James Wan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Darkvoid (bincang | sumb.)
Darkvoid (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
 
James Wan (dilahirkan pada 27 Februari 1977) adalah pengeluar, penulis skrip, dan pengarah filem berbangsa cina Malaysia yang dilahirkan di Australia. Beliau dikenali kerana telah mengarah francis filem seram ''[[Saw (filem)|Saw]]'' dan mencipta patung boneka [[Billy (Saw)|Billy]]. Beliau juga merupakan pengarah filem ''[[Dead Silence]]'', ''[[Death Sentence (filem 2007)|Death Sentence]]'' dan ''[[Insidious (filem)|Insidious]]''.
 
==Sejarah==
Wan dilahirkan di [[Kuching]], [[Sarawak]], Malaysia yang berketurunan Cina. Beliau dibesarkan di Perth, Australia Barat pada usia muda. Ia adalah impiannya untuk membuat filem dari usia 11 tahun. Beliau pergi untuk belajar di Royal Melbourne Institute of Technology dan menamatkan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang seni.
 
Sebelum menjadi popular dalam industri perfileman, dia membuat filem pertamanya iaitu Stygian bersama Shannon Young, yang telah memenangi 'Best Guerrilla Film' di Festival Filem Underground Melbourne pada tahun 2000.
 
Beliau kemudiaannya telah bertemu dengan rakan kongsi perniagaan pada masa hadapannya iaitu [[Leigh Whannell]] semasa belajar di RMIT. Beliau kemudian bekerjasama mewujudkan dan mengarahkan filem seram (dan francais), Saw dengan bantuan Whannell yang menulis skrip untuk filem tersebut. Wan dan Whannell mengarah versi pendek filem untuk mempamerkan skrip filem tersebut. Whannell memainkan watak David di dalam filem pendek tersebut dan watak utama sebagai Adam di dalam filem. Ketiga-tiga pengeluar yang melihat filem pendek dan membaca skrip filem Whannell bersetuju untuk menghasilkan filem itu sebelum Wan dan Whannell mendarat di Los Angeles. Wan dan Whannell memutuskan untuk melepaskan gaji terlebih dahulu sebagai balasan untuk keuntungan filem. Pengembaraan filem dilakukan dengan bajet yang rendah iaitu sebanyak 1.2 juta membuatkan pengeluar berfikir ingin mengeluarkannya terus dalam format DVD. Walau bagaimanapun, Saw telah mencipta rekod francis filem seram yang diluar jangkaan dan pendapatan Wan dan Whannell lebih daripada apa yang mereka ramalkan.
 
Read phonetically
Rate translation
 
==Senarai filem==