Hujan beku

air hujan yang telah beku

Hujan beku atau pembekuan hujan ialah nama yang diberikan kepada kerpasan hujan yang membeku pada sentuhan ketika permukaan kekal pada suhu di bawah beku oleh jisim udara persekitaran. Tidak seperti slit kerpasan, campuran hujan dan salji, pelet ais, atau hujan batu, hujan beku dibuat sepenuhnya daripada titisan cecair. Titisan hujan menjadi supersejuk ketika melalui lapisan udara sub-beku beratus-ratus meter di atas tanah, dan kemudian membeku apabila bersentuhan dengan permukaan apa pun yang mengena, termasuk tanah, pokok, wayar elektrik, pesawat udara, dan kereta.[1] Ais yang terhasil, yang dipanggil ais gilap, boleh dikumpulkan ketebalan kepada beberapa sentimeter dan meliputi semua permukaan yang terdedah.

Ribut yang menghasilkan ketebalan ais gilap yang ketara daripada hujan beku sering dirujuk sebagai ribut ais. Walaupun ribut ini tidak begitu ganas, hujan beku terkenal kerana menyebabkan masalah trafik di jalan raya, mematahkan ranting pokok, dan menumbangkan talian kuasa akibat berat mengumpul ais. Talian kuasa yang jatuh menyebabkan gangguan kuasa di kawasan yang terjejas sementara ais terkumpul juga boleh menimbulkan bahaya di atas kepala. Ia juga dikenali kerana sangat berbahaya kepada pesawat kerana ais secara efektif boleh 'membentuk semula' bentuk kerajang udara dan permukaan kawalan pesawat.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Glossary of Meteorology. F. Diarkibkan 2007-08-07 di Wayback Machine Retrieved on 2008-02-17.
  2. ^ National Weather Service Forecast Office, La Crosse, Wisconsin. Significant Weather Phenomena Matrix. Retrieved on 2006-12-08.

Pautan luar sunting