Simplelinux: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Farizluqman (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox OS | nama = Simplelinux | screenshot = 250px|Screenshot of Simplelinux EXT by Syukri Roslee | caption = Simplelinux EX...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 17:55, 20 Februari 2010

SimpleLinux adalah satu distribusi berasaskan Slax. Dibina oleh Fariz Luqman pada September 1, 2007. Didatangkan dengan dua versi yang berbeza, iaitu Simplelinux EXT serta Simplelinux Mini. SimpleLinux EXT adalah versi utama Simplelinux, yang telah di pasangkannya beberapa aplikasi yang mungkin berguna kepada pengguna-pengguna sekalian. Manakala SimpleLinux Mini adalah versi Simplelinux yang sangat kecil, hanya menyertakan beberapa aplikasi serta alatan yang basis.

Simplelinux
Screenshot of Simplelinux EXT by Syukri Roslee
Simplelinux EXT screenshot by Syukri Roslee
PembangunFariz Luqman
Keluarga OSUnix-like
Model sumberOpen source
Keluaran terbaru1.0 / 1 Januari 2010; 14 tahun yang lalu (2010-01-01)
Jenis IntiMonolithic
LesenVarious
Laman rasmi1simplelinux.blogspot.com

Window Manager Lalai

XFCE adalah window manager lalai bagi SimpleLinux EXT. Manakala SimpleLinux Mini tidak di pasangkan XFCE window manager tetapi menggunakan Openbox window manager. Openbox window manager adalah sangat kecil saiznya.

Fungsi-fungsi

Peranti (software) tambahan boleh ditambah menggunakan pakej-pakej Slackware serta Slax modules. Pakej-pakej Slackware boleh di alih-format ke Slax modules menggunakan arahan tgz2lzm. Lebih-lebih lagi, pengguna boleh memuat turun aplikasi yang disediakan oleh Slax bagi kegunaan Simplelinux.

Versi-versi

EXT Version

Banyak menyertakan aplikasi-aplikasi, seperti KDE 3.5 Desktop Window Manager, KOffice, Kopete, KDE Games, JuK, Konqueror dan banyak lagi. Menggunakan XFCE sebagai window manager lalai.

Mini Version

Sangat serupa dengan EXT version. Tetapi, Openbox adalah window Manager lali bagi versi ini. Sedikit kecil saiznya kerana hanya disertakan sedikit aplikasi serta alatan.


Referensi

Links

Galeri

Templat:Linux-distro