Kebudayaan Tunisia

Kebudayaan Tunisia adalah produk sejarah lebih daripada tiga ribu tahun dan kemasukan pelbagai etnik yang penting. Tunisia purba adalah tamadun utama yang melintasi sejarah; budaya yang berbeza, tamadun dan pelbagai dinasti berturut-turut menyumbang kepada budaya negara selama berabad-abad dengan pelbagai peringkat pengaruh. Antara budaya ini ialah Carthaginian - tamadun asli mereka, Rom (Roman Afrika), Vandal, Yahudi, Kristian, Arab, Islam, Turki, dan Perancis, sebagai tambahan kepada Amazigh asli. Campuran unik budaya ini menjadikan Tunisia, dengan lokasi geografi yang strategik di Mediterranean, teras beberapa tamadun Mare Nostrum.

Yayasan Kebangsaan, Beit El-Hikma, Tunis-Carthage

Sejarah Tunisia mendedahkan masa lalu yang kaya ini di mana budaya Mediterranean yang berbeza berturut-turut mempunyai kehadiran yang kuat. Selepas Republik Carthaginian, Empayar Rom datang dan meninggalkan kesan yang berkekalan ke atas tanah dengan pelbagai monumen dan bandar seperti Amfiteater El-Jem dan tapak arkeologi kota purba Carthage, yang diklasifikasikan sebagai Tapak Warisan Dunia, salah satu daripada tujuh ditemui di Tunisia.

Selepas beberapa abad kehadiran agama Kristian, yang diwakili oleh Gereja Afrika, penaklukan Islam Arab mengubah seluruh negara dan mengasaskan sebuah kota baru bernama Al-Qayrawan, sebuah pusat terkenal untuk pencarian agama dan intelektual.

Pembinaan semula mandian wap tradisional

Dengan pengilhakan Tunisia oleh Empayar Uthmaniyah, pusat kuasa beralih dari Tunis ke Istanbul. Peralihan kuasa ini membolehkan kerajaan tempatan Provinsi Uthmaniyyah baru memperoleh lebih banyak kemerdekaan, yang dikekalkan sehingga institusi Protektorat Perancis (yang kemudiannya dilihat sebagai pendudukan). Protektorat memperkenalkan unsur-unsur budaya Perancis.

Unsur-unsur penting budaya Tunisia adalah pelbagai dan mewakili warisan yang unik dan bercampur. Warisan ini boleh dialami sendiri di muzium seperti Bardo, seni bina bandar seperti Sidi Bou Said atau medina Tunis, masakan seperti keju dan croissant Perancis, muzik yang mencerminkan pengaruh Uthmaniyyah dan kawasan budaya Tunisia yang lain.

Bacaan lanjut sunting

  • Hejaiej, Monia (1996). Behind Closed Doors: Women's Oral Narratives in Tunis. Rutgers University Press. ISBN 9780813523767.

Pautan luar sunting