Ibun ialah salutan atau endapan ais yang mungkin terbentuk disebabkan udara lembap dalam cuaca sejuk, biasanya dalam semalaman.[1] Di iklim sederhana, ia biasanya kelihatan seperti kristal putih yang rapuh atau embun beku yang jatuh berhampiran tanah, tetapi dalam iklim sejuk, ia berlaku dalam pelbagai bentuk.[2] Ibun terdiri daripada corak-corak kristal ais yang halus, yang dibentuk oleh kerana proses-proses fraktal.

Embun beku pada rumput di Perancis, mencair di mana tidak berada di bawah bayang-bayang
Menara pengesan api beribun salji di puncak gunung yang menunjukkan arah angin, Blue Mountain, Bandar Raya New York.

Pembentukan ibun ialah petunjuk bahawa suhu udara telah jatuh di bawah titik pembekuan air, dan tumbuh-tumbuhan yang hanya sesuai dalam iklim panas akan mengalami kerosakan apabila suhu jatuh cukup rendah untuk membekukan air dalam sel-sel tisu tumbuhan. Kerosakan tisu akibat proses ini dikenali sebagai "kerosakan ibun". Petani di kawasan tersebut di mana kerosakan ibun mempengaruhi tanaman mereka sering melabur dalam cara yang mahal untuk melindungi tanaman mereka daripada kerosakan.

Pendahuluan sunting

Ibun membentuk apabila suhu permukaan pepejal di kawasan terdedah jatuh lebih jauh daripada titik beku air dan untuk bentuk fros yang paling jelas kristal khususnya, di bawah titik beku di udara masih.[3] Di negara-negara yang sederhana suhu, ia biasanya disebabkan oleh kehilangan haba disebabkan radiasi pada waktu malam, jadi ibun jenis itu kadangkala dipanggil ibun radiasi.

Rujukan sunting

  1. ^ "Frost – Definition of frost by Merriam-Webster". merriam-webster.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-11. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ John E. Oliver (1 January 2005). The Encyclopedia of World Climatology. Springer Science & Business Media. m/s. 382–. ISBN 978-1-4020-3264-6. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 May 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "What causes frost?". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-10. Dicapai pada 2007-12-05. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)