Katherine Graham Peden (Januari 2, 1926 – Januari 8, 2006) adalah wanita pertama dilantik sebagai Pesuruhjaya Perdagangan di Kentucky. Peden terlibat dalam pembuatan dasar pertumbuhan ekonomi di peringkat kebangsaan dan negeri pada tahun 1960-an dan 70-an. Beliau telah dilantik ke jawatan penasihat oleh Presiden

John F. Kennedy, Lyndon Johnson. dan Jimmy Carter semasa beberapa wanita telah dipilih untuk berkhidmat dalam jawatan ini. Dia adalah wanita pertama di Kentucky yang memenangi pemilihan utama Senat seluruh negeri. Pada tahun 1969 beliau telah dilantik ke lembaga pengarah MeadWestvaco[1], kemudian dipanggil Westvaco, menjadi salah seorang wanita pertama di negara yang dinamakan sebagai lembaga pengarah syarikat Fortune 500. Syarikat itu mengkreditkan Peden atas keputusan mereka untuk membina sebuah kilang utama berhampiran Wickliffe[2], Kentucky, di Sungai Mississippi di Kentucky barat jauh.

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Katherine Graham dilahirkan di Hopkinsville, Kentucky pada tahun 1926. Bapanya, William Edward Peden (1887–1973), ialah seorang penyelia pembinaan; dan, ibunya, Mary Gorin Peden (1890–1972), ialah seorang guru sekolah. Dia lulus dari Sekolah Tinggi Hopkinsville. Beliau adalah ahli Gereja Kristian Pertama Hopkinsville.

Kerjaya profesionalnya bermula pada tahun 1944 apabila dia pergi bekerja di stesen radio WHOP (AM). Dia menjadi pengurus besar stesen dan pemilik WNVL di Nicholasville, Kentucky. Beliau juga bekerja sebagai pengurus jualan kebangsaan untuk lima stesen televisyen CBS.

RUJUKAN sunting

  1. ^ "MeadWestvaco | Company Overview & News". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.
  2. ^ "History of Wickliffe | Wickliffe, OH". cityofwickliffe.com. Dicapai pada 2024-03-11.