Kebudayaan Libya merupakan gabungan pelbagai pengaruh, kerana pendedahannya kepada banyak era sejarah. Ia melibatkan akar dalam budaya Barbar, Afrika, Turki dan Arab.[1] Libya adalah tanah jajahan Itali selama lebih empat dekad, yang juga mempunyai kesan yang besar terhadap budaya negara. Libya telah berjaya mengekalkan adat resam tradisionalnya sehingga kini.

Majoriti rakyat Libya adalah Arab, dan 96.6% adalah Muslim Sunni. Bahasa yang digunakan di Libya kebanyakannya adalah bahasa Arab. Bahasa Itali dan Inggeris dituturkan dalam tahap kecil dan di kawasan pelancongan.

90% daripada negara ialah padang pasir dan inilah sebabnya mengapa hanya 10% penduduk Libya tinggal di luar kawasan pantai.

Bendera sunting

 
Bendera Libya

Pada Februari 2011, apabila revolusi Libya berlaku, Majlis Peralihan negara memperkenalkan semula bendera lama yang digunakan oleh kerajaan sebelum rampasan kuasa tentera Gaddafi pada tahun 1969.[2] Bendera terdiri daripada tiga warna: merah, hitam dan hijau, yang mewakili tiga wilayah utama negara, merah untuk Fezzan, Hitam untuk Cyrenaica dan hijau untuk Tripolitania; bulan sabit dan bintang mewakili agama utama Libya, Islam.

Rujukan sunting

  1. ^ "Culture and Art". Social Overview. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2010.
  2. ^ Witherbee, Amy. "Libya." Our World: Libya (2015): 1. MasterFILE Premier. Web. 21 Feb. 2016.

Pautan luar sunting