Hayden Christensen

Hayden Christensen (lahir April 19, 1981) adalah seorang pelakon Kanada dan calon Golden Globe. Beliau berlakon dalam rancangan televisyen Kanada ketika masih muda dan selepas itu, mempelbagaikan kegiatannya ke televisyen Amerika pada akhir dekad 1990-an. Beliau beralih ke peranan lakonan kecil sebelum dipuji untuk peranannya sebagai Sam dalam filem Life as a House. Beliau mencapai kemasyhuran antarabangsa ketika bermain peranan anak muda, Anakin Skywalker, dalam filem Star Wars.

Hayden Christensen
Kelahiran (1981-04-19) 19 April 1981 (umur 42)


Kehidupan awal sunting

Hayden Christensen dilahirkan di Vancouver, British Columbia, Kanada kepada David Christensen (seorang pengaturcara perisian Kanada) dan Alie Nelson (seorang penulish ucapan korporat Amerika). Bapanya berketurunan Denmark serta Inggeris dan ibunya berketurunan Sweden serta Itali. Hayden mempunyai tiga orang adik-beradik, iaitu seorang saudara lelaki dan dua saudara perempuan.

Dibesarkan di Thornhill, Ontario luar Toronto, Christensen menghadiri Sekolah Awam Baythorn dan juga Sekolah Tinggi Unionville di Unionville, Ontario]] Kanada yang ketika itu beliau menyertai Rancangan Seni York untuk sandiwara. Beliau "ditemui" ketika kakaknya, Hejsa, seorang bekas juara trampolin, sedang mencari-cari seorang ejen selepas mendapat peranan dalam iklan kentang goreng Pringles.

Pekerjaan sunting

1993–2000 sunting

Peranan lakonan pertama Christensen adalah pada televisyen bersiri Family Passions, yang disiarkan pada televisyen Kanada pada September of 1993, pada usia dua belas tahun. Pada tahun yang berikutnya, beliau acquire peranan kecil dalamJohn Carpenter In the Mouth of Madness. Pada 1995 beliau telah ada peranan kecil dalam Street Law dan filem televisyen Love and Betrayal: The Mia Farrow Story dan Harrison Bergeron.

Pada 1996 beliau mempunyai peranan kecil dalam filem televisyen No Greater Love, kemudian pergi menghadiri pada sebuah episod Forever Knight. Pada tahun yang berikutnya, beliau hadir dalam Goosebumps, paling dinyatakan dalam episod dua-bahagian Night of the Living Dummy III, iaitu beliau bermain ciri 12 tahun Zane.

Pada 1998 beliau mempunyai watak kecil dalam filem The Hairy Bird (juga dikenali sebagai Strike!). Pada tahun berikutnya, beliau memiliki watak besar dalam filem televisyen Free Fall dan juga watak kecil dalam The Virgin Suicides.

Beliau mula memperoleh nama ketika berlakon dalam Rangkaian Keluarga TV bersiri Fox, Higher Ground pada 2000, melakonkan seorang remaja belasan tahun yang telah sengsara kerana dicabul kehormatannya.

Pautan luar sunting

Error: tiada nama laman disertakan (help).