Haidamaki (Bahasa Ukraine: Гайдамаки), juga mengalih huruf Hajdamaky, Haydamaki, atau sebagai Haydamaks ialah puisi epik oleh Taras Shevchenko tentang Koliivshchyna yang dipimpin oleh Maksym Zalizniak dan Ivan Gonta.

Ilustrasi kepada puisi oleh Opanas Slastion, 1886
Гайдамаки, 1841 penerbitan, "Hajdamaky"

Puisi ini ditulis pada kira-kira 1839–1841 dan pertama kali diterbitkan sepenuhnya sebagai buku berasingan di Saint Petersburg pada tahun 1841.[1] Ia didedikasikan kepada rakannya, artis, Vasyl Ivanovych Hryhorovych.[2] Ia termasuk dalam edisi kemudian koleksi puisi klasik, Kobzar.[3]

Struktur sunting

Puisi ini terdiri daripada pendahuluan, 11 bab utama, "Epilog," kata pengantar prosa, dan "Precepts." Pengenalan dan "Epilog" adalah rangka gubahan puisi. Dalam pendahuluan, penyair mengisytiharkan niat ideologinya untuk memuliakan Haidamaks. Di sini dia menegaskan idea kewarganegaraan kesusasteraan dan hak kesusasteraan Ukraine untuk wujud dan berkembang.

Plot sunting

Kisah ini mempunyai dua jalan cerita yang saling berkaitan: perkembangan dan perjalanan pemberontakan yang dipanggil Koliivshchyna dan kisah kehidupan peribadi Yarema.

Rujukan budaya sunting

  • Kumpulan itu, Haydamaky, mengambil nama mereka daripada puisi itu, dan mengeluarkan album bertajuk Kobzar. [4]

Rujukan sunting

  1. ^ Taras Shevchenko. "Zibrannia tvoriv u shesty tomah", Naukova Dumka, Kiev, 2003. T. 1 Poeziya 1837-1847, (editor's notes)
  2. ^ Текст першодруку окремою книжкою (Гайдамаки / Поема Т. Шевченка. — Санктпетербург, 1841)
  3. ^ "Taras Shevchenko. Chyhyryn Kobzar and Haydamaks. /facsimile edition/". UMKA. Dicapai pada 2024-01-29.
  4. ^ "Haydamaky - Kobzar". www.eastblok.de (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-29.

Pautan luar sunting