Kesinambungan pemerintahan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Kesinambungan pemerintahan''' merupakan prinsip yang menetapkan langkah-langkah tertentu untuk membolehkan sesebuah kerajaan untuk meneruskan tugas-tuga...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 14:59, 15 Ogos 2011

Kesinambungan pemerintahan merupakan prinsip yang menetapkan langkah-langkah tertentu untuk membolehkan sesebuah kerajaan untuk meneruskan tugas-tugas penting seandainya berlaku perang nuklear atau sebarang kejadian malapetaka yang lain.

Kesinambungan pemerintahan dikembangkan oleh kerajaan British sewaktu Perang Dunia Kedua untuk membalas ancaman pengeboman oleh Luftwaffe ketika Pertempuran Britain. Perlunya rancangan kesinambungan kerajaan semakin ditekankan dengan wujudnya penyebaran nuklear.

Sejak Perang Dingin lagi, negara-negara telah membuat rancangan-rancangan sedemikian untuk mencegah (atau meminimumkan) kekacauan dan huru-hara seandainya berlaku kekosongan kuasa ekoran serangan nuklear.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.