Kesensitifan huruf

Dalam komputer, kesensitifan huruf ditakrifkan sama ada huruf besar dan huruf kecil huruf dianggap sebagai berbeza (peka huruf besar) atau setaraf (kes sensitif). Contohnya, apabila pengguna yang berminat untuk mempelajari tentang anjing mencari e-book, "anjing" dan "Anjing" mempunyai kepentingan yang sama kepada mereka. Oleh itu, mereka meminta carian yang tidak sensitif huruf. Tetapi apabila mereka mencari dalam ensiklopedia dalam talian untuk mendapatkan maklumat tentang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sebagai contoh, atau sesuatu yang tidak mempunyai kesamaran mengenai penggunaan huruf besar dan kekaburan antara dua atau lebih istilah yang dikurangkan menggunakan huruf besar, mereka mungkin lebih suka carian sensitif huruf besar.[1][2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Kernighan, Brian W.; Ritchie, Dennis M. chapter=Chapter 2: Types, Operators and Expressions (1978). The C Programming Language (ed. 1st). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. m/s. 33. ISBN 0-13-110163-3. Missing pipe in: |first2= (bantuan)
  2. ^ "case-sensitive-search - case sensitive google search - Google Project Hosting". code.google.com. Dicapai pada 2013-05-20.
  3. ^ "Filenames are Case Sensitive on NTFS Volumes". support.microsoft.com. 2006-11-01. Dicapai pada 2013-05-20.