Johannesburg: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 77:
 
== Sejarah ==
Rantau ini pada asalnya diduduki puak [[Bushmen]] dan [[Bantu]]. Apabila orang Eropah tiba di sini, sekumpulan Boer membuka beberapa ladang ternak. Walaupun begitu, tiada penempatan Eropah yang besar sehingglah 1880-an, apabila emas ditemui di sini yang mencetuskan gold rush.
<!--
The region remained inhabited by both the Bushmen and the Bantu people. When Europeans arrived in the area, small numbers of Boers started farms, but there was no major European settlement until the 1880s, when gold was discovered in the region, triggering a gold rush.
 
GoldEmas waspada initiallymulanya discovereddi slightlytemui todi the east of present-daytimur Johannesburg, iniaitu di [[Barberton]]. GoldNamun demikian, prospectorspencari soongali discoveredemas thatmenemui therelebih werebanyak eventerumbu richeryang goldkaya reefsdengan inemas thedi Witwatersrand.-->
 
Johannesburg bermula sebagai sebuah pekan yang tidak banyak bezanya dengan kawasan perlombongan kecil yang lain. Namun, apabila berita tentang kekayaannya merebak, orangramai dari seberang laut seperti [[Amerika Utara]], [[United Kingdom]], dan [[Eropah]] datang berduyun-duyun ke tempat ini. Akibatnya, nilai hartanah semakin meningkat, dan ini menyebabkan ketegangan di antara pihak [[Afrikaner]], yang mengawal rantau ini pada abad ke-19, dengan pihak British. Akhirnya tercetuslah [[Perang Anglo-Boer Kedua]], di mana pihak Afrikaner tewas dan pekan ini jatuh ke tangan British.