George Windsor Earl

George Windsor Earl (lahir 10 Februari 1813 - meninggal 9 Ogos 1865), ialah seorang pelayar Inggeris, pentadbir kolonial, dan pengarang buku-buku di Kepulauan India . Beliau mencipta istilah 'Indu-nesian', kemudiannya telah digunapakai sebagai nama negara Indonesia .

George Samuel Windsor Earl
Kelahiran
George Samuel Windsor Earl

February 10, 1813
Meninggal duniaAugust 9, 1865
di laut, berdekatan Penang
Tempat ditanamOld Protestant Cemetery, George Town
WarganegaraUnited Kingdom of Great Britain and Ireland
PekerjaanPentadbir Kolonial
Tahun aktif1832 - 1865
Terkenal keranamencipta terma "Indonesia"

Biografi sunting

Earl dilahirkan di Kota London pada sekitar tahun 1813. Beliau kemudianya telah mengembara ke negara India selepas menjadi pelayar kapal pada usia 14 tahun, kemudian menyertai penjajah di Australia Barat pada tahun 1830. Pada tahun 1832 beliau meneruskan kerjaya nautikanya, bekerja di Batavia dan Singapura, dan menjadi nakhoda sebuah kapal perdagangan. Beliau kembali ke England dan terlibat dalam rancangan untuk menjajah Australia Utara, berlabuh melalui Port Essington pada sekitar tahun 1838, tetapi pada tahun 1845 kesusahan dan kegagalan misi Ekspedisi Australia Utara telah meletihkan dirinya. Dia kemudian berkecimpung dalam mempromosikan kapas, yang juga telah menemui kegagalan. Daripada tahun 1855 sehingga kematiannya beliau memegang pelbagai jawatan pentadbiran rasmi di rantau ini, jawatan terakhir beliau adalah di Pulau Pinang .

Earl telah meninggal dunia ketika didalam perjalanan laut ke England pada tahun 1865, dan telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Protestan Lama, George Town, Pulau Pinang, di Malaysia.

Sumbangan sunting

G. W. Earl, yang menulis tentang pelbagai topik, dianggap sebagai pakar hidrografi dan sumber maklumat antropologi tentang penduduk di rantau ini. Tulisannya termasuk artikel dan buku, [1] serta risalah dan bahan lain mengenai projek berpotensi di Australia. Tulisan penting pertamanya ialah The Eastern Seas atau Voyages and Adventures in the Indian Archipelago 1832-33-34 (London, 1837) dan Sailing Directions for the Arafura Sea, 1839 [2] terjemahan memoir Belanda Dirk Hendrik Kolff dan yang lain. Charles Darwin dan Alfred Russel Wallace menggunakan penemuan mereka tentang saluran laut dalam untuk meneroka perpecahan bio-geografi di rantau ini. Khususnya, risalahnya On the Physical Geography of South-Eastern Asia and Australia, diterbitkan pada tahun 1845, menggambarkan bagaimana laut cetek menghubungkan pulau-pulau di barat (Sumatera, Jawa, dll.) dengan benua Asia dan dengan hidupan liar yang serupa, dan pulau-pulau di timur seperti New Guinea dihubungkan dengan Australia dan dicirikan oleh kehadiran marsupial. Ini membentuk inspirasi untuk Alfred Russel Wallace untuk mencadangkan garisan sempadan fauna yang kini dikenali sebagai Garisan Wallace . Beliau menerbitkan sebuah makalah pada tahun 1850 yang mencipta istilah 'Indu-nesian', untuk klasifikasi kaum yang aneh, yang berasal dari bahasa Yunani untuk India dan pulau-pulau.


Beliau menulis rujukan antropologi utama mengenai orang Papua berdasarkan cerita langsung daripada pengembara lain ke rantau ini, walaupun interaksi langsung atau penyiasatannya terhadap tanah itu tidak berdokumen dan kelihatan meragukan. Penerbitan ini, The Native Races of the Indian Archipelago: Papuans, adalah yang pertama daripada siri yang dirancang; jilid seterusnya mengenai 'Malayu-Polinesia', Australia, dan Moluccans tidak pernah diselesaikan. Earl menggunakan maklumat daripada temu bual dengan Owen Stanley dan Dumont d'Urville sebagai salah satu sumbernya untuk kandungan tersebut. Jilid itu berfungsi sebagai rujukan standard mengenai rakyat sehingga abad kedua puluh, tetapi berdasarkan layanan sebagai klasifikasi kaum, terkenal dengan tumpuannya terhadap kajian di lapangan.

Keluarga sunting

George William Samuel Earl dilahirkan pada 10 Februari 1832 di Hampstead, Middlesex, England anak lelaki kepada Percy William Earl (1771–1827), seorang kapten kapal dan Elizabeth née Sharp (c1778-1874). Kakaknya, Elizabeth (1817–1890) berkahwin dengan John Loftus Hartwell, seorang Penolong Pakar Bedah dalam tentera; abangnya Percy William Earl (1811–1846) juga seorang naturalis. [3]

George berkahwin dengan Clara Siborne pada 4 April 1846; mereka mempunyai seorang anak perempuan Elizabeth Christiana Fernhill Earl (1847–1923) yang berkahwin dengan William John Alt (1840–1908) seorang saudagar Jepun yang berjaya. [4]

Cucu perempuan George Anne 'Nancy' Alt (1873–1959) ialah ibu kepada Lt. Jeneral Sir Frederick 'Boy' Browning .

Rujukan sunting

  1. ^ Openlibrary references
  2. ^ Sailing directions for the Arafura Sea: compiled from the narratives of Lieuts. Kolff and Modera of the Dutch Navy online scan
  3. ^ Scofield, R Paul; Cooper, Joanne H; Turvey, Samuel T (2012). "A Naturalist of the Very First Order? Percy William Earl (1811–1846) in New Zealand" (PDF). Records of the Canterbury Museum. 26: 1–19. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 July 2015. Dicapai pada 2 July 2015.
  4. ^ Burke-Gaffney, Brian. "The Alt House – Yesterday, Today and Tomorrow". University of Wisconsin – staff pages. Dicapai pada 2 July 2015.

Pautan luar sunting