Masakan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 19:
# [[Karipap]]
# [[Nasi lemak]]
Orang Melayu adalah orang-orang yang mendiami Semenanjung Tanah Melayu dan beberapa pulau-pulau berhampiran, termasuk pantai timur Sumatra, pantai Borneo dan pulau-pulau kecil yang terletak di antara kawasan tersebut. Proto-Melayu-suku kaum pelaut. Present hari Melayu di Semenanjung dan pantai-pantai Kepulauan Melayu "anthropologically digambarkan sebagai deutero Melayu" dan keturunan puak proto-Melayu yang bercampur dengan India moden, Thai, Arab dan keturunan Cina. Budaya Melayu itu sendiri telah dipengaruhi oleh rakyat negara jiran, termasuk Siam, Jawa, Sumatera dan India. Pengaruh Hindu India adalah sejarah yang sangat besar, dan orang-orang Melayu sebahagian besarnya Hinduized sebelum mereka memeluk agama Islam pada abad ke-15. Bagi 2000 tahun, lalu lintas pedagang antara Kepulauan Tanah Melayu dan India menyebabkan intermarriages kerap terutamanya Tamil dan Gujerat. Beberapa upacara tradisional Hindu terus hidup di dalam budaya Melayu, seperti di bahagian kedua majlis perkahwinan dan upacara pelbagai Negara. Melayu juga telah dipelihara sebahagian kepercayaan mereka yang lebih tua dalam roh tanah dan hutan, sering mempunyai mengadu kepada bomoh yang dipanggil bomohs [shaman] untuk rawatan penyakit.
 
Di negeri-negeri utara Perlis dan Kedah, intermarriages dengan Thai biasa. Negeri pantai timur Kelantan masih mempunyai kesan budaya Jawa bahawa tarikh kembali ke era Empayar Majapahit abad ke-14. Kerajaan Sumatera-Acheh menguasai Perak selama lebih satu abad. Bugis dari Kepulauan Sulawesi Indonesia dijajah Selangor dan berjuang untuk raja-raja di negeri-negeri di sepanjang semenanjung dari Kedah ke Johor. Minangkabau dari Sumatera telah chiefdoms bebas mereka sendiri dalam apa yang hari ini negeri Negeri Sembilan. Gabungan kumpulan-kumpulan etnik yang berbeza ini membentuk apa yang Melayu moden dan dapat dilihat dengan jelas dalam keturunan, sebagai contoh, royalti Melaka. Sultan Muhammad Shah telah berkahwin dengan seorang Tamil dari India Selatan. Sultan Mansur Shah berkahwin dengan orang Jawa, China dan Siam, Siam isteri melahirkan dua Sultan Pahang pada masa hadapan. Ia adalah ini kepelbagaian kaum, budaya dan pengaruh yang telah diberi bangsa Melayu moden yang kaya dengan warisan dan bersejarah yang unik telah hari ini.
 
Warisan sejarah yang kaya ini telah terbukti menghasilkan masakan eksotik. Dalam herba masakan Melayu aromatik segar dan akar digunakan, beberapa biasa, seperti serai, halia, bawang putih, bawang merah, limau purut dan cili segar. Kedua-dua cili segar dan kering digunakan, biasanya tanah ke dalam pes sambal atau cili untuk menambah kehangatan untuk hidangan. Terdapat Walau bagaimanapun, kurang dikenali herba dan akar yang penting dalam masakan Melayu seperti daun kemangi [a jenis selasih, daun kesum [Polygonum, biasanya dipanggil laksa daun, bunga kantan [tunas bunga halia liar atau kantan] Kunyit basah [akar kunyit], Lengkuas [lengkuas] dan pandan atau Pandan [screwpine cuti]. Rempah-rempah kering yang sering digunakan dalam masakan Melayu adalah jintan manis [Adas], jintan putih [jintan putih] dan Ketumbar [ketumbar]; Lain-lain rempah-rempah kering yang digunakan adalah bunga cengkih, buah pelaga, bunga lawang, biji benih mustard, halba, kayu manis dan buah pala. Kedua-dua bahan-bahan yang segar dan kering yang sering digunakan bersama-sama, biasanya tanah ke dalam pes rempah ['] satu rempah. Rempah kemudian tumis di dalam minyak untuk membawa aroma rasa dan kebaikan dibakar. Santan [santan] asas hidangan lemak Melayu. Hidangan Lemak biasanya tidak panas untuk rasa ia adalah aromatically rempah ratus dan santan ditambah untuk kekayaan berkrim [lemak]. Assam Jawa, atau pes asam jawa adalah unsur utama dalam hidangan asam Melayu banyak untuk menambah rasa masam atau masam, terutamanya untuk hidangan ikan dan makanan laut. Apakah pes asam jawa? Pes asam jawa pulpa yang diekstrak daripada buah asam jawa yang biasa digunakan sebagai bahan souring di Amerika Latin, India, Afrika dan Asia. Walaupun Perdana rasa masam, kelentang pendasar sedikit manis, mengingatkan aprikot kering atau prun kering. Pulpa atau pes biasanya dijual dalam bentuk blok rata semi-kering. Untuk menggunakannya, hanya picit benjolan kecil dari blok dan rendamkannya di dalam air panas. Gunakan jari anda untuk squish di air untuk memisahkan benih dan serat; pes atau air asam jawa digunakan untuk memasak.
 
=== Makanan Cina ===