Genting Malaysia Berhad

Genting Malaysia Berhad (MYX: 4715) bermula pada tahun 1980 di Malaysia. Pada tahun 1989, Genting Group dan Resorts World Bhd telah menjalani proses penstrukturan semula, yang mengakibatkan Resorts World Bhd memperoleh dari Genting Group daripada keseluruhan permainan, operasi hotel dan resort berkaitan termasuk muhibah dan aset lain yang berkaitan. Resorts World Bhd adalah anak syarikat Genting Bhd di bawah bahagian rekreasi dan hospitaliti. Pada dasarnya ia menguruskan segala-galanya di Genting Highlands kecuali First World Hotel dan First World Plaza, yang berada di bawah First World Hotel & Resort Sdn Bhd.

Genting Malaysia Berhad
Nama dahuluResorts World Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat dagangan awam
Didagangkan sebagaiMYX: 4715
ISINMYL4715OO008
Ditubuhkan7 Mei 1980
Ibu pejabat24th Floor, Wisma Genting, Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur, Malaysia
Tapak webwww.gentingmalaysia.com
LinkedIn: gentingmalaysia Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kegiatan utama Resorts World Bhd termasuk perniagaan resort pelancongan di Genting Highlands dan aktivitinya meliputi perkhidmatan rekreasi dan perhotelan, yang terdiri daripada hiburan, permainan, hotel dan hiburan. Pada masa ini terdapat enam hartanah hotel di Genting Highlands Resort yang terdiri daripada Hotel Genting, Hotel Highlands, Theme Park Hotel dan Hotel Resort, Awana Genting Highlands, Golf & Country Resort dan First World Hotel.

Orang cenderung mengelirukan dalam menentukan nama sebenar tempat itu. Nama tempat geografi dipanggil Genting Highlands. Nama syarikat rasmi yang menguruskan aktiviti di tanah tinggi adalah Resorts World Bhd dan First World Hotel & Resort Sdn Bhd. Kedua-dua syarikat ini menjadi Genting Highlands Resorts, dengan moto Genting - City of Entertainment.

Pautan luar sunting