Hutan hujan Semenanjung Malaysia

Hutan hujan Semenanjung Malaysia ialah ekokawasan di Semenanjung Tanah Melayu dan pulau-pulau bersebelahan. Ia berada dalam bioma hutan berdaun lebar lembap tropika dan subtropika.[2]

Hutan hujan Semenanjung Malaysia
Sungai Kincin di Taman Negara Endau-Rompin
Wilayah ekokawasan (ungu)
Ekologi
WilayahIndomalaya
BiomaHutan berdaun lebar lembap tropika dan subtropika
Sempadan
Geografi
Kawasan124,564 km2 (48,094 bt2)
NegaraIndonesia, Malaysia, Singapura, and Thailand
Konservasi
Dilindungi20,113 km² (16%)[1]

Geografi sunting

Ekoregion meliputi sebahagian besar selatan Semenanjung Tanah Melayu di Malaysia dan selatan Thailand, dan memanjang ke selatan ke Singapura, Kepulauan Riau, dan Kepulauan Lingga, dan timur ke Kepulauan Anamba.

Semenanjung ini dikelilingi dengan hutan bakau, termasuk bakau Indochina di pantai timur, dan bakau pantai Myanmar di pantai barat. Ekoregion hutan paya gambut Semenanjung Malaysia yang berbeza secara ekologi ditemui di kawasan tanah pamah yang berair di sebelah timur dan barat semenanjung. Banjaran Titiwangsa membentuk tulang belakang pergunungan semenanjung, dan kawasan ketinggian yang lebih tinggi ialah rumah kepada ekokawasan hutan hujan pergunungan Semenanjung Malaysia.

Rujukan sunting

  1. ^ Eric Dinerstein, David Olson, et al. (2017). An Ecoregion-Based Approach to Protecting Half the Terrestrial Realm, BioScience, Volume 67, Issue 6, June 2017, Pages 534–545; Supplemental material 2 table S1b. [1]
  2. ^ "Peninsular Malaysian peat swamp forests" (dalam bahasa Inggeris). Digital Observatory for Protected Areas. Dicapai pada November 12, 2020.

Pautan luar sunting