Hospital Bachok adalah sebuah hospital baharu yang terletak di Kampung Teratak Pulai, Jelawat, Bachok, Kelantan. Hospital ini dijangka mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 2024 setelah beberapa kelewatan dalam pembinaannya akibat faktor-faktor seperti pandemik COVID-19 dan masalah dengan kontraktor sebelum ini.

Sejarah & Latar Belakang

sunting

Projek pembinaan Hospital Bachok sebenarnya sudah dirancang sejak awal tahun 1990 lagi. Walau bagaimanapun, disebabkan berlaku perubahan kerajaan, projek ini tertangguh dan tergendala.

Pembinaan Hospital Bachok bermula pada tahun 2016 tetapi mengalami beberapa kelewatan. Pembangunan ini diteruskan dengan fokus untuk menyediakan kemudahan kesihatan yang lebih baik kepada penduduk di Bachok dan kawasan sekitarnya. Hospital ini akan menjadi hospital pertama di Bachok, melengkapkan kesemua 10 jajahan di Kelantan dengan hospital masing-masing​.

Kemudahan & Perkhidmatan

sunting

Hospital Bachok akan mempunyai tiga tingkat dan dilengkapi dengan 76 katil pesakit. Perkhidmatan yang akan ditawarkan termasuk rawatan pediatrik, onkologi, dan pelbagai perkhidmatan perubatan lain. Hospital ini juga akan dilengkapi dengan peralatan serba baharu dan canggih untuk memastikan perkhidmatan kesihatan yang terbaik kepada penduduk.

Lokasi & Akses

sunting

Terletak di atas tapak seluas 20.3 hektar di Kampung Teratak Pulai, Hospital Bachok akan menyediakan lebih daripada 200 lot parkir untuk kemudahan pengunjung. Lokasinya yang strategik dijangka dapat mengurangkan kesesakan di hospital-hospital besar lain seperti Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di Kota Bharu dan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian.

Manfaat Kepada Komuniti

sunting

Dengan penubuhan Hospital Bachok, lebih 160,000 penduduk di kawasan Bachok akan mendapat manfaat daripada kemudahan kesihatan yang lebih dekat dan mudah diakses. Hospital ini juga dijangka membantu menjana ekonomi tempatan dengan menyediakan peluang pekerjaan dan meningkatkan perniagaan di sekitar kawasan tersebut.

Pautan Luar

sunting