Kelumpang burung

spesies tumbuhan

Kelumpang burung (Sterculia parviflora) ialah spesies tumbuhan dalam famili Sterculiaceae yang berasal dari Asia beriklim tropika. Tumbuhan ini berkait dengan koko (Theobroma cacao) dan buah kola (Cola nitida).

Kelumpang burung
Dedaun dan bunga kenit Sterculia parviflora
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malvales
Keluarga: Malvaceae
Genus: Sterculia
Spesies:
S. parviflora
Nama binomial
Sterculia parviflora
Buah S. parviflora (bengang sebelah) terbuka menampakkan benih

Buahnya amat digemari oleh kebanyakan burung. Sterculia berasal daripada perkataan Sterculius ("raja kompos") dalam mitologi Rom, yang merujuk kepada aroma bunga yang kurang menyenangkan bagi genus ini. Sterculia parviflora dikatakan sebagai salah satu daripada Stercularia yang terbesar di rantau ini. Pokok ini boleh mencapai ketinggian sehingga 7-20 cm dan batang berukuran 180 cm dengan kulit kayu yang bewarna seakan-akan merah jambu.

Kelumpang burung mempunyai daun ringkas yang berbentuk bujur dan bujur elips bersaiz 10-27 cm panjang dan 5-15 cm lebar. Lenggai biji benihnya yang besar serta berwarna merah dengan tekstur baldu, sangat menyerlah untuk menarik perhatian hidupan liar terutama burung serta spesies pemakan buah. Tupai amat suka memakan buahnya sebelum lenggai biji benih tersebut terbuka bagi mendapatkan biji hitam di dalamnya. Monyet pula dikatakan gemar meminum jus dari lenggai biji benih yang belum terbuka.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Chua, L.S.L. (1998). "Sterculia parviflora". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 1998: e.T33949A9824139. doi:10.2305/IUCN.UK.1998.RLTS.T33949A9824139.en. Dicapai pada 17 November 2021.

Pautan luar sunting

  • Phang Wien Ho et al. A Guide to the Botanic Gardens Jungle. Pusat Sains Singapura (1983). ISBN 9971-88-010-5.