Gaius Marius: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Marius di Carthage.jpg|thumb|250px|Gambar Marius di [[Carthage]] yang dilukis oleh [[John Vanderlyn]]]]
'''Gaius Marius''' ([[157 SM|157]] - [[Januari 86 SM]]) merupakan seorang Jeneral dan ahli politik yang terkenal di Rom. Marius begitu berpengaruh sehingga menjadi konsul sebanyak tujuh kali. Beliau adalah bapa saudara kepada [[Julius Caesar]] dan secara tidak langsung menjadi [[mentor]] kepada anak saudaranya. Beliau diberi gelaran "Pengasas Ketiga Rom" setelah menyelamatkan [[Itali]] daripada pencerobohan pakatan bala tentera [[CeltsCelt]] dari [[Gaul]] dan [[Germania]] yang berlaku antara 102-101 SM. Namun beliau juga terkenal sebagai Consul yang kejam terutamanya beberapa tahun sebelum akhir hayatnya.
 
== Sejarah awal ==
Baris 6:
 
=== Marius sebagai tentera pasukan berkuda ===
Langkah pertama beliau untuk mencapai cita-citanya ialah dengan memasuki pasukan [[tentera berkuda]] Rom pada [[134 SM]]. Dedikasi beliau sebagai seorang tentera di Numantia telah menarik minat tokoh Rom terkenal iaitu [[Scipio Aemilianus]], cucu kepada [[Scipio Africanus]] iaitu orang yang paling berkuasa di Rom pada ketika itu. Oleh yang demikian, Scipio menganugerahnya dengan berbagai pingat dan penghormatan sehinggakan dia memberitahu orangramai bahawa Marius bakal menjadi penggantinya.
 
bertanding sebagai tribune dan menang. Pada 122 SM beliau menjadi seorang ''quaestor''. Tetapi beliau tewas dalam pertandingan merebut jawatan aedile dan hampir-hampir tewas dalam pertandingan untuk menjadi praetor pada 116 SM. Beliau juga telah didakwa kerana menyuap rasuah dalam pilihan raya sebelumnya. Selepas itu, beliau dihantar ke Sepanyol Luar untuk menentang penjahat ''bandits'' di provinsi tersebut. Sebaik sahaja Marius pulang, beliau membuat pakatan politiknya dengan mengahwini Julia dari keluarga Caesar: isterinya merupakan ibu saudara diktator yang akan datang iaitu [[Julius Caesar]]. Perkahwinan ini telah mengukuhkan pengaruhnya di arena politik Rom.