Karen S. Evans ialah bekas Senat Amerika Syarikat yang disahkan, eksekutif yang dilantik oleh Presiden, yang berkhidmat sebagai Penolong Setiausaha pertama untuk Keselamatan Siber , Keselamatan Tenaga dan Tindak Balas Kecemasan di Jabatan Tenaga Amerika Syarikat. Seorang eksekutif yang berkhidmat dalam tiga jawatan yang dilantik oleh Presiden dalam dua Pentadbiran.

Karen S. Evans

Pendidikan sunting

Karen S. Evans memegang Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan, sijil Sarjana Sastera Sejarah Awam, dan Ijazah Sarjana Muda sains dalam Kimia dari Universiti Virginia Barat.

Kerjaya sunting

Karen S. Evans sebelum ini berkhidmat sebagai Penolong Setiausaha pertama untuk Keselamatan Siber, Keselamatan Tenaga dan Respons Kecemasan untuk Jabatan Tenaga Amerika Syarikat (JAS) .Beliau mengangkat sumpah pada 28 Ogos 2018, dan memberikan hala tuju yang startegik, kepimpinan dan pengurusan untuk menangani ancaman yang muncul sambil meningkatkan keselamatan infrastruktur tenaga dan menyokong misi keselamatan negara JAS. [1]

Sebelum dilantik sebagai Penolong Setiausaha di JAS, Evans ialah pengarah kebangsaan bagi Cabaran Siber Amerika Syarikat yang merupakan sebuah perkongsian awam-swasta yang menumpukan pada membina tenaga kerja siber. Beliau berkhidmat dalam Pasukan Peralihan dan Pendaratan Trump untuk membangunkan agenda pengurusan yang menangani inisiatif teknologi di seluruh kerajaan.

Karen S. Evans berkhidmat sebagai Pentadbir Pejabat Kerajaan Elektronik dan Teknologi Maklumat di Pejabat Pengurusan dan Belanjawan (OMB) semasa pentadbiran George W. Bush. Di OMB, beliau menyelia hampir $71 bilion dalam dana IT tahunan, termasuk pelaksanaan IT di seluruh kerajaan persekutuan. Sebelum ini, beliau berkhidmat sebagai CIO untuk JAS dan di peringkat pengarah dengan kedua-dua Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat dan Pentadbiran Rumah Peladang. [2]

Nota sunting

  1. ^ "Jabatan Tenaga Amerika Syarikat - Pages [2] - Dunia pengetahuan ensiklopedia". ms.swewe.net. Dicapai pada 2024-03-11.
  2. ^ Kawasan metropolitan di Amerika Syarikat, 2023-10-13, dicapai pada 2024-03-11