Happy New Year (filem 2014)

Happy New Year merupakan sebuah filem aksi komedi arahan Farah Khan yang diterbitkan oleh Gauri Khan dibawah syarikat Red Chillies Entertainment. Filem ini menampilkan Shah Rukh Khan, Deepika Padukone, Abhishek Bachchan, Sonu Sood, Boman Irani, Vivaan Shah dan Jackie Shroff. Filem ini diedarkan oleh Yash Raj Films. Filem ini juga merupakan kerjasama kali ketiga Shah Rukh Khan bersama pengarah melalui filem sebelum ini Main Hoon Na (2004), Om Shanti Om (2007).

Happy New Year
PengarahFarah Khan
PenulisMayur Puri (Dialogue)
Lakon layarFarah Khan
Althea Kaushal
Cerita olehFarah Khan
Dihasilkan olehKarim Morani
Gauri Khan
DibintangiDeepika Padukone[1]
Shah Rukh Khan
Abhishek Bachchan
Sonu Sood
Boman Irani
Vivaan Shah
Jackie Shroff
Dikisahkan olehShah Rukh Khan
SinematografiManush Nandan
Disunting olehAnand Subaya
Tushar Parekh
Muzik olehSongs:
Vishal Shekhar
Dr. Zeus
Manj Musik
Background Score:
John Stewart Eduri
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehYash Raj Films
Tarikh tayangan
  • 23 Oktober 2014 (2014-10-23) (Dubai)
  • 24 Oktober 2014 (2014-10-24) (India)
Masa tayangan
180 minit[2]
NegaraIndia
BahasaHindi
Bajet150 crore (AS$22 juta)[3]
Pecah panggung450 crore (AS$67 juta)[4]

Sinopsis sunting

Chandramohan "Charlie" Manohar Sharma (Shah Rukh Khan) adalah seorang pejuang jalanan yang telah berusaha keras untuk membalas dendam dari pengusaha terkenal Charan Grover (Jackie Shroff) selama lapan tahun.  Grover melabel bapa Charlie, Manohar Sharma (Anupam Kher) sebagai pencuri kerana Charan telah menipu dia untuk mencuri berlian sendiri bernilai $ 15 juta.  Charlie mendapati bahawa berlian bernilai $ 300 crore akan sampai ke Atlantis Hotel, Dubai pada Malam Krismas.  Dia mahu mencuri berlian yang sama dan bingkai Grover.  Untuk mencapai kejayaan ini, beliau mengumpulkan pasukan dinamik yang terdiri daripada Jagmohan "Jag" Prakash (Sonu Sood), seorang ahli kuat pendengaran, Tehamton "Tammy" Irani (Boman Irani), seorang safecracker yang lama dan kejang dan rakan terbaik Manohar  , Rohan Singh (Vivaan Shah), penggodam cerdas muda, dan kelihatan anak lelaki Charan, Vicky Grover bernama Nandu Bhide (kedua-duanya dimainkan oleh Abhishek Bachchan).

Tammy adalah satu-satunya yang boleh membuka peti besi.  Pasukan mendapati bilik 9C, yang disambungkan ke peti besi melalui sistem salur, ditempah untuk pasukan yang mengambil bahagian dalam Kejohanan Tarian Dunia (WDC).  Kumpulan itu enggan, tetapi Charlie kembali memotivasi kumpulan itu, meyakinkan mereka untuk menjadi tarian.  Filem bergerak ke kilas balik-Manohar bertemu Charan Grover dan diberi kontrak untuk membina peti besi yang tidak dapat ditembusi.  Selepas peti besi selesai, Charan menimbulkan sakit hati Manohar dan menipu dia untuk mencuri berlian dengan menggunakan cap jarinya.  Filem ini kembali ke masa kini, di mana terdesak untuk memenangi pertandingan peringkat kebangsaan, mereka menggunakan banyak guru tarian, tetapi tidak berjaya.  Dalam keadaan terdesak, Nandu memperkenalkan Charlie kepada Mohini Joshi (Deepika Padukone), yang merupakan penari bar Marathi.  Mohini terkesan dengan bahasa Inggeris yang fasih digunakan oleh Charlie dari awal dan akhirnya bersetuju untuk membantu mereka belajar menari, tanpa menyedari niat mereka.  Charlie dan Mohini tumbuh sangat dekat.

Mereka berjaya melayakkan diri dalam pusingan pertama dengan memeras juri hakim dan akhirnya memenangi pertandingan itu untuk mewakili Pasukan India di WDC dengan mendapat undian menerusi peretasan.  Ramai penonton menghina mereka kerana kekurangan kemahiran mereka, tetapi Charlie dan pasukannya (sans Mohini) semua hanya bimbang dengan heist itu.  Di Dubai, Pasukan Korea sangat bermusuhan dengan Team India, termasuk Grover, penaja mereka.  Pada babak semifinal, Charlie menyelamatkan ahli Korea dari kecederaan atau kematian yang teruk, dengan serta-merta mendapat penghormatan dan kekaguman daripada penonton.  India maju ke peringkat akhir selepas hakim dipindahkan oleh tindakan Charlie.  Pasukan India menjadi dicintai oleh semua.  Setelah pergi ke rancangan itu, semuanya sudah siap.  Malangnya, pasukan itu belajar bahawa berlian akan tiba pada Malam Tahun Baru dan bukannya Krismas, yang menghalang serangan itu.

Mohini akhirnya mendengar pendengaran mengenai keganasan itu, dengan kegelisahan menghadapi Charlie dan motivasi palsu pertandingan itu.  Charlie mendedahkan bahawa Manohar sebenarnya mati;  berikutan penangkapan itu, dia merayu untuk perbicaraan, tetapi Grover menyuap peguam Manohar dan merogol bukti.  Keesokan harinya, Manohar bunuh diri dengan mengetepikan pergelangan tangannya.  Charlie menyimpan rahsia ini untuk mengelakkan demoralisasi.  Walau bagaimanapun, pasukan itu membuat keputusan untuk membalas Manohar lebih kuat, termasuk Tammy.  Mohini menyertai pasukan itu dan membantunya untuk menyembunyikannya.

Malam pusingan akhir, heist itu bergerak dalam gerakan.  Mohini menarik Vicky ke dalam lif, di mana cap ibu jarinya disalin ke Nandu yang membuka ruang.  Mereka membuka retak tetapi Charlie dan Tammy mencari peti keselamatan lain yang menempatkan berlian yang boleh dibuka hanya dengan kata laluan 7 digit.  Tammy sedar bahawa Manohar membina selamat ini.  Charlie membuka selamat selepas pemikiran yang mendalam, menyedari bahawa kata laluan untuk membuka peti keselamatan itu adalah namanya sendiri.  Selepas mencuri berlian, pasukan itu menaiki bot, tetapi Mohini enggan datang kerana dia merasa berdedikasi untuk melindungi kehormatan India dengan pertandingan itu.  Rohan menyertai beliau juga, yang membawa kepada pertarungan di kalangan anggota yang masih tinggal.

Apabila Pasukan India didapati hilang, Grover mendakwa bahawa mereka adalah pencuri.  Semasa dia menonton acara Mohini, ahli-ahli lain turut menyertai beliau.  Tidak lama selepas itu, Charlie membuat penampilan dan akhirnya membantu pasukan memenangi pertandingan.  Dengan apa-apa dan semua kecurigaan yang dikeluarkan dari Team India, Charan dan Vicky Grover ditangkap.  Charlie mendedahkan dirinya kepada Charan dan tergelincir dalam poket pisau cukur yang sama Manohar merenggangkan pergelangan tangannya dengan, menyelesaikan dendamnya.  Pasukan India mencapai lapangan terbang dan berjaya memintas keselamatan.  Charlie menyamarkan berlian dalam minuman ringannya, tetapi pengawal keselamatan melupuskannya.  Kemudian, semasa penerbangan, Charlie mendedahkan bahawa dia menukar berlian palsu di trofi dengan yang sebenar.  Pasukan itu sampai ke India.

Dalam adegan pasca kredit, Mohini membuka "Sekolah Tari" sendiri dan Charlie mencadangkannya dengan cincin yang terbuat dari salah satu berlian.  Semua orang kemudian ketawa di Nandu, yang dibuang keluar dari bank untuk menunjukkan cek pemenang.

Pelakon sunting

  1. ^ Subhash K. Jha (22 November 2015). "Kajol takes hubby's name for the first time". Deccan Chronicle. Dicapai pada 24 December 2015. Starting with his upcoming film Chennai Express, the credit rolls will not feature his name first, but that of his leading actress.
  2. ^ "HAPPY NEW YEAR (12A) - British Board of Film Classification". British Board of Film Classification. Dicapai pada 27 September 2015.
  3. ^ "Happy New Year". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-23. Dicapai pada 2018-12-29.
  4. ^ "Box office comparison of the Top grossers of 2014". Bollywood Hungama. Dicapai pada 25 September 2015.