Koordinat: 51°30′01″N 0°11′27″W / 51.5004°N 0.1909°W / 51.5004; -0.1909

Kensington ialah daerah di London Barat, England di dalam Boro Diraja Kensington dan Chelsea. Ia terletak 2.8 batu (4.5 km) ke barat Charing Cross. Sebagai sebuah kawasan berpendudukan padat, nadi komersilnya ialah Kensington High Street dan ia mengandungi daerah muzium yang terkenal Kensington Selatan.

Kensington
Kensington is located in Bumi
Kensington
Kensington (Bumi)

 Kensington ditunjukkan dalam Greater London
Rujukan grid OS TQ255795
Daerah Bandaran London
Ceremonial county Greater London
Kawasan London
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos LONDON
Poskod daerah SW7
Postcode district W8, W14
Kod panggilan 020
Polis Metropolitan
Balai bomba London
Ambulans London
Parlimen Eropah London
Perhimpunan London
Senarai tempat di
UK
England
London

Ke arah utara, Kensington bersempadan dengan Notting Hill. Ke arah timur, Kensington bersempadan pula dengan Brompton dan Knightsbridge. Di selatan, terletak Chelsea dan Earl's Court. Manakala ke arah barat, Kensington bersempadan dengan Hammersmith dan Shepherd's Bush.

Nama Kensington berasal daripada bahasa Inggeris-Saxon Cēnsiginga tūn = "Kampung atau kurungan orang Keen-Victory".

Geografi sunting

Fokus pada kawasan adalah Kensington High Street, sebuah pusat komersial dengan banyak kedai, biasanya pasar atasan. Jalan telah didakwa jalan beli-belah terbaik London pada Februari 2005 bersyukurnya pada lingkungan dan berbilangan kedai.[1]

Pusat aktiviti kedua Kensington adalah South Kensington, di mana sepelbagaian kedai kecil berkumpul berhampiran dengan Stesen tiub South Kensington. Ini juga hujung selatan Exhibition Road, the thoroughfare yang memaut muzium dan institusi pendidikan sama.

Tepi-tepi Kensington tidak ditakrifkan dengan baik; khususnnya, bahagian selatan Kensington blurs ke dalam Chelsea, yang mempunyai gaya seni bina yang mirip. Di barat, suatu pemindahan peralihan telah dilaukan di sepanajang laluan keretapi London Barat dan Jalan Earl's Court jauhnya di selatan ke adalam daerah-daerah lain, sementara di utara, satu-satunya laluan pembahagian yang nyata adalah Lebuh Taman Holland, di utaranya yang mana terletaknya Bukit Notting mirip.

Di timur laut, Taman Diraja dari Kensington Gardens yang besar (contiguous dengan kejiranan timurnya, Taman Hyde) adalah sebuah penampan di antara Kensington dan kawasan-kawasan di timur laut. Kawasan hijau utama lain adalah Taman Holland, hanya utara dari Kensington High Street, sementara Kensington mempunyai berbilangan dataran taman kawasan kediaman kecil.

Kensington adalah, pada umumnya, sebuah kawasan yang sangat kaya dan mewah, suatu sifat yang kini berkongsi dengan jirannya di selatan, Chelsea. Kawasan ini mempunyai sesetengah jalan-jalan dan dataran taman termahal di London, termasuk Dataran Edwardes, Earls Terrace - sebuah perkembangan semula Rumah-rumah Georgian, The Phillimores, dan Dataran Wycombe - sebuah perkembangan baru dibina dilakukan ke suatu piawai yang sangat tinggi. Pada awal 2007, rumah-rumah telah dijual di Taman Upper Phillimore melebihi in £20 juta. Tambahan, kebanyakan daerah-daerah kejiranan dianggapkan kawasan kejiranan eksklusif, termasuk Knightsbridge dan Brompton di timur dan bahagian-bahagian terdekat Bukit Notting di utara. Di barat adalah kurang mewah dan kaya tetapi kawasan menaik dan mendatang Earl's Court.

Kensington juga adalah sangat padat penduduknya; ia membentuk sebahagian dari daerah kerajaan tempat yang terpadat penduduk (the Royal Borough of Kensington and Chelsea) di United Kingdom. Kepadatan tinggi ini bukan dibentuk dari bangunan-bangunan tinggi; malah, ia berpunca melalui subbahagian rumah teres Victoria dan Georgian yang tengan tinggi besar (biasanya sesetengah empat ke enam tingkat) ke dalam pangsapuri. Tidak seperti bahagian lain Borough, Kensington sendiri hampir tidak mempunyai bangunan tinggi - terkecuali Holiday Inn Jalan Cromwell, sebuah hotel 27 tingkat.

Tarikan dan insititusi terkenal di Kensington (atau Kensington Selatan) termasuk: Istana Kensington di Taman Kensington, Dewan Albert Diraja berhadapan dengan Peringatan Albert di Taman Hyde, Kolej Muzik Diraja, Muzium Sejarah Semulajadi, Muzium Sains, Muzium Victoria dan Albert, Kolej Heythrop, Kolej Diraja Seni dan Kolej Kensington dan Chelsea. Dewan pameran Olympia hanya berada di sempadan barat berhampiran di Kensington Barat.

Pentadbiran sunting

 
Taman Kensington pada musim panas

Kensington adalah sebahagian dari Royal Borough dari Kensington dan Chelsea, dan terletaknya di dalam kawasan pilihan raya parlimen Kensington & Chelsea. Sebelum 1965 Kensington membentuk Royal Borough of Kensington, dan sesetengah penghuni menolak penggabung dengan Chelsea, terdahulunya sebuah kawasan pilihan raya bandaran tidak mahal dan bohemian dibandingkan dengan Royal Borough yang mengikut fesyen.

Angkutan sunting

Kensington dilintasi timur-barat oleh tiga jalan utama, yang terpenting darinya adalah A4 atau Jalan Cromwell yang menghubungkannya dengan London tengah dan Lapangan terbang Heathrow, dan juga memberikan jalan utama keluar dari daerah. Di utara adalah Jalan Kensington yang kebanyakannya yang selari (dari mana Kensington High Street membentuk suatu bahagian besar), memautkan London tengah dan Hammersmith ke kawasan itu. Di selatan adalah Jalan Fulham, yang menghubung Kensington Selatan dengan Fulham ke arah barat daya. Hubungan utara-selatan tidak seberkembangan dan tiadanya satupun jalan melalui kawasan tersebut.

Kensington dikhidmatkan baik dengan angkutan awam dan terletaknya di zon tengah dari rangkaian angkutan awam; tiga laluan London Underground mengkhidmat daerah melalui stesen-stesen di High St Kensington, Gloucester Road dan South Kensington. Ketiga-tiganya dikhidmat oleh Laluan Circle yang menghubung mereka ke terminal keretapi London. Laluan District juga mengkhidmat ketiga-tiga stesen, meskipun pada cabang berlainan; ia menghubungkan yang kemudiannya dua ke Westminster dan City. Laluan Piccadilly juga menghubung South Kensington dan Gloucester Road ke West End dalam waktu sekira-kiranya 10 minut, dan di arah lain ke Lapangan terbang Heathrow kira-kiranya waktu 40 minit.

Sebilangan perkhidmatan bas tempatan menghubungkan Kensington ke dalam daerah-daerah keliling, dan hub bas utama adalah stesen Kensington High Street dan South Kensington. Perkhidmatan bas ini dijadulakan untuk diperbaikikan dalam frekuensi dan disebar dengan pemanjangan barat pada kawasan London congestion charge, yang memerlukan kenderaan memandu ke dalam atau di keliling Kensington untuk membayar bayaran masuk seharian £8.

Sejarah sunting

Rumah besar Kensington, Middlesex, telah diberikan izin oleh William I of England pada Geoffrey de Montbray atau Mowbray, biskop dari Coutances, seorang dari bulatan dalam para pensihat dan salah seorang dari lelaki terkaya selepas zaman Penaklukan England. Dia pada giliran memberikan izin penyewaan Kensington ke vassalnya Aubrey de Vere I, yang memegang rumah besar itu pada 1086, menurut dengan Domesday Book. Keturunan biskop, Robert de Mowbray, memberontak terhadap William Rufus dan baroni besarnya telah didakwa kehilangan. Aubrey de Vere I telah menukarkan pemegangannya ke suatu ketua bertugas penyewaan, memegang Kensington selepas 1095 secara langsung pada mahkota.[2] Dia memberikan izin tanah dan gereja di situ ke Abingdon Abbey di permintaan katil mati pada anak lelaki bongsunya, Geoffrey.[3] Apabila keluarga Vere menjadi earl dari Oxford, estet mereka di Kensington menjadi digelarkan Earls Court, sementara tanah-tanah Abingdon telah digelarkan Abbots Kensington dan gerejanya St. Marys Abbots.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Best shopping street' in London". BBC News. news.bbc.co.uk. 2005-02-23. Dicapai pada 2008-10-23.
  2. ^ Victoria County History of England, Middlesex, vol. 1, pp. 116-7
  3. ^ Chronicon Monasterii de Abingdon, vol 2, pp. 55-6

Pautan luar sunting

Templat:London Districts