoria di Severn Valley Railway . [14] Kediaman keluarga Holmes Ferndell Hall telah dirakam di <i>Benthall Hall</i> di Shropshire . [15] [16] Benthall Hall tidak pernah digunakan sebagai lokasi penggambaran sebelum ini, dan pasukan reka bentuk produksi menerima bantuan besar daripada ketua penjaga tanah yang membenarkan tempat itu menjadi terlalu besar untuk mencapai rupa yang mereka perlukan. [16] [17] Bahagian dalam telah dirakam di West Horsley Place di Surrey . Dinding palsu telah dipasang dan diilhamkan oleh pergerakan Seni dan Kraf mereka memasukkan motif tumbuhan dalam hiasan dan kertas dinding zaman. [17] Lokasi East End dan Limehouse Lane telah dicipta di kalangan bangunan luar di Luton Hoo di Bedfordshire . [16] Adegan di mana Sherlock dan Mycroft cuba bertemu Enola telah difilemkan di Drum Court dalam Bangunan Perbendaharaan HM di Westminster. [16]

 
Dewan Benthall digunakan sebagai bahagian luar untuk kediaman keluarga Holmes Ferndell Hall

Bonham Carter menggelar peranannya sebagai "bahagian terkecil, paling hebat yang pernah saya tawarkan" dan ejennya cuba menghalangnya daripada mengambil bahagian kecil itu. Dia menghargai kedalaman watak itu walaupun masa skrinnya terhad. Dalam potongan terakhir, Eudoria akhirnya muncul lebih daripada dalam skrip awal. [18]

Consolata Boyle bertanggungjawab mencipta pakaian. Boyle dan pasukannya mereka bentuk tersuai, mewarna dan membuat kostum untuk pelakon utama dan pelakon latar belakang. Kira-kira tiga puluh kostum telah dicipta untuk Enola, dan pakaian seperti pakaian serbuk serbuk merah terpaksa diulang beberapa kali lagi kerana fizikal peranan dan sebarang kerosakan yang mungkin berlaku semasa adegan pertarungan. Pakaian serbuk adalah berdasarkan kostum teater pada zaman itu, dan Boyle mahu menggunakan warna merah, warna keberanian. Kegemaran Boyle ialah pakaian terakhir Enola, ia menggunakan bentuk yang sama seperti pakaian pertama Enola memakai semasa menunggang basikal membawa kostum itu kembali, tetapi juga sutera semula jadi yang tidak dirawat yang digunakan dalam pakaian akhir tidak mempunyai warna yang kuat dan "ia membenarkan apa-apa sahaja untuk berlaku seterusnya." [19] [20] Warna ungu, hijau dan gading dikaitkan dengan pergerakan hak pilih jadi Boyle secara sedar menggunakan warna tersebut dalam pakaian. [21]

Kesan visual diselia oleh Michael Ellis dan dilakukan oleh En. X [22] dan Host VFX. [23] [24]

Saman sunting

The Conan Doyle Estate memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Netflix atas filem itu, mendakwa ia melanggar hak cipta dengan menggambarkan Sherlock Holmes sebagai mempunyai emosi. Mereka berhujah bahawa aspek watak ini tidak berada di bawah domain awam kerana dia hanya digambarkan sebagai mempunyai emosi dalam cerita yang diterbitkan antara 1923 dan 1927, dan hak cipta untuk cerita yang diterbitkan dalam tempoh itu masih belum tamat di bawah undang-undang hak cipta di Amerika Syarikat. [25] [26] Cavill berkata bahawa penggambarannya tentang Sherlock adalah "lebih emosional pada mulanya, jadi kami mengupasnya kembali, dan kami berkata, 'Baiklah, jangan jadikan ia terlalu emosional'." Mengenai tuntutan mahkamah dia berkata, "Ia adalah watak dari halaman yang kami hasilkan daripada lakon layar. Perkara undang-undang melebihi gred gaji saya." [27]

Pada 30 Oktober 2020, peguam bagi defendan memfailkan usul untuk menolak, mengatakan harta pusaka itu secara tidak adil cuba menghalang penggunaan saksama aksara yang "tidak dapat dinafikan dalam domain awam ". [28] Pada 18 Disember 2020, tuntutan mahkamah telah ditolak dengan prejudis dengan ketetapan semua pihak. [29] [30] [31]

Muzik sunting

Pada Julai 2019, Daniel Pemberton diumumkan sebagai komposer skor filem itu. [32] Runut bunyi itu dikeluarkan pada 23 September 2020. [33] Pemberton menyifatkan ia sebagai "muzik orkestra yang tidak segan silu melodi dan emosi" dengan beberapa "keanehan aneh yang tidak kemas juga dilemparkan". [33]

Pada asalnya bertujuan untuk menjadi keluaran teater oleh Warner Bros. Pictures, pada April 2020, Netflix mengambil hak pengedaran seluruh dunia untuk filem itu disebabkan oleh pandemik COVID-19, kecuali di China. [34] [35] Ia dikeluarkan secara digital pada 23 September 2020. [36]

Untuk mempromosikan filem itu di Amerika Syarikat, Netflix memasang beberapa siri patung adik perempuan terkenal di sebelah patung sedia ada abang terkenal mereka. [37] Mereka juga mengeluarkan permainan pengembaraan percuma di rumah dengan kerjasama Escape Hunt UK yang dipanggil Pengembaraan Enola Holmes . [38]

Penonton khalayak sunting

Pada hujung minggu pengeluaran Enola Holmes adalah item kedua paling banyak ditonton di Netflix, di belakang siri televisyen Ratched . [39] Sepanjang lima hari pertama ia adalah filem yang paling banyak ditonton di Netflix, [40] [41] kerana filem itu akan menjadi hari pertama membuka tajuk Netflix terbesar pada tahun 2020 serta mendominasi bilangan terbesar negara yang dipantau Netflix. [42] Pada Oktober 2020, Netflix melaporkan filem itu berada di landasan untuk mempunyai 76 juta isi rumah menonton filem itu sepanjang empat minggu pertama tayangannya. [43] Pada bulan November, Variety melaporkan bahawa menurut data oleh ScreenEngine/ASI filem itu adalah tajuk ke-13 yang paling banyak ditonton terus ke penstriman pada tahun 2020 sehingga tarikh tersebut. [44] Filem ini merupakan filem ketujuh paling banyak dicari di seluruh dunia di Google pada tahun 2020. [45]

Pada Januari 2021, Enola Holmes menduduki tempat ke-7 dalam Filem Asal Netflix Terbesar Sepanjang Zaman Business Insider dengan 78 juta penonton. [46]

Respon kritikal sunting

Mengenai Rotten Tomatoes, filem ini mempunyai penilaian kelulusan sebanyak 91% berdasarkan 204 ulasan, dengan penilaian purata 7.1/10 . Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi: " Enola Holmes membawa nafas segar ke Jalan Baker - dan memberikan banyak ruang untuk Millie Bobby Brown untuk meletakkan cap pada francais menunggu." [47] Pada Metacritic, ia mempunyai skor purata wajaran sebanyak 68 daripada 100, berdasarkan ulasan daripada 30 pengkritik, yang menunjukkan "ulasan secara umumnya menguntungkan". [48]

Peter Debruge of Variety menggelar filem itu sebagai "pemula francais yang menghiburkan" dan memuji persembahan Brown, dengan menyatakan bahawa "gaya lakonannya mengimbas kembali sifat spontan yang efusif Keira Knightley dibawa ke Pride and Prejudice, menghancurkan kesesuaian ketat dari banyak adaptasi Jane Austen sebelum itu. ." Debruge mendapati filem itu "lebih menarik dalam penceritaan bertenaga tinggi daripada filem Sherlock Holmes terbitan Guy Ritchie baru-baru ini, dan jauh lebih menyeronokkan daripada <i id="mwAUA">Nancy Drew</i> reboot [2019]." [49] John DeFore dari The Hollywood Reporter memberikan ulasan positif kepada filem itu dan menulis: "Ia berjaya membayangkan tempat untuk heroinnya di dunia Holmes, kemudian meyakinkan penonton muda bahawa Enola tidak perlu dikekang oleh sempadan dunia itu." [50] Ann Hornaday dari The Washington Post menulis: " Enola Holmes menawarkan pelarian yang pantas dan meriah dari kesusahan zaman moden, dengan pelakon terkemukanya memberikan sentuhan menariknya sendiri untuk perjalanan itu. Apabila permainan sedang berlangsung, dia lebih mampu, bukan hanya untuk bersaing, tetapi memenanginya." [51] Majalah Ella Kemp of Empire menulis: "Berniat baik jika kadangkala kurang kehalusan, Enola Holmes menawarkan peringatan yang baik dan bersemangat bahawa cerita tradisional sentiasa boleh diceritakan semula - walaupun mungkin memerlukan pengajaran yang lebih halus tentang feminisme pada masa akan datang." [52] Peter Bradshaw dari The Guardian memberikan ulasan yang pelbagai, berkata: "Semuanya bergegar dengan cukup mesra. Enola Holmes ialah jenis produksi bertaraf bintang yang mungkin pernah dibuat oleh BBC " tetapi mempunyai beberapa kritikan terhadap unsur misteri cerita itu "sepatutnya terdapat pemotongan dan penyelesaian yang lebih bijak daripada Enola – pemecahan kod bukanlah perkara yang sama." [53]

Dalam ulasan negatif, Mick LaSalle dari San Francisco Chronicle menulis: "Seorang pelakon muda yang cerah, seorang pelakon bintang filem dan konsep yang berpotensi menarik akan disekat dalam 128 minit penuh warna-warni yang mengarut." [54]

Penghargaan sunting

Sekuel sunting

Pada September 2020, Brown dan Bradbeer mengakui hasrat mereka untuk membangunkan sekuel. [4] Brown berkata dia hanya berfikir tentang membuat filem pertama sehingga dia berada di set, kemudian dia suka memainkan watak itu dan berkata ia akan menjadi impian untuk melakukannya sekali lagi. [55]

Pada 13 Mei 2021, Enola Holmes 2 telah diumumkan secara rasmi, dengan penulis Jack Thorne dan pengarah Harry Bradbeer kembali manakala Brown dan Cavill akan memainkan semula peranan mereka. [56] Pada September 2021, diumumkan bahawa Partridge dan Bonham Carter akan memainkan semula peranan mereka. [57] [58]

Produksi dan penggambaran bermula pada musim luruh 2021 dan berakhir pada Januari 2022. [59] [60] Filem ini dikeluarkan di Netflix, kecuali di China, seperti filem pertama. [61] [62]

Rujukan sunting

  1. ^ Kroll, Justin (8 February 2019). "'Killing Eve' Director to Helm Millie Bobby Brown's 'Enola Holmes' (EXCLUSIVE)". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2019. Dicapai pada 1 July 2019.
  2. ^ Lira, Fahima Islam (8 October 2020). "Enola Holmes: The book behind the film". The Daily Star. Bangladesh.
  3. ^ a b RADHIKA SETH (21 September 2020). "Millie Bobby Brown Talks Astonishing Fight Scenes For 'Enola Holmes', And Aspiring To Be Like Helena Bonham Carter". British Vogue. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2020. Dicapai pada October 9, 2020.
  4. ^ a b c d Utichi, Joe (September 22, 2020). "Millie Bobby Brown & Harry Bradbeer On Crafting A Modern Superheroine In The Victorian-Era 'Enola Holmes' – Q&A". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-30. Dicapai pada October 10, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Utichi" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ Brown, Tracy (23 September 2020). "Why 'Enola Holmes' was the perfect fit for Millie Bobby Brown to make her producing debut". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2020. Dicapai pada September 27, 2020.
  6. ^ Kit, Borys (27 June 2019). "Henry Cavill Joins Millie Bobby Brown in Legendary's 'Enola Holmes'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 27, 2019. Dicapai pada 1 July 2019.
  7. ^ N'Duka, Amanda (28 June 2019). "'Enola Holmes': 'Murder Mystery' Actor Adeel Akhtar Joins Legendary Film". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2019. Dicapai pada 1 July 2019.
  8. ^ Kit, Borys (28 June 2019). "'Killing Eve' Actress Fiona Shaw Joins Millie Bobby Brown in 'Enola Holmes' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2019. Dicapai pada 1 July 2019.
  9. ^ Freda Cooper (September 23, 2020). "'Enola Holmes': Sam Claflin on playing Henry Cavill's 'older' brother and schooling him on 'Love island' (exclusive)". Yahoo! Movies. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2020. Dicapai pada September 26, 2020. Having Superman and Eleven as my younger siblings made me feel slightly inferior, so that added to the flavour of the character, if anything.
  10. ^ Smith, Josh (29 September 2020). "'I'd be filming with Millie Bobby Brown & go to school the next day with people taking the piss': Enola Holmes' Louis Partridge on overnight fame". Glamour UK. I did about four or five auditions.
  11. ^ N'Duka, Amanda (1 July 2019). "Sam Claflin Boards 'Enola Holmes' Film At Legendary". Deadline Hollywood.
  12. ^ N'Duka, Amanda (2 July 2019). "'Enola Holmes': 'Chewing Gum' Actress Susan Wokoma Cast In Legendary Movie". Deadline Hollywood. Dicapai pada 2 July 2019.
  13. ^ "Millie Bobby Brown and Henry Cavill to Star as Sherlock and His Exceptional Younger Sister, "Enola Holmes," as Legendary Pictures Begins Production in London to Bring Nancy Springer's Bestselling Books to the Big Screen" (Siaran akhbar). Legendary Pictures. 22 July 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada August 4, 2019. Dicapai pada 19 August 2020.
  14. ^ "Enola Holmes Filming Locations: Adventures in Mystery Solving". Find That Location. September 24, 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada October 18, 2020. Dicapai pada September 25, 2020.
  15. ^ Jane. "Solving mysteries with Enola Holmes". National Trust. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-25.
  16. ^ a b c d "Where was Enola Holmes filmed?". Radio Times. 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2020. Dicapai pada October 2, 2020.
  17. ^ a b Tangcay, Jazz (September 24, 2020). "How the 'Enola Holmes' Production Design Team Gave the Period Tale a Fresh Spin". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2020. Dicapai pada October 10, 2020.
  18. ^ Mary Sollosi (September 23, 2020). "Helena Bonham Carter talks putting a twist on a classic with 'Enola Holmes'". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada October 15, 2020. Dicapai pada October 16, 2020.
  19. ^ Goldsmith, Annie (September 26, 2020). "'Enola Holmes's Costume Designer Reimagines a Classic Mystery". Town & Country. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2020. Dicapai pada October 5, 2020.
  20. ^ Fawnia Soo Hoo (September 23, 2020). "Millie Bobby Brown's Victorian Teen Detective Costumes in 'Enola Holmes' Speak to the 20th Century Women's Rights Movement". Fashionista.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2020. Dicapai pada 2020-10-02.
  21. ^ Hayley Maitland (October 4, 2020). "Every Sartorial Clue Hidden In The 'Enola Holmes' Costumes". British Vogue. Diarkibkan daripada yang asal pada October 16, 2020. Dicapai pada October 8, 2020.
  22. ^ "Mr. X » Blog Archive » Netflix Film club spotlights VFX delivered by MR. X for Enola Holmes". Diarkibkan daripada yang asal pada October 30, 2020. Dicapai pada October 3, 2020.
  23. ^ Netflix Film Club (September 30, 2020). The VFX Behind The Enola Holmes Train Sequence
    Behind The FX
    . Dicapai pada 2020-10-01.
  24. ^ Vincent Frei (1 October 2020). "ENOLA HOLMES: The VFX of the Train Sequence". The Art of VFX. Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2020. Dicapai pada October 3, 2020.
  25. ^ Gardner, Eriq (June 24, 2020). "Conan Doyle Estate Sues Netflix Over Coming Movie About Sherlock Holmes' Sister". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2020. Dicapai pada 24 June 2020.
  26. ^ Mahdawi, Arwa (7 October 2020). "The curious case of Sherlock Holmes' evolving emotions". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada October 8, 2020. Dicapai pada October 8, 2020.
  27. ^ Stuart McGurk (24 September 2020). "Henry Cavill on playing a Sherlock with emotions and returning as Superman". British GQ. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2020. Dicapai pada October 4, 2020.
  28. ^ Ashley Cullins (2 November 2020). "'Enola Holmes' Producers Blast Copyright Infringement Suit from Conan Doyle Estate". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2020. Dicapai pada December 23, 2020.
  29. ^ Alison Flood (22 December 2020). "Lawsuit over 'warmer' Sherlock depicted in Enola Holmes dismissed". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2021. Dicapai pada December 23, 2020.
  30. ^ Aaron Moss (20 December 2020). ""Enola Holmes" Copyright Lawsuit Dismissed: Unsolved, Yet Resolved". Copyright Lately. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2020. Dicapai pada December 23, 2020. That means the case was probably settled, although we don’t know for sure.
  31. ^ Eriq Gardner (December 21, 2020). "Netflix Settles 'Enola Holmes' Lawsuit With Conan Doyle Estate". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2021. Dicapai pada January 5, 2021.
  32. ^ "Daniel Pemberton to Score Harry Bradbeer's 'Enola Holmes'". Film Music Reporter. 23 July 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2019. Dicapai pada 23 July 2019.
  33. ^ a b Chitwood, Adam (11 September 2020). "Exclusive: 'Enola Holmes' Soundtrack Details, First Listen Revealed for Daniel Pemberton's Score". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada October 1, 2020. Dicapai pada September 29, 2020.
  34. ^ Kit, Borys (April 21, 2020). "Netflix Picks Up Millie Bobby Brown's 'Enola Holmes". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2020. Dicapai pada April 1, 2020. the streaming giant has picked up global rights, excluding China.
  35. ^ "Millie Bobby Brown And Henry Cavill Reprise Roles In The Sequel To Enola Holmes". Netflix Media Center. Dicapai pada 2021-05-14.
  36. ^ Chitwood, Adam (August 17, 2020). "Netflix's 'Enola Holmes' Teaser Trailer Reveals Millie Bobby Brown as Sherlock's Sister". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2020. Dicapai pada August 17, 2020.
  37. ^ Chand, Neeraj (25 September 2020). "Netflix Celebrates 'Enola Holmes' Debut with Sisters Statue Stunt Across the U.K." MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada September 30, 2020. Dicapai pada September 27, 2020.
  38. ^ Connellan, Shannon (September 23, 2020). "Netflix's 'Enola Holmes' has a free detective game that turns your home into an escape room". Mashable. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2020. Dicapai pada 28 September 2020.
  39. ^ Mendelson, Scott (September 24, 2020). "'Enola Holmes' Debuts At No. 2 On Netflix Most-Watched List". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-25.
  40. ^ Brueggemann, Tom (September 28, 2020). "'Ava' Joins 'Antebellum' Atop VOD Charts While 'Enola Holmes' Rules at Netflix". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada December 24, 2020. Dicapai pada September 29, 2020.
  41. ^ Brueggemann, Tom (October 5, 2020). "'Ava' Takes Over as the Top VOD Choice, with Thriller 'Alone' Still Strong". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada October 18, 2020. Dicapai pada October 6, 2020.
  42. ^ Tomáš Vyskočil (9 October 2020). "Biggest Netflix Titles in 2020 According to the Netflix Top 10s". What's on Netflix. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2020. Dicapai pada November 6, 2020.
  43. ^ Low, Elaine (October 20, 2020). "'The Old Guard' Viewed By 78 Million Households in First Four Weeks, Says Netflix". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2020. Dicapai pada October 20, 2020.
  44. ^ Bridge, Gavin (November 4, 2020). "DATA: 'BORAT 2' SECOND ONLY TO 'HAMILTON' IN MOST-WATCHED U.S. SVOD MOVIES OF 2020". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada November 4, 2020. Dicapai pada November 4, 2020.
  45. ^ "Year in Search 2020". 13 December 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2020. Dicapai pada December 10, 2020.
  46. ^ "Biggest Netflix Original Movies Of All Time". Business Insider. January 20, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada January 20, 2021. Dicapai pada January 20, 2021.
  47. ^ "Enola Holmes (2020)". Rotten Tomatoes. Fandango. Diarkibkan daripada yang asal pada September 24, 2020. Dicapai pada Templat:RT data. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  48. ^ "Enola Holmes Reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada September 24, 2020. Dicapai pada January 1, 2021.
  49. ^ Debruge, Peter (7 September 2020). "'Enola Holmes' Review: Millie Bobby Brown Rocks as Sherlock's Kid Sister in Clever Netflix Original". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2020. Dicapai pada September 14, 2020.
  50. ^ DeFore, John (2020-07-09). "'Enola Holmes': Film Review". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2020. Dicapai pada September 14, 2020.
  51. ^ Hornaday, Ann (September 23, 2020). "Review | Millie Bobby Brown shines as Sherlock's kid sister in the movie 'Enola Holmes'". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2020. Dicapai pada September 24, 2020.
  52. ^ Ella Kemp (7 September 2020). "Enola Holmes". Empire. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-09.
  53. ^ Bradshaw, Peter (22 September 2020). "Enola Holmes review – Sherlock's rebellious kid sister is on the case". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-22.
  54. ^ Mick LaSalle (September 17, 2020). "Review: Script has Henry Cavill doing nothing as Sherlock in 'Enola Holmes'". Datebook. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-20.
  55. ^ Mary Sollosi (September 24, 2020). "Will there be an 'Enola Holmes' sequel? Millie Bobby Brown weighs in". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2020. Dicapai pada October 2, 2020. Oh, yeah, I'll just do one movie
  56. ^ Jackson, Angelique (2021-05-13). "Millie Bobby Brown and Henry Cavill Return for 'Enola Holmes' Sequel on Netflix". Variety. Dicapai pada 2021-05-14.
  57. ^ "'Enola Holmes 2': Netflix Announces New Details About Millie Bobby Brown and Henry Cavill-Starring Sequel". Collider. September 25, 2021.
  58. ^ "Helena Bonham Carter to Return for 'Enola Holmes 2'". September 28, 2021.
  59. ^ LAURENCE COOK (June 18, 2021). "'Enola Holmes' 2 and More UK Productions are Greenlit + Soon Casting". Backstage.com.
  60. ^ "'Enola Holmes 2': Netflix Release Date & What We Know So Far". What's on Netflix. January 7, 2022.
  61. ^ D'Alessandro, Anthony (February 3, 2022). "Netflix 2022 Film Slate Touts 86 Titles Including Star-Studded Fare Knives Out 2, The Gray Man, The School For Good And Evil & More". Deadline Hollywood. Dicapai pada February 3, 2022.
  62. ^ "Millie Bobby Brown and Henry Cavill Are Back for Enola Holmes 2". Nerdist. Dicapai pada 2022-02-13.

Pautan luar sunting