Fall in Love at First Kiss

Fall in Love at First Kiss ( Bahasa Cina : 一 吻 定情; pinyin : Yī wěn dìng qíng) adalah filem romantik Taiwan yang diarahkan oleh Frankie Chen pada tahun 2019. Filem ini berdasarkan pada Itazura na Kiss dan bintang Jelly Lin sebagai Yuan Xiangqin, murid sekolah biasa dari kelas F dan Darren Wang sebagai Jiang Zhishu, pelajar pintar dalam kelas A.

Fall in Love at First Kiss
Mandarin一吻定情 (Yī wěn dìng qíng)
PengarahFrankie Chen
DibintangiDarren Wang
Lin Yun
Muzik olehHou Chih-chien
Syarikat
penerbitan
Xinli Media

Tianjin Cat Eye Micro Shadow Culture Media.
China Film Distribution
Wanda Film and Television

Dangle Entertainment
Diedarkan olehBestpal
Tangren Cultural Film Group
RAM Entertainment
Tarikh tayangan
Taiwan 14 Februari 2019
Republik Rakyat China 14 Februari 2019
Malaysia 14 Februari 2019
New Zealand 14 Februari 2019
Australia 14 Februari 2019
Singapura 21 Februari 2019
Korea Selatan 27 Mac 2019
Filipina 3 April 2019
Masa tayangan
122 minit
NegaraTaiwan
BahasaMandarin
Pecah panggungAS$24million

Plot sunting

Filem ini bermula dengan Yuan Xiangqin menunggang basikalnya ke sekolah baharunya untuk kali pertama. Dia berjalan melepasi Jiang Zhishu dan terjatuh di tangga, mengambil telefon Zhishu. Jiang Zhishu cuba memikirkan cara menyelamatkan Yuan Xiangqin dan telefonnya daripada pecah, Xiangqin memegang tali leher Zhishu dan bibirnya bertemu, menandakan pertemuan pertama mereka. Dia kemudian berjumpa dengan Jiang Zhishu di perhimpunan sekolah ketika dia bercakap tentang projeknya yang sedang berjalan di Boston, dan mendapati dia seorang yang pintar dengan skor 200IQ dalam kelas A.

Dua tahun kemudian, dia masih meminati Yuan Xiangqin melalui laman media sosialnya. Ketika sedang membuang sarang lebah di kelas F, dia melihat kemas kini media sosial pada akaunnya mengatakan bahawa dia berjalan kembali ke bangunan A dan beratus-ratus peminat termasuk dirinya mula berlari. Semasa pintu kelas A ditutup, dia mempunyai ultimatum untuk mengaku kepadanya. Kemudian di kelas F, dia mendapati bahawa latihan kebakaran akan bermula, yang mematikan semua peralatan teknologi dan dengan itu membolehkannya memasuki pintu A. Dia berjalan, berjumpa dengan Jiang Zhishu dan mengaku, di mana Zhishu menolak lamarannya. Semua pelajar di gred A melihatkan momen yang memalukan ini dan menggelakkan Yuan Xiangqin manakala pengetua sekolah memarahi dia untuk membazirkan masa Zhishu.

Rumah Xiangqin kemudiannya runtuh akibat pembinaan yang lemah, tambah pula dengan pengakuan sebelumnya itu, dia menarik perhatian semua orang. Ketika Jiang Zhishu berjalan lalu, Xiangqin mencabar Zhishu bahawa seorang dari kelas F boleh mendapatkan senarai 100 teratas untuk peperiksaan percubaan. Dia bersetuju. Xiangqin bergerak ke rumah rakan ayahnya, tanpa mengetahui bahawa itulah tempat di mana Jiang Zhishu tinggal. Sepanjang masa, Xiangqin dan Zhishu semakin dekat melalui ibu Xiangqin di mana dia menggalakkan hubungan dan pertemuan mereka di sekolah dan di rumahnya.

Untuk menyelamatkan Xiangqin dari rasa malu kerana tidak berjaya berada di 100 teratas, dia memohon Zhishu untuk membantu dalam pelajarannya untuk 'mock exam'. Zhishu bersetuju kerana Xiangqin mempunyai video Zhishu yang memalukan yang dihantar oleh ibunya. Dia dapat tempat ke-100, sementara Zhishu masih kekal 1. Zhishu dan kohortnya kemudian memalukan Xiangqin pada karnival atlet dengan mendedahkan bahawa dia tinggal di rumah Zhishu. Dia pula memaparkan video yang memalukannya di rumahnya. Xiangqin dan Zhishu kemudian bergaduh sebelum Zhishu mencium Xiangqin di bibir dan meninggalkan.

Dua tahun kemudian, Xiangqin dilihat menyokong Zhishu atas permintaan ibu Zhishu tetapi ditinggalkan dalam hidupnya kerana Zhishu mahu menjalani hidupnya sendiri dan menjadi doktor veterinar. Xiangqin mengikuti Zhishu untuk melihat seorang wanita lain tinggal di apartmennya tetapi mendapati bahawa dia ada di sana untuk perniagaan sahaja. Dia lega dan Zhishu mencium Xiangqin sekali lagi sebelum mengetahui ayahnya menjadi sakit dan dengan itu mengambil alih perniagaannya, hal ini menambah tekanan kepada hidupnya. Dia cinta akan Xiangqin tetapi juga mengutamakan perniagaan. Dia melupakan Xiangqin untuk berkahwin dengan wanita lain supaya perniagaan mereka berkembang maju dan dapat menyelamatkan perniagaan ayahnya itu. Xiangqin segera menolak cintanya dan melarikan diri. Bapa dan ibu Zhishu tidak bersetuju dengan keputusan Zhishu untuk berkahwin dan memberitahu bahawa ia harus dari hatinya siapa yang dia hendak berkahwin.

Lagi setahun berlalu, dan kita melihat Xiangqin melihat media sosial Zhishu. Zhishu kemudian memuatkan kemas kini di dewan sekolah di mana dia akan bercakap di perhimpunan. Xiangqin pergi dengan berat hati. Dia kemudian memasuki dewan dan melihat bahawa tiada siapa di sana kecuali Zhishu. Zhishu kemudian menyembunyikan diri dan Xiangqin memanggil abang Zhishu, di mana dia menjawab bahawa hanya orang tertentu yang dapat melihat apa yang dia hantar di media sosial. Dia kemudian menyedari bahawa hantaran tersebut dimaksudkan untuknya. Zhishu kemudian melamar Xiangqin di mana dia bersetuju. Ulang kenang berlaku pada babak terakhir di mana Zhishu bangun dari tidurnya semasa dia mengajar Xiangqin dan melihat surat cinta Xiangqin menulis untuknya. Pada masa itu, penonton mendapati bahawa Zhishu jatuh hati dengannya.

Perkahwinan mereka dilihat dalam adegan pascakredit.

Pelakon sunting

  • Darren Wang sebagai Jiang Zhishu
  • Lin Yun sebagai Yuan Xiangqin
  • Kenji Chen sebagai Ah Jin
  • Cecilia Choi sebagai Sha Hui
  • Christopher Lee sebagai bapa Zhishu
  • Christy Chung sebagai ibu Zhishu
  • Tai Chih-yuan sebagai bapa Xiangqin
  • Tsai Yi-chen sebagai Li Mei
  • Kumpulan Orang Ini sebagai pelbagai peranan sokongan

Runut Bunyi sunting

  • Really Foolish (真的 傻) oleh Lala Hsu
  • Bukti Jantung Hatimu (心跳 的 证明) oleh Liu Renyu
  • Saya Belong Kepada Anda oleh Kuo Shu-yao房东 的 猫
  • Hundred Ways Of Not Liking You (一百 個 不 喜欢 你 的 方法) oleh 房东 的 猫

Siaran sunting

Di luar Taiwan, Fall in Love at First Kiss telah dikeluarkan di Malaysia, China, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat, Kanada dan United Kingdom pada hari yang sama. Tangren Media mempunyai hak pengedaran untuk mengedarkan filem di semua negara Barat manakala RAM Entertainment mempunyai hak pengedaran untuk mengedarkan filem di Singapura dan Malaysia.

Penerimaan sunting

Pecah Panggung sunting

Sehingga 6 Mac 2019, filem ini telah memperoleh untung mencecah AS$ 24 juta, sebahagian besarnya dari China dan Taiwan. [1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Yi wen ding qing (2019) - Financial Information". The Numbers. Dicapai pada 2019-03-06.