Kebudayaan Macedonia Utara

Kebudayaan Macedonia Utara ialah budaya Republik Macedonia Utara, sebuah negara Eropah di Balkan.

Perfileman sunting

Perfileman Macedonia Utara, sinema di Macedonia Utara, atau Pawagam Macedonia Utara (Macedonia: Кино на Северна Македонија) merujuk kepada industri filem yang berpangkalan di Macedonia Utara atau mana-mana gambar bergerak yang dibuat oleh orang Macedonia di luar negara. Janaki dan Milton Manaki dianggap sebagai bapa pengasas. Filem cereka pertama yang diterbitkan oleh negara itu ialah Frosina (1952) dan pengarah paling terkenal ialah Milčo Mančevski. Rangkaian teater filem Macedonia yang pertama dan satu-satunya ialah Kinoverzum.[1]

Sepanjang abad yang lalu, medium filem telah menggambarkan sejarah, budaya dan kehidupan seharian penduduk Macedonia Utara. Selama bertahun-tahun banyak filem Macedonia telah dipersembahkan di festival filem di seluruh dunia dan beberapa daripada filem ini telah memenangi anugerah berprestij. Dua filem Macedonia telah dicalonkan untuk Anugerah Akademi iaitu Before the Rain (1994) dan Honeyland (2019).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Lazarevska, Marina. "North Macedonia's First Cinema Chain Opens New Cinema in Veles - FilmNewEurope.com". www.filmneweurope.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 Februari 2024.

Pautan luar sunting