Evolusi Jangka Panjang

Dalam telekomunikasi, Evolusi Jangka Panjang (LTE) ialah piawaian untuk komunikasi tanpa wayar berkelajuan tinggi untuk peranti mudah alih dan terminal data, berdasarkan teknologi GSM/EDGE dan UMTS/HSPA. Ia meningkatkan kapasiti dan kelajuan menggunakan antara muka radio yang berbeza bersama dengan penambahbaikan rangkaian teras.[1][2] Standard ini dibangunkan oleh 3GPP (Projek Perkongsian Generasi Ketiga) dan dinyatakan dalam siri dokumen Release 8, dengan peningkatan kecil yang diterangkan dalam Release 9. LTE adalah laluan peningkatan untuk pembawa dengan rangkaian GSM / UMTS dan rangkaian CDMA2000. Frekuensi dan band LTE yang berbeza yang digunakan di negara-negara yang berbeza bermakna hanya telefon berbilang band dapat menggunakan LTE di semua negara di mana ia disokong.

Shows the countries where 3GPP Long Term Evolution is available
Penggunaan teknologi LTE
  Negara dan wilayah dengan perkhidmatan LTE komersial
  Negara-negara dan wilayah dengan penempatan rangkaian LTE komersial yang berterusan atau dirancang
  Negara dan wilayah dengan sistem percubaan LTE (pra-komitmen)

LTE biasanya dipasarkan sebagai 4G & Advance 4G,tetapi ia tidak memenuhi kriteria teknikal perkhidmatan wayarles 4G, seperti yang dinyatakan dalam siri dokumen 3GPP Release 8 dan 9 untuk Advanced LTE. LTE juga dikenali sebagai 3.95G. Keperluan tersebut pada asalnya ditetapkan oleh organisasi ITU-R dalam spesifikasi Advanced IMT. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh tekanan pemasaran dan kemajuan yang ketara yang WiMAX, Access Packet Speed Evolved dan LTE membawa kepada teknologi 3G asal, ITU kemudian memutuskan bahawa LTE bersama-sama dengan teknologi yang disebutkan di atas boleh dipanggil teknologi 4G.[3] Standard Advanced LTE secara rasmi memenuhi keperluan ITU-R untuk dipertimbangkan IMT-Advanced.[4] Untuk membezakan LTE Advanced dan WiMAX-Advanced daripada teknologi 4G semasa, ITU telah menetapkannya sebagai "True 4G".[5][6]

Rujukan sunting

  1. ^ "An Introduction to LTE". 3GPP LTE Encyclopedia. Dicapai pada December 3, 2010.
  2. ^ "Long Term Evolution (LTE): A Technical Overview" (PDF). Motorola. Dicapai pada July 3, 2010.
  3. ^ "Newsroom • Press Release". Itu.int. Dicapai pada 2012-10-28.
  4. ^ "ITU-R Confers IMT-Advanced (4G) Status to 3GPP LTE" (Press release). 3GPP. 20 October 2010. Dicapai pada 18 May 2012.
  5. ^ pressinfo (2009-10-21). "Press Release: IMT-Advanced (4G) Mobile wireless broadband on the anvil". Itu.int. Dicapai pada 2012-10-28.
  6. ^ "Newsroom • Press Release". Itu.int. Dicapai pada 2012-10-28.

Pautan luar sunting