Janaky Athi Nahappan

Puan Sri , Padma Shri (Anugerah dari India) Janaki Athi Nahappan(25 Februari 1925 - 9 Mei 2014), adalah seorang ahli pengasas Kongres India Malaysia dan salah seorang wanita yang paling awal yang terlibat dalam perjuangan untuk Malaysia (ketika itu Malaya) merdeka.

Puan Sri
Padma Shri
Janaky Athi Nahappan
Kelahiran
Janaky Athi Nahappan

25 Februari 1925
Meninggal dunia9 Mei 2014(2014-05-09) (umur 89)
WarganegaraMalaysia
PekerjaanAhli politik, aktivis pelbagai organisasi amal
Terkenal keranawanita pertama yang menyertai Tentera Nasional India (INA), pengasas MIC
PangkatPenolong Kapten Tentera Nasional India
Puan Sri
Padma Shri (Anugerah dari India)
Parti politikMIC
PasanganAthi Nahappan

Janaki dibesarkan dalam keluarga yang Tamil kaya di Tanah Melayu dan hanya berusia 16 apabila dia mendengar rayuan Subhas Chandra Bose kepada kaum India untuk memberi apa sahaja yang mereka boleh dalam perjuangan mereka untuk kemerdekaan India. Dia segera menanggalkan anting-anting emasnya dan mendermanya. Dia bertekad untuk menyertai sayap wanita, Rani bagi Rejimen Jhansi daripada Tentera Kebangsaan India. Terdapat bantahan keluarga yang kukuh terutamanya daripada bapanya. Tetapi selepas dipujuk, ayahnya akhirnya bersetuju.

Beliau adalah antara wanita pertama yang menyertai Tentera Nasional India (INA) yang dianjurkan semasa Penjajahan Jepun di Tanah Melayu bagi memperjuangkan kemerdekaan India dengan Jepun. Setelah dibesarkan dalam kemewahan, dia pada mulanya tidak dapat menyesuaikan diri dengan kesibukan kehidupan tentera. Bagaimanapun, beliau secara beransur-ansur sudah biasa dengan kehidupan tentera dan kerjaya beliau dalam Rejimen berkembang dan dinaikkan pangkat kapten. Dia menjadi Penolong Pegawai Memerintah Rhani daripada Rejimen Jhansi.

Selepas Perang Dunia II dia muncul sebagai seorang aktivis kebajikan.

Janaki mendapati Kongres Kebangsaan India berjuang untuk kemerdekaan India memberi inspirasi dan dia menyertai Misi Perubatan Kongres India di ketika itu Malaya. Pada tahun 1946 Janaki membantu John Thivy untuk menubuhkan Kongres India Malaysia, yang telah dimodelkan menurut Kongres Kebangsaan India. Parti itu melihat Thivy sebagai presiden pertama. Kemudian dalam kehidupan, beliau menjadi seorang senator di Dewan Negara dalam Parlimen Malaysia.

Janaki turut menerima pelbagai anugerah dan pengiktirafan di peringkat kebangsaan serta antarabangsa dan pada tahun 2000 menjadi wanita India pertama yang berasal dari luar India menerima anugerah tertinggi negara berkenaan iaitu Padma Shri, sebagai mengiktiraf kerja kebajikannya dan juga sumbangan dalam INA.

Dia meninggal dunia di kediamannya pada 9 Mei 2014 akibat pneumonia.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting