Hari Rotuma ialah sambutan tahunan di pulau Rotuma, wilayah tanggungan Fiji. Ia jatuh pada 13 Mei, ulang tahun penyerahan pulau ke United Kingdom pada tahun 1881.[1]

Hari Rotuma
Nama rasmiRotuma Day
Diraikan oleh/di
Orang Rotuma
Sambutanmajlis selamat datang dan jamuan dipanggil 'mamasa'
Tarikh13 Mei
Kekerapantahunan

Disebabkan terdapat lebih ramai orang keturunan Rotuma di luar Rotuma daripada di pulau tersebut, sambutan diadakan di pusat lain selain Rotuma, dengan acara besar di Suva dan Lautoka.[2][3]


Sambutan sunting

Acara 2005 memperingati ulang tahun ke-124 penggabungan paksa pulau ke United Kingdom.

Berucap di sambutan Suva, Pesuruhjaya Tinggi Fiji ke Australia, Datuk Bandar Jioje Konrote, beliau sendiri orang Pulau Rotuma, memuji orang Rotuma yang tinggal di luar Rotuma kerana mengekalkan hubungan mereka dengan tanah air mereka. Terdapat beberapa dua ribu orang di Rotuma, dengan lebih sepuluh ribu orang Rotuma di Fiji metropolitan.

Joji Kotobalavu, Ketua Eksekutif pejabat Perdana Menteri, memberitahu orang Rotuma bahawa pulau mereka akan sentiasa menjadi bahagian istimewa di Fiji, diiktiraf bersama empat belas wilayah. Beliau memuji mereka atas pencapaian tidak seimbang mereka dan sumbangan terhadap pembangunan Fiji sebagai sebuah negara, manakala Menteri Buruh Kenneth Zinck memberi penghormatan kepada ramai orang Rotuma yang unggul dalam bidang pendidikan, perubatan, perniagaan, dan masyarakat.

Rujukan sunting

  1. ^ Rabulu, Solomone (2016-05-17). "Rotuman community celebrates". Cook Islands News. Cook Islands News Limited.
  2. ^ "Where has Rotuman culture gone?". www.hawaii.edu. Dicapai pada 2015-05-18.
  3. ^ Center, Media (2013-05-07). "Fiji Government Online Portal - GOVERNMENT TEAM TO BE PART OF ROTUMA DAY CELEBRATIONS". Fiji Government Online Portal - Press Releases. Department of Information.

Pautan luar sunting