Manggatal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Menggatal''' adalah sebuah bandar kecil / pekan dan merupakan sebuah sub-daerah yang terletak di pantai barat Sabah, Malaysia. Ia terletak dibawah ...'
 
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Nama 'Menggatal' diambil sempena nama suatu batang pokok yang mengeluarkan getah yang apabila terkena pada kulit boleh menyebabkan [[kegatalan]].
 
AsalanyaAsalnya sub-daerah ini merupakan kawasan penduduk bumiputera [[Dusun]], tetapi baru-baru ini kawasan ini telah mengalami peningkatan drastik berikutan penghijrahan kaum Filipino dan Indonesia ke Sabah, ada diantara imigran tersebut yang memasuki negara Malaysia ini secara sah dan ramai diantaranya tidak sah (pendatang haram tanpa izin). Mereka ini telah mewujudkan suatu koloni masyarakat yang agak membimbangkan bukan sahaja di Menggatal tetapi banyak tempat lain di Sabah mahupun di seluruh Malaysia. Namun [[Kerajaan Malaysia]] kini sedang giat membanteras kemasukan imigran secara haram dengan sentiasa menjalankan operasi penangkapan dan pengawalan bereterusan di wilayah sempadan.
 
Universiti awam khusus buat negeri Sabah, iaitu [[Universiti Malaysia Sabah]], terletak dikawasan tepi pantai di sub-daerah ini. Namun, pekan ini tidak dikembangkan secara teratur dan masih memerlukan banyak infrastruktur dan pengawasan.