Ghost Dragon of Cold Mountain

Ghost Dragon of Cold Mountain (Cina tradisional: 寒山潛龍Jyutping: hon4 saan1 cim4 lung4) adalah sebuah Drama TVB 2014 , tempoh drama dihasilkan oleh TVB, dibintangi oleh Kenneth Ma dan Selena Li sebagai pelakon utama, dengan Power Chan, Pierre Ngo, Lin Xiawei, Raymond Cho dan Candy Chang sebagai pelakon-pelakon utama yang lain. Drama markah kali keempat Kenneth Ma itu dan Selena Li dijadikan berpasangan memainkan beberapa. Penggambaran bermula pada Mei 2013 dan selesai pada Disember 2013. Adegan-adegan dalaman telah difilemkan di studios TVB di Hong Kong, besar, wilayah-wilayah baru. Adegan telah difilemkan di lokasi di tanah besar China pada Xiangshan filem dan televisyen bandar dan New Century Gunung. Siri ini bermula siaran 30 Jun. 2014 dan akan disiarkan setiap minggu dari Isnin hingga Jumaat pada pukul 8:30.

Ghost Dragon of Cold Mountain
Fail:GhostDragonofColdMountain.jpg
Ghost Dragon of Cold Mountain promo poster
Juga dikenali sebagai
Cold Mountain, Hidden Dragon
GenreDrama Tempoh
FormatSiri
PenciptaHong Kong Television Broadcasts Limited
Ditulis olehHo Wing Nin 何永年
Lai Ka Ming 黎家明
Cheung Chung Si 張仲思
Ng Pui Yee 伍佩儀
Law Wan Fong 羅雲芳
PengarahNg Kwan Yu 吳冠宇
Leung Yiu Kin 梁耀堅
Yin Zhi Wai 尹之維
Kwok Kar Hei 郭家禧
Lai Pak Kin 黎栢堅
Dibintangi oleh
Kenneth Ma 馬國明
Selena Li 李詩韻
Power Chan 陳國邦
Pierre Ngo 敖嘉年
Lin Xiawei 林夏薇
Raymond Cho 曹永廉
Candy Chang 張慧雯
Penggubah lagu tema
Joseph Wei 韋景雲
Lagu pembukaanWay Back 歸途 by Fred Cheng 鄭俊弘
Lagu penutupHer Best 她最好 Grace Wong 王君馨
PenggubahAlan Cheung Ka Shing 張家誠
Negara asalHong Kong
BahasaKantonis
Bilangan episod30
Penerbitan
PenerbitMarco Law 羅永賢
PenyuntingKwan Chung Ling 關頌玲
LokasiHong Kong, Xiangshan Film and Television City, Tiantai Mountain
Pemasangan kamera
Pelbagai
Tempoh siaran45 minutes
Syarikat penerbitan
TVB
Penyiaran
Saluran asalJade
HD Jade
Format gambar1080i (HDTV)
Siaran asal30 Jun 2014 (2014-06-30) – 8 Ogos 2014 (2014-08-08)
Kronologi
MengikutiJourney to the West
Diikuti olehRear Mirror
Pautan luar
Laman sesawang
Ghost Dragon of Cold Mountain
Cina Tradisional: 寒山潛龍
Cina Ringkas: 寒山潜龙
Maksud harfiah: "Cold Mountain, Hidden Dragon"

Cerita sunting

Sepanjang masa fiksyen yang bersejarah dalam China silam, sebelum penyatuan kerajaan yang satu, tiada wujud kedua-dua lawan Kerajaan: lagu dan Jin. Cerita tertumpu kepada eksploitasi Biro Tin Persekutuan Rusia (Phecda) lagu Utara. Ia adalah sebuah unit siasatan khas yang jawapan secara langsung kepada Maharaja yang diketuai oleh Pesuruhjaya Fung Nam Tin (Lau Kong). Dengan Kumpulan beliau berkemahiran konstabel, Fung Nam Tin telah berjaya melindungi alam terhadap penjenayah dan musuh negara.


Sebelum peristiwa-peristiwa utama cerita, Fung Nam Tin dibesarkan dan dilatih protégé berbakat, Chu Cheung Sing (Kenneth Ma). Penyiasat berbakat dan seni Bela Diri kuat, Cheung Sing adalah untuk dikembangkan untuk menjadi komander seterusnya Biro; Cheung Sing berakhir meninggalkan agensi kerana perbezaan dengan Fung Nam Tin. Cheung Sing adalah rahsia menyamar untuk mendedahkan geng triad yang dipimpin oleh Sai Fu. Selepas Cheung Sing telah geng Sai Fu yang ditangkap, dia dan Nam Tin mempunyai pertikaian ke atas pengendalian Sai Fu nasib keluarga. Beliau meletak jawatan untuk hidup kehidupan yang mudah dan aman dan akhirnya berkahwin dengan Tou Fa beliau tercinta (Selena Li). Bersama-sama dengan Tou Fa, Cheung Sing menghabiskan dekad yang akan datang menjadi suami yang menyokong dan membantu menjalankan tavern mereka sehingga Biro datang mencari beliau.

Di antaranya, Fung Nam Tin terus mengekalkan Biro beliau dan melatih beberapa konstabel yang berbakat untuk perkhidmatannya. MA Chuen Kung (Power Chan), Ngau Dai Lik (Pierre Ngo) dan Yeung Mau (Lin Xiawei) adalah Nam Tin lebih terkini ahli-ahli Biro Phecda. MA Chuen Kung adalah rakan zaman kanak-kanak semasa Maharaja Chui Juk Hei yang berbakat seni bela diri serta herba. Nama keluarga Chuen Kung telah rosak selepas bapanya, Ketua Ma, dituduh bunuh kingdom dan bertekad untuk membunuh diri. Chuen Kung kehilangan kakaknya sahaja dan seluruh keluarganya itu pergi; Dia diberikan amnesty bapanya caj daripada pengkhianatan terhadap Mahkamah. Yeung Mau, constable tomboyish yang indah, dia percaya kepada kepentingan Perkhidmatan dan bertekad untuk membuktikan dia adalah mampu seluruh manusia. Ngau Dai Lik, seorang pencuri berbakat bekas yang menjadi daun baru, hasrat beliau untuk membuktikan nilai Nya dan tanam beliau yang lepas sejarah.


Sepuluh tahun kemudian, Sai Fu terlepas penjara dan menuntut ke walaupun Penimbang dengan Cheung Sing. Nam Tin dispatches Ma Chuen Kung, Ngau Dai Lik dan Yeung Mau untuk menangkap Sai Fu. Dengan Cheung Sing sebagai langkah mereka sahaja, yang tiga lelaki mendapati dia dan kelompok berjaya penangkapan Sai Fu. Selepas itu, Cheung Sing disusun kembali kepada Biro Phecda. Sebahagiannya disebabkan oleh Cheung Sing hilang hidupnya yang lama, kesetiaan beliau Nam Tin, dan isterinya keinginan dia menggunakan potensi beliau penuh pada Biro, beliau kembali ke Biro Phecda dan membawa pasukan matahari.


Kembali pada Nya bandar lama, pulangan Cheung Sing disambut dengan perasaan bercampur. Seh Bak Nin, yatim rakan-rakan yang diterima pakai oleh Biro ini, beliau sentiasa berazam membawa Biro satu hari. Walau bagaimanapun, dengan pulangan Cheung Sing, dia merasa terancam dan cemburu kerana Cheung Sing diselesaikan kes-kes besar yang membawa kejayaan kepada pasukan matahari Biro Phecda, tetapi dia dan pasukannya bulan menderita di bawah bayang-bayang mereka. Walau bagaimanapun, Cheung Sing disambut kembali dengan rakan lama, seperti beliau underworld best buddy, Kau kacak Sup Hung (Raymond Cho), waris kepada Persatuan naga.


Walaupun bandar mereka tenang, perkara menjadi rumit apabila siri watak-watak rosak tiba ke bandar. Saudara, masing-masing yang terlibat dalam menyalahgunakan keistimewaan mereka seperti yang berkaitan dengan Empress Epiphanius dari skuad Shun Bik, telah berkunjung ke bandar di bawah belas kasihan mereka kerana Mahkamah tidak berani mendakwa mereka untuk jenayah mereka. Tidak lagi mampu untuk membiarkan ketidakadilan tersebut, Chuen Kung menjadi vigilante bertopeng yang akan mendedahkan beberapa watak-watak yang paling teruk dan perlindungan masyarakat dengan menewaskan mereka dan kemudian secara terbuka pengkalan data ini bertujuan mereka untuk jenayah mereka. Kerana dia menggunakan Yams untuk barangan mulut mangsa-mangsa beliau, beliau telah memperolehi tertinggi Yam Man. Walaupun tidak niatnya, Yam Man telah mengambil kehidupan yang tersendiri dan menjadi idola untuk kepada orang ramai yang menderita di bawah incompetence Mahkamah.

Mengetahui bahawa baginda telah hilang penghormatan orang ramai, Chuen Kung membantu Maharaja yang menyedari kesilapan Nya dan berjaya menjadikan dia pemerintah yang lebih baik. Walau bagaimanapun, Empress Epiphanius dari skuad Shun MBB dan Chun Dhun Chui Putera keempat (saudara kepada Maharaja) berkomplot untuk melemahkan Maharaja dan bertujuan untuk memusnahkan penyokongnya, termasuk Biro Phecda. Dengan Maharaja tatacara Mahkamah ke arah lebih baik, Chuen Kung bersara sebagai lelaki Yam, tetapi Putera Chun Dhun mengambil kesempatan daripada ketiadaan Yam lelaki dan disebabkan beberapa siri pembunuhan yang melampau terhadap rosak untuk memaksa Maharaja untuk memanggil untuk menangkap Putera Man. Yam Chun Dhun meletakkan Phecda dalam siasatan keupayaan untuk ujian, mengetahui mereka akan gagal dan beliau akan memusnahkan Biro Phecda.


Penyiasatan adalah rigged dan Biro Phecda incriminated oleh Putera Chun Dhun bahawa Biro adalah harboring Yam Man. Walau bagaimanapun, Nam Tin komplot tersebut yang dijangka dan membawa manusia Yam sendiri (sahaja ia berada dengan Kau kacak Sup) untuk mengelirukan penyiasat itu. Biro Phecda semua diserang lelaki Yam sebagai paparan tidak bersalah dan kesetiaan mereka. Selepas berjaya "membunuh" Yam Man, Biro ini telah dibebaskan, tetapi ia tidak menghalang Putera Chun Dhun daripada cuba untuk menjejaskan Maharaja. Berasa ditipu daripada takdirnya sebagai pemerintah dan tidak dapat bertolak ansur anak saudara beliau dapat memimpin negara, Putera berkomplot untuk rampasan kuasa mengawal kerajaan sendiri.


Orang-orang dan Mahkamah tidak akan menjadi begitu mudah terpengaruh ke sisi Nya tanpa paksaan, Putera Chun Dhun menetapkan satu siri peristiwa agar Maharaja terdesak untuk membantu mengurus kesihatan dan kerajaan. Terus kepada pemimpin ajaran sesat bimbingan rohani dan Kesihatan, Maharaja pula banyak pengenaan sosial yang drastik yang menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat dan Mahkamah, mewujudkan keadaan yang sesuai untuk mengambil alih sebagai maharaja baru. Walau bagaimanapun, berkat gangguan Biro Phecda, rancangan putera yang telah digagalkan. Putera Chun Dhun telah dibuang negeri ke monastery Buddha dan Empress Epiphanius dari skuad Shun Bik hilang semua pengaruh beliau ke Mahkamah akibat pengkhianatan beliau.


Di antaranya, Tao Fa dan Cheung Sing telah berpisah. Tao Fa mempunyai masalah memberi pewaris takhta kepada Cheung Sing dan hanya apabila dia akhirnya mengandung, dia dapat masuk ke dalam kemalangan dan telah keguguran. Merasa bersalah dia musnah impian Cheung Sing mempunyai kanak-kanak, beliau meninggalkan dia dan menggalakkannya untuk mencari wanita lain untuk beranak dengan. Tidak lama selepas terhenti Tao Fa courtesan baru antara adegan rumah pelacuran telah memenangi hebat pujian, Yan Mei Neong. Terkejut Cheung Sing, Yan Mei Neong kelihatan seperti Tao Fa. Percaya untuk menjadi isterinya yang faking identiti beliau sebagai beberapa cara pelik untuk mendapatkan kembali kepadanya, dia dibuat misinya untuk menarik perhatian isterinya kembali, tapi sedar tak dia kerana Yan Mei Neong tahu seni mempertahankan diri dan isterinya tidak dilatih. Ia akan kemudiannya didedahkan bahawa Yan Mei Neong adalah kakak Kembar seiras elder lama hilang Tao Fa.


Yan Mei Neong dikagumi sangat oleh ramai dan menjadi tertarik kepada Cheung Sing kerana Dialah satu-satunya lelaki yang tidak terpesona dengan azimat. Menyedari beliau yang hilang teruk bagi Tao Fa, Mei Neong mudah tertipu Cheung Sing dengan meniru adik perempuannya dan menghabiskan malam dengan dia, membawa dia untuk menjadi hamil. Apabila nyata Tao Fa kembali, Cheung Sing tidak pasti bagaimana untuk menjelaskan dirinya dan perkara-perkara yang mendapat rumit apabila Mei Neong Bersatu semula dengan Tao Fa sebagai adik-beradik. Selepas rahsia ditiup, Tao Fa menyakiti dan memutuskan untuk meninggalkan Cheung Sing lebih mudah baginya untuk suka kakaknya dan menjaga anaknya. Walau bagaimanapun, Cheung Sing adalah sentiasa setia kepada isterinya dan juga secara umum malu sendiri dengan rasminya membuat kes mahkamah untuk membuktikan dia adalah ditipu ke dalam tidur dengan Yan Mei Neong dan bukan kerana dia setia. Sebaik sahaja ia terbukti beliau adalah terpedaya kafir, Tao Fa kembali ke sisi Cheung Sing, tetapi kemarahan orang dan murka Mei Neong.


Kemudian di nasib kerajaan lagu akan boleh mengugut lagi. Fung Nam Tin adalah rahsia sebuah loji yang berkuat kuasa bagi kerajaan Jin. Selepas Biro telah selamatkan dia dari Maharaja dari pegawai rasuah, Maharaja dibangunkan Amanah bergantung pada Nam Tin dan menjadikan dia lelaki beliau Kanan Mahkamah, Canselor tinggi Mahkamah. Diam-diam walaupun, beliau telah membuat langkah-langkah untuk perlahan-lahan Maharaja pengaruh dan kuasa. Nam Tin diam-diam telah Mahkamah baik pegawai-pegawai secara senyap-senyap yang membunuh dan melatih rasuah kepada kecacatan dan berkhidmat kepada Jin tersebut. Nam Tin memberikan Cheung Sing peluang untuk hidup hari beliau dengan isterinya dalam keadaan aman dan selesa, tetapi rasa Cheung Sing tugas dan siasatan luar didorong untuk mendedahkan kebenaran; Ia mengakibatkan kematian Tao Fa.

Kerana perangkap Nam Tin dan Mei Neong, pasukan matahari adalah incriminated bagi jenayah terhadap Mahkamah. Kerana bukti masih terlalu keruh menjadi muktamad, Maharaja tidak dapat melaksanakan Cheung Sing, Chuen Kung, Dai Lik, mahupun Yeung Mau. Kerana perkhidmatan mereka lepas ke Mahkamah, mereka telah diampunkan daripada segala tuduhan, tetapi mereka mesti boleh dilucutkan nasib mereka dan tidak harus terlibat dengan Mahkamah pernah lagi atau risiko pelaksanaan. Cheung Sing kemudian menjadi duda grieving yang membuat hidup dengan mengumpulkan najis baldi. Sifat sentiasa berterusan Chuen Kung untuk menyelamatkan Maharaja dan rakan beliau menyebabkan beliau menjadi sami Buddha. Dai Lik dan Yeung Mau berkahwin, tetapi sekarang menghabiskan hari mereka pulih rosak remeh untuk menjual suai perabot dan membaiki barang dapur sebagai hidup.


Di Mahkamah, Nam Tim membantu Mei Neong yang dekat dengan Maharaja dan kini Puteri kegemaran beliau. Tidur dengan Maharaja, dia berjaya meyakinkan beliau bahawa bayi yang dia bawa adalah Putera masa depan negara dan tidak Cheung Sing di Pada Biro Seh Bak Nin keinginan untuk kuasa dan hormat didorong untuk mengkhianati negara dan bekerja dengan Nam Tin; Bak Nin telah dinaikkan pangkat sebagai komander baru Biro. Bak Nin impian menjadi kenyataan pada harga membunuh rakan sepasukan Moon dan kekasihnya, Mao beliau. Semua seolah-olah baik untuk Tim Nam untuk menetapkan rampasan kuasa beliau ke dalam tindakan untuk Jin itu.


Di dalam tempahan ironis tentang keadaan, Chuen Kung bertemu Putera Chun Dhun di biara. Kedua-duanya akan sedar bahawa syarikat mereka dijangka jatuh di bawah Jin kerana incompetence Maharaja. Dengan Nam Tim mengawal Mahkamah sebagai "Pemangku Maharaja" dan Maharaja entranced di bawah Mei Neong azimat, Chuen Kung mengaku dengan Putera untuk mengambil kembali Mahkamah untuk menyelamatkan syarikat mereka. Walau bagaimanapun, Putera ini enggan dan berkata walaupun keluar rampasan kuasa itu gagal adalah bertujuan untuk mengelakkan situasi seperti ini berlaku dan mata keluar Ironiya perkara. Walau bagaimanapun, Putera rahsia membina satu pasukan kecil. Menggunakan kaedah biasa, Putera melatih underworld sosial untuk membantu beliau dalam matlamat mereka bersama untuk menyelamatkan mereka daripada Jin itu. Selepas menonton masyarakat naga yang bekerja keras untuk menyelamatkan pegawai-pegawai Mahkamah yang baik, Dai Lik, Yeung Mau dan Kau kacak Sup telah bergabung tenaga dengan Putera dan akhirnya Chuen Kung juga. Orang terakhir yang mereka mahu pangkat mereka adalah Cheung Sing.

Masih dalam kesedihan dahsyat ke atas kehilangan Tao Fa, Cheung Sing percaya Mei Neong terlibat secara langsung dengan kematian Tao Fa dan bersedia untuk menjadi seorang pengebom bunuh diri untuk membawanya dengan-Nya di akhirat. Walau bagaimanapun, rakan sepasukan bekas mendapati beliau dan dia berhenti. Dalam mimpi, Tao Fa lawatan beliau dan meyakinkan beliau untuk membiarkan dia pergi kerana dia mati dan dia perlu hidup. Setelah akhirnya menyedari dia perlu hidup untuk isterinya, beliau menyertai pemberontakan juga.


Mengetahui bahawa pemberontakan Putera itu tidak cukup untuk menang, Cheung Sing mempunyai pelan yang jauh lebih bijak bahawa janji-janji tidak malah kehilangan seorang askar tunggal: grand bluff. Putera telah mengadakan lawatan ke Putera Jin dan membuat kenyataan berani yang mereka tidak takut kepada pertelagahan terhadap negara mereka telah mereka mempunyai meriam naga yang kuat yang boleh decimate tentera mereka. Untuk satu kebimbangan beliau, mereka menggunakan meriam kecil untuk meyakinkan mereka tentang teknologi-teknologi rumah perang mereka, menakut-nakutkan Putera untuk meyakinkan Nam Tin berundur. Pada kemuncak kemenangan untuk Jin itu, Nam Tim terperanjat pada penghabisan peristiwa seperti Putera itu mengarahkan beliau untuk berdiri ke bawah. Walau bagaimanapun, pelaburan selama 40 tahun ke menang kerajaan lagu untuk Jin itu, beliau tidak dapat memberi begitu mudah dan plot penculikan Maharaja dan memaksa kedua-dua belah ke dalam peperangan ditarik keluar. Walau bagaimanapun, ahli-ahli pasukan matahari rahsianya Nam Tin. Ia berada di sana bahawa Nam Tim mengaku dia merupakan orang yang dibunuh Tao Fa. Mei Neong juga mendedahkan beliau sahaja ia berada menyebelahi dengan Nam Tin untuk membalas dendam untuk kakaknya. Kelompok adalah conflicted untuk menjatuhkan Nam Tin dia selamatkan mereka semua dan menjadikan mereka kuat, Walau bagaimanapun, Nam Tin tidak keberatan Ironi kekalahan beliau dan juga menyatakan kebanggaan dalam kemahiran mereka. Pada akhirnya, Nam Tin dipotong tekak sendiri, berakhir pengambilalihan Jin.


Kembali di Mahkamah, baginda diam-diam turun takhta takhta kepada bapa saudaranya. Menyedari kehidupan pemerintah yang adalah terlalu banyak untuk beliau, beliau kematiannya sahaja ia berada dan memegang identiti baru dan menjadi pengembara seorang aristokrat; Chun Dhun kini memerintah sebagai maharaja. Maharaja baru telah traitors semua bulat dan didakwa di bawah hukuman mati untuk pengkhianatan mereka. Chun Dhun ganjaran Biro Phecda kerja keras mereka dan dibuat Cheung Sing Pesuruhjaya Biro. Ia didedahkan bahawa bapa Chuen Kung telah ditubuhkan oleh Nam Tin semua tahun-tahun yang lalu dan kini nama keluarga Ma boleh dibersihkan. Sumbangan masyarakat naga, mereka dianugerahkan dengan satu skrol besi untuk mengelakkan mereka dari pernah pergi ke penjara ke atas aktiviti-aktiviti jenayah mereka.


Beberapa tahun berlalu dan Cheung Sing terus menerajui Biro. Walaupun Chuen Kung maka menjadi sami, beliau menikmati gaya hidup dan kekal sami dan juga yang constable. Dai Lik dan Yeung Mau kini mengetuai pasukan matahari dan bulan dan pasangan akan masih bahagia berkahwin. Sementara itu, Chuen Kung memberitahu Cheung Sing Mei Neong mengalami kecederaan kepala dan hilang dia lepas kenangan. Ketika melawat kubur Tao Fa, Mei Neong muncul sebelum beliau dengan anak mereka. Tidak lagi pembunuh temptress, dia benar-benar yakin dia Tao Fa. Cheung Sing meminta Mei Neong makan yams beberapa dengannya sementara beliau memberitahu kisah lampau mereka. Hujung cerita yang mencadangkan Cheung Sing akan hidup bahagia, menjaga Mei Neong dan anaknya.

Pelakon sunting

Watak Utama sunting

  • Kenneth Ma 馬國明 as Chu Cheung Sing 朱長勝
  • Selena Li 李詩韻 as Tou Fa 桃花/Yan Mei Neong 殷媚娘
  • Power Chan 陳國邦 as Ma Chuen Kung 馬川芎
  • Pierre Ngo 敖嘉年 as Ngau Dai Lik 牛大力
  • Lin Xiawei 林夏薇 as Yeung Mau 楊柳
  • Raymond Cho 曹永廉 as Hung Sup Kau 熊十九
  • Candy Chang 張慧雯 as Ma Wan Ling 馬雲苓/ Kwan Ciu 關超

Mata Penonton sunting

Minggu Episod Tarikh Purata Mata Puncak
1 01-05 June 30-July 4, 2014 22 25
2 06-10 July 7–11, 2014 23 25
3 11-15 July 14–18, 2014 25 29
4 16-20 July 21–25, 2014 24 26
5 21-25 July 28-Aug 1, 2014 24 26
6 26-30 Aug 4-8, 2014 24 27


Rujukan sunting

Pautan luar sunting