Ernesto Teodoro Moneta

Ernesto Teodoro Moneta (lahir 20 September 1833 – 10 Februari 1918) adalah seorang wartawan, nasionalis, askar revolusioner Itali dan penerima Hadiah Keamanan Nobel. Beliau menggunakan moto In varietate unitas!.

Ernesto Teodoro Moneta

Pada usia 15, Moneta mengambil bahagian dalam "Lima Hari Milan" (pemberontakan 1848 terhadap pemerintahan Austria). Beliau kemudian menghadiri akademi tentera di Ivrea. Pada tahun 1859, beliau menyertai Ekspedisi Seribu Garibaldi, dan juga berjuang dalam barisan tentera Itali menentang Austria pada tahun 1866.

Selepas itu, beliau menjadi seorang aktivis keamanan antarabangsa, walaupun nasionalisme Itali kuat.

Antara tahun 1867 dan 1896 beliau editor kertas demokratik Milan, Il secolo, yang diterbitkan oleh Edoardo Sonzogno.

Pada tahun 1887 beliau mengasaskan Persatuan Lombard Keamanan dan Timbang Tara (Unione Lombarda per la Pace e l'Arbitrato), yang dipanggil untuk pelucutan senjata dan memperkenalkan penciptaan League of Nations. Beliau memenangi (dengan Louis Renault) Hadiah Keamanan Nobel pada tahun 1907.

Pada tahun-tahun terakhir hidupnya, bagaimanapun, nasionalisme Itali Moneta ini menegaskan semula sendiri dan mendapat lebih baik pasifisme beliau. Beliau melahirkan sokongan orang ramai untuk kedua-dua Penaklukan Libya oleh Itali pada tahun 1912 dan kemasukan Itali ke dalam Perang Dunia Pertama pada tahun 1915.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting