Demokrasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Membalikkan suntingan oleh 2404:160:8072:39E3:178D:83EB:734F:158D (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 2404:160:8023:BEE1:1:0:77D2:3208
Teg: Undur
Baris 5:
Perkataan demokrasi berasal daripada [[Bahasa Yunani Moden|bahasa Yunani]] [[δημοκρατíα]] iaitu [[δημος]] yang bermaksud "rakyat", ditambah pula dengan [[κρατειν]] yang bermaksud "memerintah", dengan kata hubung íα; yang memberi maksud "Diperintah oleh Rakyat". Istilah ini kadangkala digunakan untuk mengukur sejauh mana pengaruh [[rakyat]] di atas kerajaannya. Demokrasi secara ekstrem boleh dilihat dalam sistem kerajaan seperti [[sistem berperlembagaan]] dan [[Autokrasi|diktator]] (menurut teori [[Negara negara ]], malaysia merupakan peringkat terakhir pembangunan [[Sosialisme Islam|sosial]] dalam negara yang mengamalkan demokrasi secara langsung, dan tiada kerajaan yang bebas daripada kehendak rakyat).
 
Demokrasi adalah "satu sistem pemerintahan di mana semua orang sebuah negara atau tatanegara... terlibat dalam membuat keputusan tentang perkara-perkaranya, lazimnya dengan [[undi]] untuk memilih wakil-wakil bagi sebuah [[parlimen]] atau perhimpunan serupa."
 
Demokrasi seterusnya ditakrifkan sebagai 1. pemerintahan oleh rakyat; terutamanya: peraturan majoriti, 1. sebuah kerajaan yang kuasa tertingginya dikurniakan oleh orang ramai dan digunakan oleh mereka secara terus atau secara tidak langsung melalui satu sistem berparlimen dan raja berpelembagaan biasanya melibatkan secara berkala mengadakan pilihan raya bebas.
Baris 11:
Menurut saintis politik dari Amerika, Larry Diamond, demokrasi terdiri daripada empat elemen utama iaitu:
# Satu sistem politik untuk memilih dan menggantikan kerajaan melalui [[pilihan raya]] bebas dan adil
# Penyertaan aktif orang ramai, sebagai [[warganegara]], di politik dan kehidupan sivik
# Perlindungan [[Hak asasi manusia di Malaysia|hak asasi manusia]] semua rakyat
# Satu kaedah undang-undang yang mana undang-undang dan prosedur digunakan sama rata terhadap semua rakyat.
Demokrasi berbeza dengan bentuk kerajaan yang kuasa tertumpa pada individu, sebagai satu kerajaan bebas, atau kuasa dilaksanakan oleh sebilangan kecil individu, seperti oligarki. Walau bagaimanapun, idea demokrasi diwarisi dari [[falsafah]] kini kabur kerana kerajaan kontemporari adalah campuran unsur demokrasi, [[monarki]], dan [[Beraja Sejagat|beraja]]. Karl Popper mentakrifkan demokrasi sebagai berbeza daripada pemerintahan [[diktator]] atau zalim, dengan menumpukan pada peluang untuk orang ramai mengawal [[pemimpin]] mereka dan membuang pemimpin tanpa perlu membuat [[revolusi]].
 
Beberapa kelainan demokrasi wujud, tetapi terdapat dua bentuk dasar, yang kedua-duanya berkaitan bagaimana rakyat dalam melaksanakan kehendak mereka. Sebuah bentuk demokrasi ialah demokrasi langsung yang semua warganegara yang layak mempunyai penyertaan aktif dan langsung dalam membuat keputusan politik. Dalam kebanyakan demokrasi moden, warganegara yang layak kekal sebagai kuasa [[Daulat|berdaulat]] tetapi kuasa politik dilaksanan secara tidak langsung melalui wakil yang dipilih; ini dipanggil demokrasi perwakilan
Baris 177:
 
==== Raja berperlembagaan ====
Rencana utama: [[Raja berperlembagaan]]
 
Permaisuri Elizabeth II, satu raja berperlembagaan.