Karak (Pashto: کرك, Urdu: کرک) adalah ibu pejabat Daerah Karak di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. Ia adalah terletak 123 km dari Peshawar di Lebuhraya Indus utama antara Peshawar dan Karachi. Ia terletak pada kedudukan 33 ° 71 ° 7'12N 5'41 E.[1] Karak dikatakan daerah tunggal di Pakistan yang didiami oleh hanya satu suku Pashtun iaitu Khattak.

Karak
Bandar
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahKhyber Pakhtunkhwa
Zon waktuUTC+5 (PST)

Sejarah sunting

Sehingga tahun 1940, daerah itu diperintah oleh Nawab dari Teri. Terdapat beberapa tappas (satrapies) termasuk Teri, Seni, Khurram dan Barak. Antara tahun 1940 dan 1982, daerah Karak yang terdapat kini adalah sebahagian daripada pentadbiran Kohat. Karak telah ditubuhkan sebagai daerah yang berasingan pada 1 Julai 1982. Daerah ini kebanyakannya didiami oleh suku kaum Pashtun Khattak.

Terdapat beberapa sumber semula jadi yang telah ditemui di Karak. Lombong garam terkenal dalam zaman kuno dan sumber utama garam untuk benua kecil India ke zaman empayar British. Baru-baru ini minyak, gas, dan uranium semuanya telah ditemui. Minyak dan gas takungan telah ditemui di dalam bandar-bandar Makori, Noshpa Banda, dan Gurguri.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting