Gomamon adalah makhluk Digimon dari Jepun Digimon franchise media yang terdiri dari anime, manga, mainan, video game, perdagangan kartun permainan dan media lainnya.

Gomamon

"Gomamon" merupakan nama yang semua anggota spesies ini Digimon saham. Ada beberapa Gomamon yang muncul dalam berbagai Digimon anime dan manga series.

Yang paling terkenal adalah penampilan Gomamon di anime Digimon Adventure sebagai digimon kepada Joe Kido.

Gomamon dari Digimon Adventure juga akan muncul di siri Digimon Adventure 02 dan semua yang berhubungan dengan filem Digimon Adventure/02, jika hanya bermain di terbaik dari peranan penonton.

Tahap perubahan sunting

Pukamon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Gomamon. Ia pertama kali muncul setelah Jyou dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital.

Gomamon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Gomamon. Sama seperti rakan digimonnya yang lain, ia berubah menjadi bentuk ini setelah Jyou dan rakan-rakannya sampai ke Dunia Digital. Serangan utamanya adalah Matching Fishes, iaitu serangan sekawan ikan yang menolongnya daripada dasar laut.

Ikkakumon

  • Merupakan bentuk tahap dewasa bagi Gomamon. Ia berubah ketika ingin menyelamatkan Jyou yang diserang oleh Unimon. Serangan utamanya adalah Harpoon Vulcan iaitu serangan peluru berpandu daripada tanduknya yang tajam.


Zudomon

  • Merupakan tahap sempurna bagi Gomamon. Ia pertama kali berubah ketika Jyou dan Takeru diserang oleh MetalSeadramon yang ketika itu dalam perjalanan ke Odaiba. Serangan utamanya adalah Hammer Spark iaitu serangan kilat daripada hentakan tukul besinya.