Julia Margaret Flesher Koch (lahir 12 April 1962) ialah seorang sosialit dan dermawan Amerika yang merupakan salah seorang wanita terkaya di dunia. Dalam ranking tahunan Forbes untuk April 2023, dia menduduki tempat kedua antara wanita terkaya di dunia dengan kekayaan $59 bilion.[1] Dia mewarisi kekayaannya daripada suaminya, David Koch, yang meninggal dunia pada 2019.

Koch pada tahun 2017

Kehidupan sunting

Julia Margaret Flesher dilahirkan pada 12 April 1962. Keluarganya berasal dari latar belakang pertanian, tetapi apabila dia dilahirkan, ibu bapanya, Margaret dan Frederic Flesher, memiliki kedai perabot bernama Flesher's. Dia menghabiskan masa kanak-kanak awalnya di Indianola, Iowa, kemudian ketika dia berumur lapan tahun keluarganya berpindah ke Conway, Arkansas, di mana ibu bapanya memulakan kedai pakaian bernama Peggy Frederic, yang dia anggap sebagai "kedai yang cantik dan cantik". Menjelang 1998, ibunya masih tinggal di Conway tetapi bapanya telah berpindah semula ke Indianola.

Selepas menamatkan pengajian dari Universiti Central Arkansas dan bekerja sebagai model, pada tahun 1984 Flesher berpindah ke Bandar Raya New York, di mana dia bekerja sebagai pembantu pereka fesyen Adolfo dan melakukan kelengkapan untuk Nancy Reagan.

Dia bertemu dengan David Koch pada temu janji buta pada Januari 1991, tetapi tarikh itu tidak meninggalkan kesan yang baik kepadanya. Dia kemudian menerangkan reaksinya: "Saya gembira saya bertemu lelaki itu kerana sekarang saya tahu saya tidak mahu keluar dengannya". Bagaimanapun, kedua-duanya bertemu semula di sebuah parti pada tahun itu dan mula berkencan. Dia berhenti bekerja pada tahun 1993, dan mereka berkahwin pada Mei 1996 di rumah David Koch di Meadow Lane di Southampton.

Pada Disember 1997, dia membuat apa yang disebut oleh New York Times sebagai "debut masyarakat New York" di Met Gala. Dia adalah pengerusi bersama gala tahun itu, bersama Anna Wintour dan Patrick McCarthy. McCarthy berkata dia "salah seorang daripada mereka yang berlaku di New York setiap beberapa tahun...dia cantik, dia suka fesyen, dia tahu bagaimana untuk menghiburkan, dia berkahwin dengan lelaki yang sangat kaya."

Julia dan David Koch menghabiskan masa bertahun-tahun tinggal di sebuah apartmen di 1040 Fifth Avenue, tetapi pada tahun 2004 mereka berpindah ke dupleks 18 bilik di 740 Park Avenue. Menurut 740 Park: Kisah Bangunan Pangsapuri Terkaya di Dunia, David Koch membeli apartmen itu dengan harga kira-kira $17 juta daripada kerajaan Jepun, yang sebelum ini menggunakannya untuk menempatkan wakil tetap mereka ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Pada 2018, pasangan itu juga membeli rumah bandar lapan bilik tidur di Manhattan daripada pelabur Joseph Chetrit dengan harga $40.25 juta.

David Koch meninggal dunia pada Ogos 2019, dan Julia Koch serta tiga anak mereka (David Jr., Mary Julia, dan John) mewarisi 42% Koch Industries. Hasilnya, beliau telah disenaraikan oleh Bloomberg sebagai wanita terkaya di dunia dan termasuk dalam senarai 10 wanita terkaya di dunia Forbes pada tahun 2020.

Pada 2022, Koch meletakkan apartmen di 740 Park Avenue di pasaran; seorang jurucakap berkata bahawa dia ingin menjualnya kerana dia menghabiskan lebih banyak masa di rumah di Southampton dan Palm Beach.

Koch adalah ahli lembaga pengarah Koch Industries. Dia cenderung untuk tidak mencari perhatian umum.

Rujukan sunting

  1. ^ "The World's Richest Women Billionaires 2023".