Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia

MIMOS Berhad (atau MIMOS) adalah pusat Penyelidikan dan Pembangunan Gunaan Nasional Malaysia, serta sebuah agensi strategik di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (MOSTI). Misi MIMOS ialah merintis teknologi maklumat dan komunikasi (information and communication technology, ICT) untuk mengembangkan industri tempatan agar dapat bersaing di peringkat global. Syarikat ini ditubuhkan sebagai Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia pada tahun 1985.[1]

MIMOS Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat awam
DitubuhkanDitubuhkan pada tahun 1985; dan diperbadankan sebagai sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan Malaysia (MoF) pada November 1996, menggunakan nama MIMOS Berhad.
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingDr. Iskandar Samad, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
KeluaranPusat Penyelidikan dan Pembangunan Gunaan Nasional Malaysia
Tapak webwww.mimos.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada dasarnya, peranan MIMOS adalah untuk membantu menggerakkan industri ICT Malaysia yang lebih tinggi dalam rantaian nilai dan peralihan jarum ekonomi. Badan ini juga bertujuan untuk mengubah semula industri tempatan Malaysia untuk bermain dalam pasaran khusus di peringkat global melalui penggunaan harta intelek disediakan MIMOS. MIMOS telah memfailkan lebih daripada 1,200 Harta Intelek dalam pelbagai bidang teknologi dan merentasi sektor-sektor sosio-ekonomi utama negara. 


Aktiviti R&D MIMOS memberi tumpuan kepada 10 bidang teras teknologi iaitu Analisis Kecanggihan dan Pemodelan, Kecanggihan Perkomputeran, Informatik Pintar, Keselamatan Maklumat, Teknologi Pengetahuan, Mikrotenaga, Mikroelektronik, Nanoelektronik, Psikometrik dan Komunikasi Wayarles.

Sejarah sunting

Pada awal tahun 1980 sekumpulan ahli akademik yang diketuai oleh Dr Tengku Mohd Azzman Shariffadeen, Dekan Pusat Pengajian Kejuruteraan Universiti Malaya, dibincangkan dan menyedari bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang terkemuka dalam mengeksport produk elektrik dan elektronik tetapi tidak seorang pun daripada reka bentuk produk, jenama dan pemasaran milik syarikat Malaysia.

Perbincangan tidak rasmi yang melibatkan Dr Mohd Azzman (Universiti Malaya), Dr Mohamed Awang Lah (Universiti Malaya), Dr Muhammad Ghazie Ismail (Universiti Sains Malaysia), Dr Mohd Arif Nun (Universiti Teknologi Malaysia) dan Dr Mohd Zawawi Ismail (Universiti Kebangsaan Malaysia) membawa kepada merealisasikan keperluan Malaysia untuk sebuah institut untuk menjalankan penyelidikan mikroelektronik untuk menyokong industri ini dan untuk membangunkan produk asli.


Pada Ogos 1984, satu perbincangan di atas kertas konsep untuk pembentukan Institut Mikroelektronik R & D telah dibuat kepada Perdana Menteri. Tujuan Institut adalah untuk menyediakan infrastruktur kritikal bagi kemajuan industri elektronik tempatan supaya negara boleh mereka bentuk, mengeluarkan dan memasarkan produk berkualiti tinggi elektronik oleh keupayaan tempatan kerana kepentingan pertumbuhan industri dan ekonomi. Kertas kerja mengenai pembentukan Institut telah dibentangkan dan diluluskan oleh Jemaah Menteri pada 17 Oktober 1984.

Garis masa MIMOS sunting

1985

Pada 1 Januari, Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia dalam rekod mula beroperasi sebagai satu unit di bawah Jabatan Perdana Menteri. Institut ini secara aktif memulakan aktivitinya pada bulan Mei, dengan pekerjaan sebanyak lima pegawai kanan, di sebuah banglo di Jalan Kolam Air, Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur.

1987

Institut ini diperkenalkan Internet dengan menguruskan projek RangKom yang (Rangkaian Komputer Malaysia atau Rangkaian Komputer Malaysia).

Ia juga menjalankan persembahan Memorandum Penubuhan MIMOS sebagai sebuah syarikat yang dimiliki oleh Kerajaan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

1989

Bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan untuk pembangunan dan pengenalan Education Integrated Computer dalam kurikulum kebangsaan. Ini membawa kepada negara pertama, di kalangan ramai, pendidikan alat pengarangan Comil, untuk membantu guru membangunkan bahan-bahan pembelajaran dalam BM. sumbangan lain termasuk Cikgu.net, Sistem Pengurusan Pembelajaran, Kamillion Eduweb dan Bijak.net.

1990

Pada 20 Mac, Ketua Setiausaha mengesahkan bahawa cadangan untuk menukar status MIMOS sebagai syarikat tidak dapat dipertimbangkan untuk masa ini.

Pada bulan Ogos, institut menyampaikan Memorandum kepada Penyusunan semula Struktur Organisasi MIMOS.

Pada bulan November, MIMOS telah dipindahkan sebagai sebuah Jabatan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar (MOSTE).

1991

RangKom telah bertukar menjadi Pembekal Perkhidmatan Internet, menawarkan perkhidmatan kepada ahli-ahli terhad ramai.

1992

MIMOS melancarkan Penyedia Perkhidmatan Internet Malaysia pertama (ISP), JARING.

1994

MIMOS telah dilantik sebagai Sekretariat kepada Majlis IT Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri. Dr Tengku Mohd Azzman, MIMOS 'Ketua Pengarah telah dilantik sebagai Setiausaha Tetap. MIMOS, melalui Majlis IT Negara (NITC), memainkan peranan penting dalam pembangunan rangka kerja bagi Koridor Raya Multimedia Malaysia (MSC).

Pembinaan Kompleks MIMOS di tapak ini bermula pada Technology Park Malaysia Bukit Jalil.

Ia juga memperkenalkan rekabentuk tempatan IC, 16-bit RISC mikropemproses pertama Malaysia, Pesona.

1995

Pembinaan Kompleks MIMOS di Bukit Jalil telah selesai selepas 88 minggu. Ia juga mula seminar teknologi pada Mikroelektronik Malaysia 95.

1996

Pada bulan November, MIMOS Berhad telah diperbadankan sebagai sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan (MoF) dengan tiga fungsi utama - R & D, Pembangunan Dasar IT Negara dan Pembangunan Perniagaan. MIMOS kemudian berpindah dari Dataran Commerce, Jalan Semantan, Kuala Lumpur ke Taman Teknologi Malaysia.

Ia dimulakan dan menganjurkan dua acara ICT utama Malaysia: Asia Multimedia (MMA) dan INFOTECH. Peristiwa-peristiwa ini telah banyak dihadiri oleh ketua-ketua kerajaan dan pemimpin-pemimpin industri. MMA merupakan satu platform bagi dialog mengenai isu-isu ICT global manakala INFOTECH (sebelum perubahan nama untuk INFOSOC) telah dialog kebangsaan untuk membahaskan keberkesanan inisiatif ICT yang strategik.

1997

MIMOS ditauliahkan kilang fabrikasi wafer pertama Malaysia (Fab 1) untuk R & D dan pengeluaran berskala kecil teknologi CMOS digital 1.0 mikrometer, 6-inci (152 mm) wafer, 600 wafer sebulan.

Ia direka IC pertama Malaysia rekabentuk tempatan, 16-bit RISC & mikropemproses Pesona, pada bulan Mei 1997.

Ia juga menjadi yang pertama di Asia untuk memasang / 45 Mbit / s talian T3, menyediakan akses yang lebih cepat kepada pengguna JARING.

Kecemasan Pasukan Malaysia Computer Response (MyCert), titik rujukan untuk internet Komuniti tempatan dalam menangani perkara-perkara keselamatan komputer, telah ditubuhkan.

1997-2002

unit perniagaan Eleven, anak syarikat dan syarikat-syarikat bersekutu telah diwujudkan dalam tempoh tersebut.

1998

Melancarkan program "Laksanakan dengan Kecemerlangan", dengan tujuan untuk meningkatkan prestasi dan keberkesanan penggunaan sumber.

Rasionalisasi projek-projek tertentu membawa kepada pembangunan pengkomersilan perbicaraan output R & D, pembentukan unit perniagaan, anak-anak syarikat dan syarikat-syarikat usaha sama (1998-2003).

MIMOS telah menubuhkan sebuah syarikat usaha sama, DIGICERT Sdn Bhd, sebagai Pihak Berkuasa Pensijilan pertama (CA) untuk mengeluarkan sijil digital di Malaysia. Membentuk sebuah anak syarikat milik penuhnya, MIMOS Smart Computing Sdn Bhd, untuk mengeluarkan dan membekalkan PC moden, boleh dipercayai dan berpatutan dan perkakasan yang berkaitan.

1999

MIMOS melancarkan iVEST (Persekitaran Maya bagi Urusniaga Secure), sebuah akhir menyeluruh untuk menamatkan platform untuk komunikasi berasaskan Net-selamat dan perdagangan.

Ia juga melaksanakan rangkaian yang pertama di dunia berasaskan IP sepenuhnya Malaysia, a / s tulang belakang SuperJARING 2.5 Gbit, dari Pulau Pinang ke Johor Bahru.

2000

Melancarkan Cikgu.net, portal khusus untuk pendidik pada Mac 2000. Ia menunggang iGalaksi: enjin portal yang dibangunkan oleh MIMOS.

unit perniagaan MIMOS, JARING, mula menawarkan perkhidmatan VOIP yang berkualiti tinggi dengan kadar panggilan 80% lebih murah berbanding kadar panggilan telefon konvensional. MIMOS menjadi organisasi Malaysia pertama menyertai pendaftaran Internet Protocol Version 6 (IPv6).

Pada bulan April, OICnetworks Sdn Bhd, sebuah syarikat usaha sama antara MIMOS dan Bank Pembangunan Islam di Jeddah telah ditubuhkan sebagai pertukaran antara rangkaian global yang menyumbang kepada pembangunan sosio-ekonomi negara-negara anggota OIC. Encipta Ltd, anak syarikat milik penuh, telah ditubuhkan pada 8 Disember 2000 sebagai sebuah syarikat dana teroka.

2001

MIMOS dimulakan dan memulakan Perkhidmatan Forensik Komputer di bawah Rancangan Malaysia ke-8.

NISER (Pusat Tindak Balas Kecemasan dan Keselamatan ICT Kebangsaan) telah dilancarkan secara rasmi oleh Timbalan Perdana Menteri.

21 Feb CIDB EConstruct Services Sdn Bhd telah ditubuhkan sebagai sebuah syarikat usaha sama antara Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dan MIMOS Berhad. Tujuannya adalah untuk meningkatkan daya saing industri pembinaan Malaysia.

2002

MIMOS ditauliahkan industri bertaraf fabrikasi wafer tumbuhan baru (Fab 2), 0.5 mikrometer CMOS teknologi digital, 8-inci (200 mm), 3,000 wafer sebulan.

JARING menjadi ISP pertama di Malaysia yang menawarkan sambungan IP-VPN. anak syarikat MIMOS, My-Ms, melancarkan 0.35 mikrometer EEPROM cip pertama Malaysia (diprogramkan secara elektronik boleh dipadam ingatan baca sahaja).

MIMOS mengambil 33.3% ekuiti dalam TIGER Consortium Sdn Bhd.

2003

Peranan NITC Sekretariat telah dipindahkan secara rasmi kepada Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia (KTKM).

MIMOS telah diarahkan untuk memberi tumpuan kepada aktiviti-aktiviti R & D dan perniagaan secara beransur-ansur berasingan daripada strukturnya.

Titian Digital, projek di bawah program Divide Bridging Digital (BDD), telah berjaya melancarkan laman ujian pertamanya di Kampung Pamah Kulat, Pahang. Ia dilengkapi masyarakat luar bandar dengan pelbagai "jambatan jurang digital" daripada MIMOS.

iVEST memberi penyelesaian Internet Security untuk aplikasi MyKad PKI. Satu penyampaian yang komprehensif mengenai "Melindungi Negara e-Kedaulatan" telah dibuat kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad dan pegawai-pegawai kanan kerajaan, pada 27 Oktober.

2004

MIMOS adalah ke arah meningkatkan aktiviti R & D. Oleh kerana perniagaan adalah sebahagian daripada struktur korporat, ia akan terus dibangunkan untuk pengewangan. AgriBazaar telah dilancarkan oleh Perdana Menteri ketika itu.

2005

Projek perintis MyGfL telah dimulakan pada bulan April. MIMOS kemudian pergi untuk membangunkan protokol kriptografi pertama di Malaysia.

2006

Datuk Abdul Wahab Abdullah telah dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif pada 1 Julai 2006 untuk menjadikan MIMOS ke premier yang dipohon pusat penyelidikan dalam bidang teknologi. Ke arah ini, MIMOS menjalankan penyelidikan dalam bidang teknologi yang bertujuan untuk berkembang industri tempatan bersaing di peringkat global untuk menggerakkan Malaysia ke atas rantaian nilai dan memastikan pertumbuhan ekonomi dipercepatkan digunakan.

2006-2010

Penjualan pelaburan anak-anak syarikat CIDB eConstruct Services, iVEST, MIMOS Smart Computing, Tiger Consortium, DigiCert, Encipta, Malaysia Microelectronics Solution.

2007

Mencapai Capability Maturity Model Integration (CMMI) Tempoh matang Level 3. Melancarkan Makcik PC, komputer mudah alih prototaip.

2008

Jen-ii, PC meja diperoleh daripada Makcik PC, dilancarkan.

Generasi pertama iDOLA komputer mudah alih dilancarkan.

2009

MIMOS WiWi platform teknologi dilancarkan.

Analisis Advanced dan Modelling (ADAM) ditambah kepada Teknologi Kawasan Teras MIMOS.

Mencapai CMMI Kematangan Level 5.

2010

Generasi Kedua iDOLA netbook dipasarkan.

Menerima dua paten pertama berdaftar dan empat lagi selepas itu.

Membuat kesimpulan tahun ini dengan kejayaan dalam mewujudkan corong pasaran perniagaan inovasi bernilai RM1.092 bilion untuk dikomersilkan oleh syarikat Malaysia, melepasi sasaran RM1 bilion.

2011

MIMOS mengdakan sambutan ulang tahun ke-25 selama setahun dengan acara utama yang dihadiri oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir, Menteri MOSTI dan Pasukan Pengurusan Pioneer MIMOS.

Mencapai People Capability Maturity Model (P-CMM) Kematangan Tahap 3 dan menjadi satu-satunya organisasi di Malaysia dan di rantau ini (kecuali China) yang beroperasi di peringkat ini.

Makmal Kebolehpercayaan MIMOS diakreditasikan dengan MS ISO / IEC 17025: 2005 oleh skim akreditasi makmal kebangsaan (SAMM) Jabatan Standard Malaysia.

Microenergy dan Psikometrik ditambah kepada MIMOS Teknologi Kawasan Teras.

Menjadi orang biasa paten Malaysia atas pada Perjanjian Kerjasama Paten.

Alamat sunting

MIMOS Berhad

Taman Teknologi Malaysia

57000 Kuala Lumpur

MALAYSIA

Rujukan sunting

  1. ^ "MIMOS Berhad: Private Company Information". Computer and Electronic Equipment. BusinessWeek. 2009. Dicapai pada 13 November 2009. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)

Pautan luar sunting