Abdul Ghani Gilong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Dato Abdul Ghani Gilong dipindahkan ke Abdul Ghani Gilong: Gunakan nama lebih baik, kerana gelaran mungkin akan berubah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
Negarawan yang berumur 78 tahun itu diberi penghargaan tersebut kerana sumbangan besar beliau dalam sejarah pembentukan negara, terutama dalam usaha menyuntik semangat rakyat Sabah supaya menyokong pembentukan Malaysia.
 
Beliau bersama-sama dengan Tun Fuad Stephens, KetuaMenteriKetua Menteri Sabah yang pertama, membantu Suruhanjaya Cobbold menjelajah daerah pedalaman khususnya Ranau, Kundasang, Tambunan, Keningau, Kudat, Sandakan dan Kinabatangan untuk memberi penerangan mengenai kebaikan dan kelebihan bagi Sabah sekiranya bersama-sama membentuk sebuah negara baru, Malaysia.
 
Beliau juga merupakan antara orang penting yang bertanggungjawab dalam penubuhan parti politik Pertubuhan Bersatu Pasok Momogun Kadazandusun Bersatu (UPKO).
 
Antara jawatan yang pernah disandang oleh beliau ialah Menteri Hal Ehwal Sabah dan Pertahanan Awam, Menteri Pengangkutan dan Menteri Kehakiman.
 
Pembinaan Lebuhraya Karak, Kampus ITM Shah Alam dan Empangan Temenggor merupakan projek mega semasa Kementerian ini di bawah pentadbiran beliau.