Sri Menanti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: id:Sri Menanti; perubahan kosmetik
Baris 29:
** (v) Kedua-dua pihak hendaklah bersungguh-sungguh berusaha memulihkan semula hubungan silaturrahim yang telah terjejas.
Dengan termetrinya syarat-syarat tersebut, Pesuruhjaya Kerajaan Muar telah memilih nama "SERI MENANTI" berdasarkan kepada Raja Melewar di Negeri Sembilan yang memberikan nama Seri Menanti sebagai sebuah pusat pentadbiran kerana tempat itu sama baik hasil padinya dengan tempat yang ditinggalkan oleh baginda di Minangkabau. Bagi kampong Seri Menanti, "Seri" bermaksud tiada siapa yang diakui sebagai menang dan tiada siapa yang dianggap kalah di dalam pertikaian manakala "Menanti" bermaksud penantian nama kampung oleh penduduk yang tidak kunjung tiba dan sentiasa dinanti-nantikan. Pada tanggal 29.9.1911, Penghulu Haji Johar telah mendapat "TAULIAH" daripada DYMM Sultan Johor sebagai "Penghulu Mukim Seri Menanti" bersama-sama dengan Naib Penghulu Bodot bin Haji Ahmad bagi Mukim Parit Pechah dan Penghulu Haji Hassan bin Haji Taib bagi Mukim Parit Jamil.
 
Nota: Agak janggal penempatan penduduk jawa mengambil nama sempena tempat di sumatera barat, adalah lebih relevan dikaji maksud seri menanti itu sendiri kerana dalam bahasa jawa sri manganti membawa makna raja (sri) menunggu (manganti). Adalah lebih baik mengkaji dari perspektif makna nama daripada mengaitkannya terus dengan tempat lain. Mungkin lebih banyak perkara dapat diuraikan berkaitan nama berkenaan. Kajian boleh dimulai ke atas pembuka asal mukim tersebut yang berasal dai jawa yang hanya dikenali sebagai penghulu Taib.
 
* '''2. Mukim Parit Pechah''':