Taman Hyde, London

Taman Hyde (bahasa Inggeris: Hyde Park) adalah salah satu taman terbesar di pusat London, England dan salah satu Taman Diraja London, termasyhur dengan Sudut Penuturnya.

Koordinat: 51°30′31″N, 0°9′49″W

Sebuah pandangan udara taman

Taman ini dibahagikan dua oleh Tasik Serpentine. Taman ini bersambung dengan Taman Kensington; walaupun ia sering masih dianggap sebahagian dari Taman Hyde, Taman Kensington secara teknikal berasingan sejak 1728, apabila Permaisuri Caroline membuatkan suatu pembahagian di antara yang dua itu. Taman Hyde Park adalah 350 ekar besar (140 hektar/1.4 km²) dan Taman Kensington adalah 275 ekar besar (110 ha/1.1 km²) memberikan jumlah kawasan 625 ekar (250 ha/2.5 km²), membuat taman ini lebih besar dari negara Monaco (1.96 kilometer persegi / 485 ekar), tetapi masih lebih kecil dari Taman Sentral Kotaraya New York (3.41 kilometer persegi atau 843 ekar). Ke tenggara (tetapi di luar taman) adalah Sudut Taman Hyde. Walaupun, sewaktu siang hari, kedua-dua taman bergabung secara tidak berkelim pada satu sama lain, Taman Kensington tutup pada waktu senja tetapi Taman Hyde tetap buka sepanjang tahun dari 5 pagi ke tengah malam. Taman ini adalah tempat The Great Exhibition 1851, yang mana Istana Kristal telah direkakan serta ditunjukkan oleh Joseph Paxton.

Hyde Park ca. 1833: Rotten Row adalah "Jalan Perbadi Raja".

Taman ini telah menjadi tempat tradisional untuk tunjuk perasaan secara besar. The Chartists, the Suffragettes dan the Stop The War Coalition telah mengadakan tunjuk perasaan di taman ini. Banyak penunjuk perasaan di Liberty and Livelihood March pada 2002 mula berkawat mereka dari Taman Hyde.

Pada 20 Julai 1982 sewaktu pengeboman Taman Hyde dan Taman Regents, dua bom yang berkait dengan Tentera Republikan Ireland Sementara menyebabkan kematian lapan orang ahli Household Cavalry dan Royal Green Jackets serta tujuh ekor kuda.

Sejarah sunting

 
Taman Hyde: Rotten Row
Taman Diraja London

Pada 1536 Henry VIII memperolehi rumah agam Hyde dari perkanonan Westminster Abbey, yang telah memegangnya sejak sebelum Penaklukan Norman;[1] ia dipagari sebagai sebuah taman rusa dan digunakan untuk pemburuan. Ia kekal menjadi sebuah tempat pemburuan swasta hingga James I membenarkan kemasukan terhad pada kerabat lelaki bangsawan, dengan seorang renjar ditugaskan di sana. Charles I mendirikan the Ring (utara pada rumah-rumah bot Serpentine kini) dan pada 1637 baginda membuka taman ini ke orang ramai.

Pada 1689, apabila William III memindah tempat tinggalnya ke Rumah Nottingham di kampung Kensington di bahagian jauh Taman Hyde, dan menamakannya semula Istana Kensington, baginda mempunyai suatu laluan diletakkan melintasi ke bahagian selatannya, terdahulunya digelar sebagai "The King's Private Road", yang masih bermuncul sebagai suatu jalan kereta digravel yang lurus dipimpin barat dari Hyde Park Corner melintasi ke sempadan Taman Hyde ke Istana St. James. Laluan ini dikenali sebagai Rotten Row, kemungkinan suatu korupsi perkataan rotteran (to muster),[2] Ratten Row (jalan bulatan), Route du roi atau rotten (bahan lembut dengan mana jalan diliputi).[3] Angkutan awam yang telah memasuki London dari barat bersejajar jalan peribadi Raja di sepanjang Kensington Gore, yang hanya di luar taman.

 
The Serpentine, menoleh ke arah timur dari Jambatan Serpentine

Lanskap coherent pertama telah dilakukan oleh Charles Bridgeman untuk Permaisuri Caroline;[4] di bawah penyeliaan Charles Withers, Surveyor-General of Woods and Forest, yang mengambil sesetengah nilai padanya, ia ditamatkan pada 1733 dengan suatu kos ke dompet awam ₤20,000. Keping perairan Bridgeman digelar The Serpentine, dibentuk dengan mengempangankan Westbourne kecil yang mengalir melalui taman ialah bukan yang sebenarnya di "garisan kecantikan" Serpentine yang William Hogarth telah menjelaskan, tetapi hanyalah tidak yang kebiasaan pada lengkung sederhana. 2nd Viscount Weymouth telah dilantik sebagai Ranger of Taman Hyde pada 1739 dan tidak lama kemudian menggali taman Serpentine di Longleat.[5] The Serpentine dibahagikan dari Long Water oleh sebuah jambatan direkabentuk oleh George Rennie (1826).

Salah satu peristiwa terpentng untuk mengambil tempat di tamana adalah Pameran Megah 1851. Istana Kristal telah dibinakan di bahagian selatan taman. Orang ramai pada umumnya tidak mahu bangunan itu untuk berada di taman selepas tutupnya pameran itu, dan arkitek reka bentuk, Joseph Paxton, menambahkan dana dan membelinya. Dia telah memindahnya ke Sydenham Hill di London Selatan.[6]

Pintu Masuk Megah sunting

 
Pintu Masuk Megah ke Taman Hyde

"Pintu Masuk Megah ke taman, di Hyde Park Corner bersebelahan dengan Rumah Apsley, telah dibina dari reka bentuk Decimus Burton in 1824-25.[7] Ia terdiri dari suatu skrin tiang Ion fluted canggih, dengan tiga gerbang pintu masuk, dua pintu masuk kaki, sebuah lodge, dsb. Luasnya keseluruhan pemandangan hadapan adalah sekitar 107 kaki (33 m). Pintu masuk tengah mempunyai penggambaran bold: entablature disokong oleh empat tiang; dan volutes of the capitals luar tiang di tiap tepi gateway dibentuk dalam suatu arahan berangle, supaya dapat mempamerkan dua muka lengkap untuk melihat. Dua gateway tepi, dalam kenaikan mereka, menghadirkan dua tiang Ionik ditebatkan, dirusuk oleh antae. Kesemua tempat masuk ini dilengkap dengan sebuah halangan, tepi-tepi pusat satu dihiaskan dengan sebuah frieze cantik, mewakili sebuah naval and military triumphal procession. Frieze ini telah direkabentuk oleh En. Henning, muda, anak lelaki Mr. Henning yang dikenali dengan modelnya marmar Elgin. "Pintu pagar dikilang oleh Messrs. Bramah. Mereka diperbuat dari besi, digangsa, dan ditetapkan atau digantung ke jeti oleh gelung-gelung logam senapang. Reka bentuk ini terdiri dari urutan hiasan honeysuckle Greek; bahagian-bahagiannya masih ditakrifkan secara baik, dan kerafelan daun-daun dibawa dalam cara yang paling luar biasa.

Kebun mawar sunting

Sebuah kebun mawar, direkabentuk oleh Colvin & Moggridge Landscape Architects, telah ditambah.[8]

Tapak tarikan perhatian sunting

 
Peringatan Holocaust
 
Roda Ferris di Funfair/Pasar Krismas Jerman "Winter Wonderland", November 2008

Tapak-tapak tarikan perhatian di taman termasuk Sudut Pidato (terletak di sudut timur laut berhampiran Marble Arch), berhampiran dengan bekas tapak Tyburn gallows, dan Rotten Row, yang adalah sempadan utara tapak Istana Kristal. Di bahagian selatan Tasik Serpentine adalah Memorial Puteri Wales Diana, sebuah air pancut gelung batu bujur dibuka pada 6 Julai 2004. Di timur Serpentine, hanya di luar empangan, adalah Peringatan Hlolcaust London. Sebuah spesiman besar kehairanan botanikal adalah Weeping Beech, Fagus sylvatica pendula, lebih dikenali sebagai "pokok terbalik". Berhadapan dengan Sudut Taman Hyde adalah hotel-hotel termewah di London, The Lanesborough.

 
Patung Achilles di Taman Hyde

Stanhope Lodge (Decimus Burton, 1824-25) di Stanhope Gate,[9] dimusnahkan untuk melebarkan Park Lane, adalah rumahnya Samuel Parkes yang memenangi Victoria Cross dalam Charge of the Light Brigade. Selepas meninggalkan tentera, Parkes menjadi Inspektor Park Constables dari Park dan meninggal dunia di Lodge pada 14 November 1864.

 
Konset Live 8 utama di Taman Hyde pada Julai 2005

Taman Hyde telah menjadi tempat untuk sesetengah konsert rock masyhur termasuk lokasi utama untuk konset tali manfaat Live 8. Red Hot Chili Peppers bermain di Taman Hyde dan membuat suatu jualan album secara langswung pelbagai juta yang ddari konset. Queen bermain di sini dalam satu dari tayanagan yang termasyhur mereka, pada 1976. Ia dianggarkan bahawa di antara 150-200 ribu orang hadir untuk peristiwa itu, yang masih sebuah rekod untuk Taman Hyde ke hari ini.[10] Queen + Paul Rodgers membuat persembahan di Taman Hyde pada 15 Julai 2005 sebagai lokasi penamat jelajah Eropah mereka.

Pengangkutan sunting

 
Pokok Terbalik, Fagus sylvatica pendula

Adalah lima stesen London Underground yang terletak di atau dekat tepian Taman Hyde - dengan secara arah ikut jam bermula dari tenggara:

Banyak bas juga mengkhidmat kawasan tempatan.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Ia berada di bahagian barat timur rumah manor Eia, atau Ebury. ('The Acquisition of the Estate', Survey of London 39: The Grosvenor Estate in Mayfair, Part 1 (General History) (1977), pp. 1-5. URL: http://www.british-history.ac.uk/report.asp?compid=41820. Date accessed: 5 June 2007).
  2. ^ Edward Walford. 'Hyde Park', Old and New London: Volume 4 (1878), pp. 375-405. Dicapai pada 29 January 2009.
  3. ^ E Cobham Brewer. 'Dictionary of Phrase and Fable. Henry Altemus, 1898; Bartleby.com, 2000. Dicapai pada 29 January 2009.
  4. ^ Bridgeman adalah seorang Tukang Kebun Diraja 1728-38; di juga merekabentuk Round Pond di Taman Kensington. Peter Willis, Charles Bridgeman and the English Landscape Garden (London dan New York) 1978, devotes suatu babak pada Royal Commissions Bridgeman.
  5. ^ Timothy Mowl, "Rococo and Later Landscaping at Longleat" Garden History 23.1 (Summer 1995, pp. 56-66) p. 59, noting Jacob Larwood, The Story of London Parks 1881:41.
  6. ^ Purbrick, Louise: "The Great Exhibition of 1851: New Interdisciplinary Essays": 2001: Manchester University Press, p. 122
  7. ^ Howard Colvin, Sebuah Kamus Biografi Arkitek Inggeris 1600-1840, ed. ke-3 1995, di bawah "Decimus Burton."
  8. ^ GardenVisit.com:Hyde Park
  9. ^ Burton juga memperolehi rumah tumpangan di Cumberland Gate dan Grosvenor Gate. (Colvin 1995:"Decimus Burton".)
  10. ^ BBC documentary 7 ages of Rock[1] dan laman peminat queen [2] Diarkibkan 2007-12-10 di Wayback Machine

Rujukan sunting

Pautan luar sunting