Kaabil (terj. Capable) ialah sebuah filem thriller aksi romantik berbahasa Hindi India 2017 arahan Sanjay Gupta, ditulis oleh Vijay Kumar Mishra, diterbitkan oleh Rakesh Roshan di bawah sepanduknya FilmKraft Productions. Ia dibintangi oleh Hrithik Roshan, Yami Gautam, Ronit Roy dan Rohit Roy. Muzik itu digubah oleh Rajesh Roshan. Fotografi utama filem itu bermula pada 30 Mac 2016.

Kaabil
PengarahSanjay Gupta
PenulisSanjay Masoom
Lakon layarVijay Kumar Mishra
Cerita olehVijay Kumar Mishra
DibintangiHrithik Roshan
Yami Gautam
Ronit Roy
Rohit Roy
SinematografiSudeep
Chatterjee
Ayananka Bose
Disunting olehAkiv Ali
Syarikat
penerbitan
Filmkraft Productions Pvt. ltd
Tarikh tayangan
25 Januari 2017
Masa tayangan
139 minit
Negara India
BahasaHindi
Bajet35 core (Rupee)
Pecah panggung208.14 core (Rupee)

Filem ini mengisahkan seorang artis sulih suara buta yang menjadi kecewa apabila isterinya menghadapi ketidakadilan dan meninggal dunia. Dia menjadi pengawal dan memutuskan untuk membalas dendam terhadap mereka yang bertanggungjawab atas kematian isterinya, sambil mengelak polis dengan penutup yang tidak akan dipercayai orang buta boleh membunuh seseorang. Kaabil telah ditayangkan secara teater pada 25 Januari 2017. Roshan menerima Pencalonan Anugerah Filmfare untuk Pelakon Terbaik untuk persembahannya di Anugerah Filmfare ke-63. Filem ini berjaya secara komersial walaupun menunjukkan prestasi yang lemah semasa tayangannya di China pada 2019.

Plot sunting

Rohan Bhatnagar ialah seorang pemuda yang baik hati yang buta sejak lahir dan bekerja sebagai artis pengisi suara dalam program animasi untuk mencari rezeki. Melalui rakan-rakannya, dia bertemu dengan Supriya, seorang wanita pekerja yang juga buta, tetapi bangga berdikari. Kedua-duanya jatuh cinta dan berkahwin. Pada suatu malam, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas makan di luar, mereka diganggu oleh Amit Shellar, seorang goon tempatan dan adik kepada Madhavrao Shellar, seorang ahli politik terkenal. Dia dan rakannya Wasim, mabuk berkelakuan buruk dengan pasangan itu, menimbulkan kemarahan Rohan. Keesokan paginya semasa Rohan sedang bekerja, Amit dan Wasim menyelinap masuk ke dalam rumah dan menyerang Supriya. Rohan yang ketakutan segera menghubungi polis; Pegawai Chaubey menasihatkannya supaya mendapatkan pemeriksaan perubatan kepada isterinya dalam masa 24 jam untuk membuktikan serangan itu. Semasa Rohan dan Supriya dalam perjalanan ke klinik, mereka diculik oleh anak buah Shellar dan ditahan selama 36 jam. Selepas dibebaskan, Rohan dan Supriya dikritik oleh polis kerana kelewatan membuat pemeriksaan klinikal Supriya, dan dituduh sebagai pembohong. Patah hati, mereka pulang ke rumah. Supriya cuba untuk hidup normal tetapi Rohan menjadi senyap dan introspektif, yang menyakitinya. Pada suatu pagi, Rohan pulang awal dari kerja untuk meminta maaf kepada Supriya kerana tidak menyokong seperti yang sepatutnya, hanya untuk menemui mayatnya, tergantung pada kipas siling. Madhavrao melawat Rohan dan mendedahkan bahawa adiknya Amit menyerang Supriya bukan sekali tetapi dua kali.

Rohan menemui nota bunuh diri Supriya, yang memastikan bahawa Amit telah menyerangnya untuk kali kedua; serangan kedua ini membawa kepada bunuh diri. Hancur, Rohan membayangkan kepada Pegawai Chaubey bahawa dia akan membalas dendam kematian isterinya, mencabar bahawa Chaubey akan tahu siapa yang melakukannya tetapi tidak akan dapat berbuat apa-apa mengenainya, sama seperti dia tidak melakukan apa-apa tentang kes Supriya. Rohan menggunakan kemahiran memodulasi suaranya untuk memikat pelakunya ke tempat yang sangat dikenali oleh Rohan. Mula-mula, dia menipu Wasim dan menggantungnya, meninggalkan sapu tangan Amit di belakang untuk membingkai Amit. Dia kemudian memikat Amit ke gudang tempat dia dan Supriya ditahan selama 36 jam. Dia menemui Amit dengan bau, mengikatnya untuk dibakar hidup-hidup dalam letupan. Chaubey mengesyaki Rohan atas pembunuhan Amit dan Wasim dan meletakkannya di bawah tahanan rumah. Rohan melepasi polis dengan bantuan rakannya, dan memanggil Madhavrao ke sebuah bangunan dalam pembinaan yang akan menjadi rumah baharu Rohan dan Supriya. Di sana, Rohan membunuhnya dan menjadikannya kelihatan seperti bunuh diri. Rohan kemudiannya mengaitkan cerita itu kepada Chaubey: dia membuat seolah-olah Amit membunuh Wasim, kemudian Madhavrao membunuh diri kerana kesakitan kematian Amit. Tanpa bukti terhadap Rohan, seorang lelaki buta, Chaubey berdiri tidak berdaya. Dendamnya selesai, Rohan menaburkan abu Supriya di laut. Maklum balas Orang lain turut mencari

Pelakon sunting

  • Yami Gautam Sebagai Su/Supriya Sharma/Supriya Bhatnagar
  • Ronit Roy Sebagai Madhavrao Shellar
  • Rohit Roy Sebagai Amit Shellar
  • Narendra Jha sebagai Inspektor Amol Chaube
  • Suresh Menon Sebagai Zafar (Kawan Rohan)
  • Sahidur Rahman Sebagai Wasim
  • Akhilendra Mishra Sebagai Bapa Wasim
  • Girish Kulkarni Sebagai Sub-Inspektor Pravin Nalavde

Urvashi Rautela (Istimewa kemunculan dalam lagu "Haseeno Ka Deewana")

  • Shaji Chaudhary Sebagai Anna

Pengeluaran sunting

Pembangunan Sanjay Gupta mengumumkan filem itu secara rasmi pada Januari 2016 dengan Hrithik Roshan melakonkan watak utama, Rakesh Roshan menghasilkan projek dan Rajesh Roshan menggubah skor filem. Yami Gautam telah disahkan memainkan watak utama manakala adik beradik Ronit Roy dan Rohit Roy telah memainkan peranan negatif dalam filem itu.

Filem ini diterbitkan oleh Rakesh Roshan di bawah rumah produksinya di bawah FilmKraft Productions Pvt. Ltd. Rajesh Roshan akan mengarang muzik dan Salim–Sulaiman memberikan muzik latar belakang kepada filem itu dan Resul Pookutty untuk reka bentuk bunyi filem itu. Sinematografi filem itu dilakukan oleh Sudeep Chatterjee dan Ayananka Bose.

Pelepasan (Release) sunting

Filem ini telah dikeluarkan pada 25 Januari 2017 di seluruh dunia bersama-sama dengan Raees Rahul Dholakia yang dibintangi oleh Shah Rukh Khan. Kaabil dibuka dalam 2700 skrin manakala Raees dibuka dalam 3500 skrin. Pada 2 Februari 2017, Kaabil telah ditayangkan di seluruh Pakistan, menjadi filem India pertama yang ditayangkan di Pakistan, selepas penarikan balik larangan ke atas filem India selepas serangan pengganas Uri 2016 dan kesannya. Ia dikeluarkan dalam bahasa Hindi bersama-sama dengan versi alih bahasa Tamil bertajuk Balam.

Berikutan prestasi baik filem itu di box-office, Kaabil telah ditayangkan di sekitar 200 lagi skrin di India, pada 2 Februari 2017. Kaabil telah dikeluarkan di China pada 5 Jun 2019.

Rujukan sunting

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kaabil