Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (juga dikenali sebagai Hobbs & Shaw) adalah sebuah filem aksi dengan tahun 2019 , disutradarai oleh David Leitch dan ditulis oleh Chris Morgan dan Drew Pearce, sebuah kisah yang dimulakan oleh Morgan. Ini adalah subseries (spin-off) siri filem The Fast and the Furious dimana watak utamanya adalah Luke Hobbs dan Deckard Shaw, watak yang diperkenalkan dalam siri utama. Dibintangi oleh Dwayne Johnson dan Jason Stathamsebagai Hobbs dan Shaw, masing-masing, filem ini menceritakan kisah kecerdasan yang terpaksa bekerjasama melawan ancaman yang lebih besar yang mengancam dunia dengan virus yang mematikan. Idris Elba , Vanessa Kirby dan Helen Mirren juga turut membintangi.

Fast & Furious Presents:
Hobbs & Shaw
PengarahDavid Leitch
Lakon layar
Cerita olehChris Morgan
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJonathan Sela
Disunting oleh
Muzik olehTyler Bates
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
Masa tayangan
135 min[2]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$200 juta[2]

Bintang dan penerbit siri Vin Diesel pertama kali mengatakan pada tahun 2015 bahawa sebuah filem yang mungkin sedang dalam pengembangan awal, dan Hobbs & Shaw diumumkan secara rasmi pada bulan Oktober 2017. Leitch menandatangani untuk mengarahkan pada April 2018, dan Kirby dan Elba bergabung dengan para pelakon pada bulan Julai. Penggambaran bermula pada bulan September dan berlangsung hingga Januari 2019, kebanyakannya berlangsung di London dan Glasgow .

Hobbs & Shaw tayang perdana di Dolby Theatre pada 13 Julai 2019 dan dijadualkan akan dilancarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 2 Ogos 2019, di 2D, Dolby Cinema, dan IMAX . Ini banyak mendapat tinjauan positif dari pengkritik, yang memuji kekompakan Johnson, Statham dan Kirby, serta gaya visual dan koreografi aksi filem itu, walaupun jalan ceritanya mendapat kritikan negatif.

Plot sunting

Sepasukan ejen MI6 berusaha untuk mendapatkan virus yang disebut Snowflake, yang dapat diprogram untuk menghapus berjuta-juta orang, dari organisasi pengganas Eteon. Brixton Lore, pengendali Eteon dengan implan cybernetic canggih yang membolehkannya melakukan prestasi manusia super, tiba dan membunuh semua ejen kecuali pemimpin mereka, Hattie Shaw, yang menyuntik Snowflake kepadanya sebagai pembawa aktif dan melarikan diri. Brixton menjadikan Hattie sebagai pengkhianat yang membunuh pasukannya dan mencuri Snowflake, memaksanya untuk melarikan diri.

Luke Hobbs dan Deckard Shaw sama-sama diberitahu mengenai virus yang hilang dan dengan berat hati ditugaskan untuk bekerjasama untuk mengesannya. Deckard pergi dan pergi ke rumah Hattie, sementara Hobbs berjaya mencari Hattie; Setelah perbalahan singkat, dia membawanya ke pejabat CIA , ketika Deckard kembali. Pejabat itu diserang dan Hattie diambil oleh Brixton, yang Deckard akui adalah rakan sekerja lama yang sebelumnya dia tembak sebelum dia dihidupkan kembali oleh Eteon. Hobbs dan Deckard mengejar dan menyelamatkan Hattie semasa mengejar kereta berikutnya, dan mereka berjaya melarikan diri dari Brixton.

Ketiganya menemui Profesor Andreiko, pencipta Snowflake, yang memberitahu mereka bahawa untuk mengelakkan Snowflake memusnahkan umat manusia, Hattie mesti dibunuh atau menggunakan alat pengekstrakan yang terletak di dalam kilang Eteon di Ukraine. Setelah mempersenjatai diri di Moscow , ketiga-tiga menyusup ke kilang, di mana mereka berjaya mengambil alat pengekstrakan sebelum melarikan diri dan memusnahkan kemudahan itu; Andreiko terbunuh dan alat itu rosak teruk semasa melarikan diri. Hobbs memutuskan untuk membawa trio itu ke rumah masa kecilnya di Samoa untuk mengunjungi saudaranya yang terpisah, Jonah, untuk memperbaiki alat itu dan berbaring sebelum menghadap Brixton lagi.

Hobbs mengadakan perjumpaan tegang dengan keluarganya, tetapi Yunus dipujuk untuk menolong mereka oleh ibu mereka. Hobbs, keluarganya, dan Shaws bersiap untuk tentera Eteon tiba. Peranti berjaya diperbaiki oleh Jonah dan pengekstrakan Snowflake dari Hattie bermula. Keesokan paginya, Brixton dan pasukannya memerangi keluarga Hobbs dan Shaw. Brixton menjemput Hattie sekali lagi, yang memaksa Hobbs, Deckard dan sekutu mereka turun helikopter. Pengambilan Snowflake dari Hattie selesai sementara Hobbs dan Deckard bekerjasama untuk mengalahkan Brixton, yang dihentikan dari jarak jauh oleh ketua Eteon. Kumpulan ini meraikan kemenangan mereka di pulau itu.

Dalam siri adegan pertengahan dan pasca kredit, Hobbs membawa anak perempuannya untuk bertemu keluarga besar mereka di Samoa; Deckard dan Hattie diupah untuk mengeluarkan ibu mereka dari penjara; Hobbs menerima panggilan dari pasangannya, Locke, yang telah menangkis serangan lain untuk mendapatkan Snowflake.

Sekuel sunting

Pada November 2019, penerbit Hiram Garcia mengesahkan bahawa semua kreatif yang terlibat mempunyai niat untuk membangunkan sekuel, dengan perbualan mengenai projek itu berterusan.[3] Menjelang Mac 2020, Johnson mengesahkan bahawa sekuel telah secara rasmi dalam pembangunan, manakala pasukan kreatif belum diputuskan.

Pada November 2021, Johnson mendedahkan bahawa dia telah membangunkan idea asal untuk sekuel itu, yang disifatkannya sebagai "antitesis daripada Fast & Furious" dan bahawa dia menyampaikan konsep itu kepada pengerusi Universal Pictures, Donna Langley, serta Garcia. dan Morgan. Dia menghuraikan sekuel itu akan diutamakan serta-merta daripada baki filemnya, dan seterusnya mengusik perkembangannya akan berkembang selepas dia menamatkan filem holiday-aksi Red One (2023).[4] Kemudian pada bulan itu, Garcia mengesahkan bahawa kerja pada lakon layar sedang dijalankan, memanggil filem itu "sangat bercita-cita tinggi".[5] Morgan bersedia untuk kembali menulis filem itu, dengan Garcia, Johnson, Dany Garcia, Vin Diesel, Samantha Vincent, Jeff Kirschenbaum dan Neal H. Moritz bersedia untuk menghasilkan.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Petski, Denise; Petski, Denise (October 4, 2018). "'Hobbs & Shaw': Dwayne Johnson Shares On-Screen Staredown With Jason Statham In First-Look Photo".
  2. ^ a b "Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada July 24, 2019.
  3. ^ Bonomolo, Cameron (November 21, 2019). "Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw Producer Dedahkan Status Sekuel". Comicbook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2021. Dicapai pada November 18, 2021.
  4. ^ "Idea Sekuel Hobbs & Shaw Dwayne Johnson Merupakan 'Antitesis' Fast & Furious". Sumber Buku Komik. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2021. Dicapai pada 18 November 2021. Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  5. ^ Chitwood Adam (11 November 2021). "Penerbit Hiram Garcia mengenai Masa Depan 'Hobbs & Shaw', 'Jumanji 3' dan Filem Seterusnya Dwayne Johnson". The Wrap. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2022. Dicapai pada 18 November 2021.
  6. ^ "Filem 'Fast & Furious' Baharu Lakonan Dwayne Johnson dalam Pembangunan di Universal (Eksklusif)". The Wrap. Diarkibkan daripada yang asal pada Jun 8, 2023. Dicapai pada Jun 7, 2023. Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting