Essonne

jabatan di Perancis

Templat:Infobox Department of France Essonne merupakan sebuah jabatan Perancis di wilayah Île-de-France. Dinamakan setelah Sungai Essonne.

Dibentuk pada 1 Januari 1968 ketika Seine-et-Oise dipisah kepada beberapa jabatan kecil.

Sejarah sunting

Jabatan Essonne dibentuk pada 1 Januari 1968, dari bahagian selatan bekas jabatan Seine-et-Oise.

Tahun 1969, komune Châteaufort dan Toussus-le-Noble dipisahkan dari Essonne dan dimasukkan ke jabatan Yvelines.

Geografi sunting

Essonne merupakan sebahagian dari wilayah Île-de-France.

Bersempadan dengan jabatan:

Keseluruhan utara departemen Essonne merupakan bagian dari aglomerasi Paris dan sangat terurbanisasikan. Bagian selatan berupa pedesaan.

Dalam urutan menurun, kota-kota lebih dari 25.000 jiwa adalah: Évry, Corbeil-Essonnes, Massy, Savigny-sur-Orge, Sainte-Geneviève-des-Bois, Viry-Châtillon, Athis-Mons, Palaiseau, Draveil, Yerres, Les Ulis, dan Vigneux-sur-Seine. Milly-la-Forêt adalah contoh dari komune pedesaan.

Tempat terkenal sunting

  • École Polytechnique: Didirikan tahun 1794, École Polytechnique adalah salah satu universitas teknik paling prestisius di Perancis. Universitas ini menempati peringkat ke-10 dunia oleh Times Higher Education Supplement tahun 2005. Kampusnya terletak di kota Palaiseau.
  • Université Paris-Sud: Salah satu sekolah publik terbaik di Perancis, menempati peringkat ke-52 oleh Academic Ranking of World Universities. Terkenal karena departemen fisikanya. Terletak di Orsay, Essonne, sekitar 26.000 mahasiswa menuntut ilmu di sana
  • Kantor Pusat Arianespace: Peluncur wahana antariksa komersial besar, melayani perusahaan yang ingin meluncurkan satelit ke luar angkasa.
  • Château de Montlhéry: Awalnya benteng kuno pada masa Romawi, tuan tanah pertama mulai menempati kastil ini sekitar 1000 M. Satu pertempuran besar berlangsung di kastil ini sepanjang sejarahnya. Tahun 1465, Charles the Rash dan Raja Perancis Louis XI bertempur di halaman depan kastil. Tahun 1842, rekonstruksi kastil dimulai, dan terus dirawat oleh penduduk kota Montlhery
  • Château de Courances
  • Hutan Sénart: Menempati lahan seluas 3.500 hektar, hutan ini sangat penting bagi penduduk lokal. Pemerintah setempat melarang perusahaan jalan raya dan pertanian untuk menebangi hutan ini. Hutan ini menerima dua hingga tiga juta pengunjung per tahunnya, dan pemerintah menganggarkan 1.2 juta euro setiap tahun untuk merawat hutan ini.

Demografi sunting

Tempat lahir penduduk sunting

Tempat lahir bagi penduduk Essonne dalam tahun 1999
Lahir di Perancis Metropolitan Lahir di luar Perancis Metropolitan
84.7% 15.3%
Lahir di
Perancis seberang laut
Lahir di luar negara dengan kerakyatan Perancis semasa lahir¹ Imigran EU-15² Imigran bukan EU-15
1.8% 2.8% 4.0% 6.7%
¹Kelompok ini kebanyakannya terdiri daripada pieds-noirs dari Afrika Barat Laut, diikuti oleh bekas rakyat koloni yang memiliki kerakyatan Perancis seja lahir (misalnya golongan elit penduduk asal dan koloni Perancis), dan anak bagi ekspatriat Perancis yang lahir di luar negera. Sila maklum bahawa luar negara di sini bermaksud negara bukan sebahagian daripada Perancis sejak 1999, jadi contohnya jika seorang lahir dalam 1950 di Algeria, semasa Algeria merpupakan sebahagian daripada Perancis, dia akan disenaraikan sebagai orang kelahiran luar negara dalam statistik Perancis.
²Seorang imigran ialah seorang yang lahir dalam negara luar dan tidak memiliki kerakyatan Perancis semasa lahir. Sila maklum bahawa seorang Imigran mungkin telah mendapat kerakyatan Perancis selepas berpindah ke Perancis, namun masih dianggap imigran dalam statistik Perancis. Sebaliknya, orang yang dilahirkan di Perancis dengan kerakyatan asing (anak kepada imigran) tidak disenaraikan sebagai imigran.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 48°30′N 02°17′E / 48.500°N 2.283°E / 48.500; 2.283