Templat:Infobox filesystem

Sistem fail ext3 (third extended filesystem) atau Sistem fail lanjut ke-3 merupakan satu sistem fail yang meningkat penggunaannya di kalangan pengguna sistem pengendalian Linux. Ia adalah sistem fail yang lalai Red Hat Linux. Fedora Core, pembahagian Debian dan Ubuntu Linux.

Walaubagaimanapun, prestasi nya kurang menarik daripada pesaing-pesaing yang lain seperti ReiserFS dan XFS,ia memang mempunyai kelebihan didalam itu,ia membolehkan mempertingkatkan dalam tempat dari popular ext2 sistem fail tanpa perlu untuk backup dan restore data.

Penambahan sistem fail ext3 dari sebelumnya:

  • Jurnal
  • H-tree(hashed tree) index direktori.
  • Fail sistem on-line diperbesarkan.

Tanpa ini, sebarang ext3 dan ext 2tidak boleh digunakan.Ini telah membenarkan diuji penuh dan sistem fail pengekalan utiliti yang matang(macam fsck) untuk mengekalkan dan memperbaiki sistem fail ext2 untuk digunakan bersama sistem fail ext3 tanpa perubahan besar.Ia juga membuat penukaran diantara kedua-dua sistem fai(kedua-dua kedepan ext3 dan kebelakang ext2)terus kehadapan.

Ada 3 peringkat jurnal yang ada dalam pelaksanaan Linux ext3:

  1. Jurnal, di mana kedua-dua metadata dan kandungan fail ditulis dalam jurnal sebelum terikat kepada sistem fail yang utama. Ini meningkatkan lagi kepercayaan pelaksanaan kerana semua data telah ditulis 2 kali.
  2. Menulis balik, dimana kedua-dua metadata adalah jurnal tetapi kandungan fail adalah tidak.
  3. Bersusun.

Kekurangan sunting

Sejak dari November 2004 versi ext3juga menyokong pembesaran on-line.Ini bermakna sistem fail ext3 boleh membesar sementara digunakan,tanpa bertambah.

sejak ext3 menjadi sesuai dengan ext2,banyak struktur pada disk sama dengan ext2.Kerana itu,ext3 kekurangan nombor ciri-ciri utama reka bentuk yang baru.seperti dynamic allocation i-node,blok saiz yang berubah-ubah(frags on tails)dan dengan mengolah semula direktori.

Ext3 tidak mempunyai defragmentation tool.Defragmentation offline ext2,e2defrag,wujud tetapi memerlukan fail sistem ext3 ditukar semula kepada ext2.Bagaimanapun,defragmentation sudah lama diangap bukan sebagai isu untuk ext2/ext3,sejak ia lebih baik dengan lmeletak fail pada disk versus yang lama FAT -Fail sistem yang sebenar.

Kelebihan sunting

Sejarah sunting

Sistem Fail Lanjut sunting

Extended file system atau ext adalah file sistem yang pertama dicipta khas untuk sistem pengendalian Linux.Ia dicipta untuk mengatasi kelemahan - kelemahan keupayaan sistem fail Minix dan ditukar dengan xiafs sebagai peganti potensi.Kedua – duanya bagaimana cepat ditukar dengan ext2 dan kemudian ext3.

Sistem Fail Minix sunting

Minix adalah ditulis oleh Andrew S. Tanenbaum pada tahun 1980an, sebagai satu sistem pengendalian seperti-Unix sumber kod boleh digunakan secara bebas. Minix fail sistem direka untuk digunakan dengan Minix; salinan asas format penyusunan medan rekod atau data dalam fail Unix fail sistem tetapi elakkan sebarang kompleks mengecam sifat utama dalam menjaga kod sumber bersih, bersih dan mudah, keseluruhan matlamat Minix adalah untuk berguna untuk membantu pengajaran.

Apabila Linus Torvalds pertama memulakan penulisan tentang sistem pengendalian inti (kernel) Linux (1991), Dia sedang mengerjakan satu mesin menjalankan Minix, Sehingga April 1992 pengenalan kepada Extended fail sistem, Linux menggunakan sistem fail Minix . Format ini masih digunakan oleh sesetengah Linux pembahagian untuk bootable disk dan lain stiuasi dimana fail yang mudah dan padat diperlukan.

Xiafs sunting

Xiafs adalah fail sistem untuk sistem pengendalian Linux di mana telah difikirkan dan dikembangkan oleh Frank Xia dan berdasarkan dengan Minix fail sistem. Hari ini ia tidak lagi digunakan kecuali kemungkinannya di beberapa installasi bersejarah.

Linux pada mulanya menggunakan fail sistem Minix, tetapi ia mempunyai beberapa kelemahan seperti hanya mampu menyokong 14 huruf nama dan mempunyai 1 maksimum partition saiz 64 MB. Untuk menukar Minix, fail sistem extended (atau ext) dicipta. Bagaimanapun ia juga mempunyai beberapa masalah seperti lemah prestasi dan kekurangan beberapa tarikh kesan. Dua pesaing untuk menukarkan ext dicipta dengan cepat: Ext2 and Xiafs. Dua fail sistem termasuk dalam kernel yang biasa dalam Disember 1993 (Linux 0.99.15). Ext2 and Xiafs mempunyai matlamat yang sama: untuk menawarkan prestasi yang baik, pembatasan yang munasabah (contoh untuk memberi partitions sekurang-kurangnya 2 GiB dan fail yang besar) dan membaiki kecacatan ext. Permulaan , Xiafs lebih berkuasa dan lebih stabil dari Ext2 tetapi ia begitu sesuai untuk pengubahsuaian yang minimum fail sistem Minix dan tidak begitu sesuai untuk masa hadapan.

Xiafs kurang berkuasa dan menawarkan kurang fungsi berbanding Ext2. Ia mempunyai banyak batasan (saiz 1 fail maksimum adalah 64 MiB dan saiz 1 partition maksimum iaitu 2 GiB). Kelebihannya ialah ia menggunakan permukaan disk yang sedikit untuk mengawal sistem dan lebih stabil dibandingkan dengan Ext2 pada masa itu.

Keputusan akhir adalah Xiafs berubah sangat sedikit sementara Ext2 bertukar dengan banyak, cepat berkembang dengan stabil, prestasi dan sambungan. Ext2, selepas masa percubaan,ia cepat menjadi fail sitem yang standard Linux. Selepas itu, Ext2 telah berkembang kepada fail sistem yang lebih matang dan kuat.

Xiafs telah dibuang dengan fail sistem yang asal daripada Linux 2.1, ia tidak digunakan lagi dan tidak stabil. Hari ini Ext2/Ext3 adalah fail sistem Linux yang biasa dan digunakan secara meluas.

ext2 sunting

ext2 atau extended fail sistem yang kedua adalah fail sistem untuk Linux Kernel .Ia direka oleh Remy Card sebagai ganti untuk sistem fail extended(ext).Ia cukup laju untuk digunakan sebagai penanda aras biasa.Kelemahan utama ialah ia bukan sistem fail jurnal.Kejayaannya adalah Ext3,Ext3 adalah sistem fail jurnal dan hampir bersesuaian dengan ext2.

Mengikut pelaksanaan undang-undang canonical ext2 adalah ext2fs sistem fail aturcara dalam Linux Kernel(Sains Komputer),Lain-lain pelaksanaan(berbeza-beza kualiti dan kelengkapan)wujud dalam HURD,Mac OS X(kumpulan yang ke-3),Darwin(sama kumpulan yang ke-3 seperti Mac OS X tetapi tidak diuji).Diantra BSB kernel atau set aturcara dalam sistem pengendalian komputer yang melaksanakan fungsi paling primitif dan sebagai kumpulan yang ke-3 Microsoft Windows driver atau aturcara,ext2 adalah sistem fail yang gagal dalam pembahagian Red Hat Linux,Fedora Core, dan Debian linux sehingga diambil oleh ext3 yang lebih baru.