Keletihan akibat pandemik

fenomena psikologi

Keletihan akibat pandemik atau pandemic fatigue (COVID fatigue) ialah satu keadaan di mana seseorang letih akan ketidakpastian bila berakhirnya pandemik sehingga mulai tidak mematuhi protokol kesihatan untuk pencegahan penyebaran koronavirus.[1] Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), keletihan akan pandemik COVID-19 ialah hal yang wajar. Bekerja dari rumah, belajar dari rumah dan tidak berkumpul dengan keluarga atau rakan untuk waktu yang lama kerana pandemik ialah perkara yang merumitkan. WHO mengatakan semua orang harus bertahan dan tetap mematuhi protokol kesihatan sehingga vaksin atau rawatan berkesan ditemui untuk virus COVID-19.[2]

Gejala sunting

Ketidakpatuhan terhadap protokol kesihatan kerana keletihan akibat pandemik ditunjukkan dengan perilaku-perilaku seperti tidak memakai pelitup, mengabaikan penjarakkan minimal satu meter dan tidak rajin mencuci tangan.skfafnfnanfanfna

Pencegahan sunting

Keletihan akibat pandemik dapat diatasi dengan sentiasa mematuhi protokol kesihatan yang ditetapkan iaitu 3M (memakai pelitup, menjaga jarak selamat minima satu meter dan mencuci tangan dengan sabun di air yang mengalir).[3] Selain itu disarankan untuk menghindari keraian, membatalkan pertemuan atau perayaan dengan keluarga atau hubungkait lain. COVID-19 ialah penyakit berasaskan komuniti. Semakin banyak keraian maka penyebarannya semakin pantas. Untuk itu, disarankan untuk bekerja, belajar dan beribadah dirumah sahaja. Selain itu, penting menjaga kesihatan mental dan psikologi untuk tetap bertahan sehingga vaksin atau rawatan berkesan lain ditemui dan pandemik berakhir.

Rujukan sunting

  1. ^ Europe, World Health Organization Regional Office for (2020). "Pandemic fatigue: reinvigorating the public to prevent COVID-19: policy considerations for Member States in the WHO European Region" (dalam bahasa Inggeris). Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ "Coronavirus 'fatigue' is real, but we can't give up: WHO". Global News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-29.
  3. ^ COVID-19, Satgas Penanganan. "Kunci Utama Menekan Penularan Adalah Perilaku Disiplin 3M - Berita Terkini | Satgas Penanganan COVID-19". covid19.go.id. Dicapai pada 2020-11-29.